به گزارش پرسون، حاجی میرزایی با حضور در برنامه جمع ایرانی شبکه جام جم درباره رویکردهای جدید آموزش و پرورش در قبال ایرانیان خارج از کشور و فعالیت های اخیر این وزارتخانه توضیحاتی ارائه کرد.
وی ضمن اشاره به دوران تحصیل خود و خاطرات شیرین دوران مدرسه چنین اظهار داشت که وقتی کرونا رخ داد بسیاری از اتفاقات به وجود آمد، اتفاقات تلخی که باعث آسیب به جامعه شد و اقتصاد را دچار مشکل و مناسبات اجتماعی را محدود کرد و سلامت را به مخاطره انداخت، اما از طرف دیگر ما را با ظرفیت جدیدی آشنا کرد. سالها دنیا در حال کوچ کردن به این زیست بوم بود اما حرکت کندی برای انتقال به این زیستبوم داشت، کرونا ما را به یکباره به یک زیستبوم جدید پرتاب کرد.
وی گفت: در شرایط امروز حدود ۶۷ درصد معلمان دنیا اولین بار آموزش مجازی را تجربه میکنند و این ظرفیت مهم در برخی از کشور مورد استفاده قرار گرفته اما این موضوع جایگزین آموزش رسمی نمیشود.
حاجی میرزایی افزود: این زیستبوم علیرغم محدودیتهایی که ایجاد کرد، دستاوردهای بزرگی را به همراه داشت و از طرفی گام بزرگی برای عدالت آموزشی برداشته شد، معلمان درجه یک میتوانند به تعداد محدودی دانشآموز را آموزش دهند اما این بستر این امکان را دارد تا در دورترین روستای کشور از تدریس برخوردار باشیم این موضوع فرصتهای یادگیری را به نحو وسیعتری توزیع میکند و هم کیفیت موثرتری از یادگیری را در دسترس همگان قرار میدهد.
وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد که تلویزیون تعامل خوبی با ما داشت و تقریبا روزی ۳۰ برنامه به صورت زنده در دسترس افراد قرار میگرفت اما مشکل تلویزیون این بود که ارتباط تعاملی نداشت لذا نیازمند یک ابزار تعاملی بودیم که شبکه شاد طراحی و فعال شد و نیمه سال گذشته را از طریق شبکه شاد و تلویزیون به پایان بردیم.
حاجی میرزایی سامانه شاد را منحصراً یک شبکه آموزشی دانست و افزود: در این شبکه ارتباط بین معلم و دانشآموز صورت میگیرد و یک فضای عمومی وجود دارد که والدین میتوانند به محتوای آموزشی دسترسی داشته باشند و از برخی فعالیتهای پرورشی و جشنوارهها استفاده کنند.
وی افزود: برای سال آینده بر روی این ظرفیت کار میکنیم تا تمام صفحات کتاب بارکد داشته باشند. اتفاق بسیار مهمی که امسال افتاد این بود که معلمان باید وقت بیشتری میگذاشتند چون هم باید تدریس میکردند و هم باید ضبط میکردند یا به صورت آنلاین آمادگی برای تدریس داشته باشند. ما برای اینکه وقت معلمان کمتر گرفته شود تمام محتوای آموزشی را از پایه اول تا پایه دوازدهم ضبط کردیم و در روش آموزش معکوس معلم درباره درسی که به دانشآموز میدهد، تکلیف میخواهد.
وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه آیا شبکه شاد برای دانشآموزان خارج از کشور قابل دسترس است گفت: به تازگی مدرسه مجازی ایرانیان را راهاندازی کردیم که محتوای شاد در این مدرسه قابل دسترس است تا دانشآموزان سراسر کشور آموزش را داشته باشند. ما در ۴۳ کشور و ۶۲ شهر، ۹۵ مدرسه داریم که کار آموزش را انجام میدهند.
وی درباره سند تحول بنیادین نیز اشاره کرد: سند تحول براساس تجربیات گذشته و با بهره گیری از فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی طراحی شده است و تکیه گاه اصلی آن این است که از مفهوم علم آموزی به تربیت برسیم.
وزیر آموزش و پرورش به ساحتهای ۶ گانه سند تحول بنیادین اشاره کرد و افزود: نظام ارزشیابی ما باید این ساحتها را اندازه گیری کند و در نهایت یک حیات طیبه و زندگی باشکوه در انسانها پیدا شود.
حاجی میرزایی درپایان این برنامه گفت: در سند تحول بنیادین محتوای آموزشی یک بسته یادگیری است، کلاس محل یادگیری نیست بلکه موقعیت، محل یادگیری است