مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی:

استان مرکزی ظرفیت صادرات ۱۰ هزار تن محصولات دامی را دارد

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: این استان در شرایط عادی ظرفیت صادرات ۱۰ هزار تن محصولات دامی در سال را دارد که متناسب با شرایط اقتصادی و سیاسی کشور قابل افزایش است.

به گزارش پرسون؛ «محسن شانقی» روز دوشنبه به مناسبت روز دامپزشک در جمع خبرنگاران در اراک، افزود: در یک سال اخیر بیش از ۸۲۰ هزار قطعه ماهی زینتی، ۲۶۱ تن پا و پنجه مرغ، ۹۱۰ هزار کیلوگرم تخم مرغ خوراکی، ۳۴۵ هزار عدد تخم‌مرغ نطفه‌دار، ۲۰۰ هزار کیلوگرم خوراک ماهی، ۲ میلیون و ۳۷۱ تن مرغ منجمد، ۴۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم عسل و ۹۵ هزار کیلوگرم آلایش مرغی از استان مرکزی به خارج از کشور صادر شده است.

وی بیان کرد: در این مدت، بیش از پنج میلیون راس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های دامی در استان مرکزی واکسینه شده‌اند و بیش از ۲ هزار و ۴۵۰ مورد بازدید کارشناسی در راستای اجرای سیستم مراقبت از بیماری های دامی در سطح دامداری‌های استان انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: ۱۹۲ کانون بیماری نیز در بازه زمانی یک سال اخیر در این استان شناسایی شده که با اقدامات به موقع پیشگیری و درمان برای آن‌ها اعمال شده است.

شانقی اظهار داشت: در راستای مبارزه و کنترل با بیماری‌های مشترک دامی نیز بیش از ۶۵۰ هزار راس دام علیه بیماری‌های مشترک به ویژه تب مالت، شاربون و هاری واکسینه شده‌اند.

وی گفت: بیش از ۳۴ میلیون قطعه جوجه‌ریزی از ۱۴ مهرماه پارسال تاکنون در استان مرکزی صورت گرفته و به ‌منظور کنترل بیماری‌های طیور و به ویژه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، ۶ هزار و ۲۲۰ مورد بازدید کارشناسی و ۱۸ هزار و ۲۰۰ مورد نمونه‌برداری انجام شده که جواب تمام نمونه‌برداری‌ها از لحاظ آنفلوآنزای فوق حاد منفی بوده است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود:بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه طیور تخم‌گذار و مادر و بوقلمون به‌منظور کنترل و حذف آنفلوآنزای فوق حاد در یک سال اخیر در استان واکسینه شده‌است.
شانقی گفت: در این مدت، ۱۸۰ هزار راس دام سبک و سنگین کشتار و هفت هزار تن گوشت قرمز در استان مرکزی تولید شدو از مجموع دام‌های کشته شده هزار و ۲۳ راس دام به علل مختلف معدوم شده‌ است.

وی تصریح کرد: ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه طیور در کشتارگاه‌های استان کشتار و بیش از ۶۲ هزار تن گوشت سفید تولید شده و در این مدت، ۲۱۴ هزار قطعه طیور به علت بیماری از چرخه مصرف حذف شده‌ است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: ۱۹۸ مورد بازدید کارشناسی نیز در این مدت از مزارع آبزی‌پرور صورت گرفته که منجر به نمونه‌برداری سه هزار و ۱۹۰ مورد شده و ۲ کانون بیماری نیز شناسایی شده است.

شانقی عنوان کرد: ۸۷ بازدید از زنبورستان‌ها، انجام ۹ هزار و ۸۳۰ نمونه برداری از کندوها و شناسایی ۱۹ کانون بیماری، از دیگر اقدامات صورت گرفته در این مدت بوده است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: قیمت واکسن تب برفکی با افزایش سه تا چهار برابری همراه شده که این امر موجب کاهش استقبال بهره‌برداران سنتی از تزریق این واکسن به دام‌های خود شده و شرایط به گونه‌ای است که در نیمه نخست امسال ۵۰ درصد از دامداران سنتی این واکسن را تزریق نکرده‌اند.

شانقی تاکید کرد: با وجود مشکلات اعتباری در دامپزشکی، تلاش‌های زیادی به کار گرفته شده تا واکسن تب برفکی خریداری و در اختیار دامداران سنتی قرار گیرد.

وی گفت: ۱۹ قلم داروی دامپزشکی در کارخانه‌های تولید داروی استان مرکزی در راستای تحقق جهش تولید در حال پیگیری است که تاکنون ۹ قلم آن تولید شده است.

رئیس نظام پزشکی استان مرکزی هم در این نشست گفت: ۵۱ مرکز درمانی دامپزشکی، ۲۸ مرکز مایه‌کوبی با ۱۰۰ واکسیناتور، ۴۳ داروخانه، چهار آزمایشگاه، ۲ بیمارستان و هفت شرکت پخش دارو در این استان وجود دارد.
«احمد اصلانی» افزود: جمعیت دامی استان مرکزی به گونه‌ای است که همیشه مازاد تولیدات دامی از استان به سایر استان‌ها و یا کشورها صادر می‌شود.
وی بیان کرد: ۸۷۲ پرونده بهره‌برداری، تاسیس و موافقت اصولی پارسال در استان مرکزی صادر شده که نسبت به ارجاع پرونده‌ها به دبیرخانه نظام پزشکی، حدود ۹۶ درصد میزان پرونده‌ها خاتمه یافته و ۴۴ درصد پرونده‌ها نیز معلق شده است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

منبع: ایرنا

207173

مطالب مرتبط