هشدار دامپزشکی لرستان نسبت به شیوع تب برفکی

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: مواردی از بیماری تب برفکی در کشورهای همسایه ایران و نوار غربی کشور مشاهده شده است بنابراین دامداران و روستاییان باید نسبت به رعایت الزامات بهداشتی دقت داشته باشند.
تصویر هشدار دامپزشکی لرستان نسبت به شیوع تب برفکی

به گزارش سایت خبری پرسون، مصطفی زبردست روز یکشنبه به رسانه ها اعلام کرد: با توجه به گزارشات دریافتی از سازمان بهداشت جهانی دام، مواردی از شیوع بیماری تب برفکی در کشورهای همسایه ایران و نوار غربی کشور گزارش شده است.

وی افزود: دامداران باید با توجه به قدرت و سرعت انتشار بیماری تب برفکی به عنوان واگیرترین بیماری‌های دامی، نسبت به رعایت الزامات بهداشتی در واحدهای خود اقدام نمایند همچنین جلوگیری از ورود سایر دام‌ها، فعال کردن حوضچه‌های ضدعفونی و در کنار آن واکسیناسیون دام‌ها نقش بسیار موثری در کنترل این بیماری دارد.

زبردست با بیان اینکه طی ماه‌های شهریور، مهر و آبان دام های سبک و سنگین استان به صورت رایگان، تحت پوشش واکسیناسیون علیه این بیماری قرار گرفته‌اند ادامه داد: بیماری تب برفکی دارای علائمی از قبیل لنگش، زخم‌های دهانی و کاهش مصرف آب و خوراک است و باید در صورت مشاهده این علائم، موارد ابتلا را به نزدیک‌ترین مرکز دامپزشکی اعلام نمود.

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: ۲میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در این استان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شد و فاز نخست واکسیناسیون دام های سبک و سنگین استان علیه بیماری تب برفکی در سال‌جاری تکمیل شده است.

زبردست با بیان اینکه این طرح واکسیناسیون از ابتدای شهریور تا پایان مهر ماه سال‌جاری با استفاده از تمام توان بخش دولتی و خصوصی انجام شد افزود: در اجرای این طرح ۸۰ هزار و ۹۶ راس دام سنگین و ۲ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۴۹۲ راس دام سبک استان به صورت رایگان علیه بیماری‌ تب برفکی واکسینه شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: تب برفکی جزو واگیرترین بیماری‌های صنعت دام می باشد و علائمی شامل کاهش مصرف آب و غذا، تب، لرزش، زخم های دهانی و لنگش پا دارد و از تمامی دامداران هم استانی تقاضا می شود با تیم های واکسیناسیون دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند و هرگونه ابتلای دام با علائم یادشده را به نزدیکترین مرکز دامپزشکی گزارش دهند.

زبردست اظهار داشت: بیشترین میزان واکسیناسیون علیه شایع ترین بیماری ها از جمله هاری، طاعون نشخوارکنندگان، بروسلوز، تب برفکی، پاستورلوز، لامپی اسکین، شاربن و تب کریمه کنگو بصورت رایگان در استان انجام شده است.

وی ادامه داد: به همین منظور امسال ۹ هزار و ۹۴۵ راس گاو علیه شاربن، ۲ هزار راس گاو علیه بیماری هاری، سه هزار و ۲۰ راس علیه پاستورلوز گاو، تیلرپوز ۷۲۵ راس، چهار هزار و ۳۰۳ راس علیه لامپی اسکین، ۲۶ هزار و ۲۲۵ راس گاو و گوساله علیه بروسلوز، ۳۵ هزار و ۷۶۳ راس دام سبک علیه شاربن، ۴۴۶ هزار و ۷۷۰ راس دام سبک علیه تب برفکی و سه میلیون و ۱۳۳ هزار و ۷۴۴ راس علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان مایه کوبی شدند.

منبع: ایرنا

559907