به گزارش سایت خبری پرسون، مهندس حبیبی در نشستی خبری با بیان اینکه آموزش ها در دنیا به سمت استفاده از فضای مجازی هدایت می شود گفت: اما در کل دنیا و بالتبع در کشور ما شیب تغییرات تا قبل از کرونا ملایم بود.
وی افزود: کرونا باعث شد وارد یک زیست بوم جدیدی شویم و مجبور شدیم برای مواجهه با این تغییرات راهکارهایی در نظر بگیریم که یکی از آنها شاد بود و با فراز و فرودهایی همراه بود.
مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مشکلات بیشتری در استفاده از شاد در سال قبل وجود داشت و میزان استفاده از شاد محدود بود. با شروع سال تحصیلی ما آمادگی بیشتری کسب کردیم و فرهنگ سازی و آموزش خاص برای استفاده از این پلتفرم شکل گرفت.
حبیبی با بیان اینکه در زیست بوم جدید مولفه های آموزشی با مولفه های سنتی تفاوت دارد گفت: روش تدریس در زیست بوم جدید خودش را نشان می دهد و نیازمند آموزش و به کارگیری خلاقیت بیشتر هستند.
وی افزود: معلمان ما با این چالش روبه رو هستند، هرچند اتفاقات خوبی هم رخ داده و در شروع مسیر قرار داریم.
مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش به افزایش اثرپذیری و نقش خانواده ها در زیست بوم آموزشی جدید اشاره کرد و گفت: خود دانش آموزان هم به تدریج در حال تطبیق خود با فضای مجازی هستند. صحیح است که کارهای بزرگی انجام داده ایم و به آن افتخار می کنم، اما به این مفهوم نیست که کار بدون نقص پیش می رود. تا تغییر ایجاد و زیست بوم جدید مستقر شود چنین اشکالاتی اجتناب ناپذیر است ولی آرام آرام بهبود می یابد.
حبیبی با بیان اینکه یک شبکه ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفره از متخصصان فناوری در سطح آموزش و پرورش داریم که به ما کمک می کنند گفت: سازمان های بیرونی نیز به ما کمک کردند و باید از حمایت بخش های دیگر قدردانی کنیم.
چرا نباید شاد را با اپلیکیشنهای دیگر مقایسه کنیم؟
وی درباره مشکل سرعت اینترنت در شبکه شاد گفت: در این زمینه پهنای باند کاربران در بعد زمان و ابعاد مختلف دیگری نیز مطرح است. سعی کردیم ظرفیت های مختلف را به کار بگیریم. جلسات مختلفی با همکاران فنی شاد داریم و روزبه روز سرعت را رصد می کنیم. شاید مبنا را اپلیکیشن های روز بگیرید اما درنظر بگیرید اینها هیچگاه با افزایش حجم کاربر در یک بازه زمانی مشخص روبه رو نبودند و واتساپ در یک بازه زمانی شش هفت ساله اشکالات خود را رفع کرده است. باید به شاد نیز فرصت داده شود که این کار را انجام دهند. با این حال از یک ماه گذشته سرعت و پهنای باند شبکه شاد افزایش یافته است. اما دائم در حال رصد و رفع مشکلات هستیم.
قابلیت های جدید تحت وب شاد به زودی فعال می شود
مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش درباره مشکلات استفاده چند دانش آموز در یک خانواده از یک ابزار هوشمند عنوان کرد: روی نسخه اندرویدی چند کاربر می توانند وارد شوند. حتی فردی اگر معلم باشد و فرزند هم داشته باشد با دو نقش مختلف می تواند وارد شود. اما نسخه تحت وب هنوز همه قابلیت های جدید را ندارد و تیم فنی قول داده اند به زودی قابلیت های جدید روی نسخه تحت وب هم فعال می شود.
حبیبی درباره استفاده از نظر معلمان در طراحی شبکه شاد گفت: تمام ارکان آموزش و پرورش معلم اند و بین کارمندان و معلمان فاصله ای وجود ندارد. با این حال معلمان و متخصصان فنی در سراسر کشور داریم که به ما کمک می کنند و موارد را مطرح می کنند. چرخه رشد نرم افزار نیز متوقف نشده و این روند تداوم دارد. شاید بتوان گفت که بیش از ۹۰ درصد شبکه شاد دارد کارش را خوب انجام می دهد.
از فعال شدن بسته های ایمن اینترنت چه خبر؟
وی درباره جزئیات فعال شدن بسته های ایمن اینترنت پس از منتفی شدن سیمکارت دانش آموزی گفت: جلسات مختلفی با وزارت ارتباطات برگزار کردیم. ارائه سیمکارت شاد در حال حاضر از دستورکار وزارت ارتباطات خارج شده و برنامه شان ارائه سیمکارت ایمن است که دانش آموز می تواند به سایت های ایمن دسترسی داشته باشد. اجرای این سیاست بر عهده وزارت ارتباطات است و ما نیز پیگیر هستیم.
معلمان نیازمند آموزشهای بیشتر برای استفاده از «لایو» هستند
مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش درباره مشکل در استفاده از امکانات جدید شاد اظهار کرد: برخی معلمان نیازمند آموزش های بیشتر در استفاده از قابلیت های جدید چون لایو هستند.
به گفته حبیبی شاد روی هر بستری که باشد چه اینترنت موبایل و چه وای فای رایگان است و بستر تفاوتی ندارد.
وی افزود: مشکلات سرعت اینترنت در روزهای گذشته تا حدود زیادی بهبود یافته است. تقویت زیرساخت ها تداوم خواهد داشت.
به گفته او ۲ میلیارد و ۷۹۲ میلیون پیام در شبکه شاد در یک ماه گذشته تبادل شده است که نشان می دهد از شبکه شاد به صورت گسترده استفاده می شد و آنطور نیست که اکثر معلمان و مدارس از اپلیکیشنهای دیگر استفاده کنند.
منبع: ایسنا