معاون أموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

آموزش؛ رسالتی که در دانشگاه علوم پزشکی شیراز متوقف نمی‌شود

بیش از هفت ماه پیش دنیا با تحولی شگرف مواجه شد که وقوع آن با پیامدهایی که در پی داشت، بشر امروز را غافلگیر کرد. تحولی که تمامی ابعاد زندگی یکایک ما را دگرگون کرد، تحولاتی که شاید بیشتر طعم تلخی آن به کام بشر احساس شد، اما هر کجا ذهن خلاق و ایده نوینی وجود داشت، این تهدید به یک فرصت تبدیل شد.

فارس _پرسون؛ از جمله چالش‌هایی که تمامی کشورها با ورود بحران کرونا با آن مواجه شدند، موضوع آموزش بود که در مواردی به تعطیلی کشیده شد.
مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به دنبال خطر شیوع این ویروس ناخوانده با وقفه‌ای در چرخه‌های آموزشی مواجه شدند و این چالش کماکان نیز بسیاری از عرصه‌های آموزشی را به خود معطوف کرده است.

در کشور ما ورود اپیدمی کروناویروس در حالی شدت گرفت که سال تحصیلی ۱۳۹۹_۱۳۹۸ از نیمه گذشته بود و دست اندرکاران این حوزه در حال به ثمر رساندن دستاوردهای یک ساله خود بودند، اما آنجا که پای جان و سلامت در میان باشد، دیگر عرصه‌ها تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

در این میان اهمیت موضوع آموزش در برخی مراکز دنیا به حدی بود که چنین شرایطی نیز وقفه‌ای در حرکت هدفمند رو به جلو ایجاد نکرد و رسالت تعریف شده با اعمال خلاقیت، نوآوری، تلاش برای ایجاد بسترهای مناسب شرایط، تداوم داشت.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با پیشینه آکادمیک بیش از هفتاد ساله و بیش از ۱۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی، از جمله مراکز آموزشی بزرگ کشور محسوب می‌شود که در نیمسال تحصیلی گذشته، با همه فراز و نشیب‌هایی که طی شد، توانست رسالت مهم خود را در عرصه آموزش، به عنوان یک رکن مهم مجموعه دانشگاه پیش برد و از سویی دیگر تحولات به وجود آمده ناشی از بحران کروناویروس و تغییراتی که برای همه در پی داشت، در عرصه آموزش پزشکی این دانشگاه به مسیری برای حرکت به سمت عرصه‌های نوین تبدیل شد.

به مناسبت آغاز سال تحصیلی که امسال با شرایطی ویژه همراه بود، با بسترهای مجازی آموزش در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز آشنا می‌شویم.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه مجموعه دانشگاه به واسطه ساختارهای قوی موجود، توانست از جمله پیشگامان آموزش مجازی در دوران کروناویروس در کشور باشد، گفت: بدون شک نگاه آینده نگرانه مجموعه دانشگاه به توسعه زیرساخت‌های قوی و روزآمد آموزشی از سال‌های گذشته تاکنون، در این شرایط بحرانی بسیار کارساز بود و توانستیم با برنامه ریزی برای استفاده بهینه از این توانمندی در کنار تقویت آن به عنوان دو محور مهم، شرایط را به گونه‌ای پیش ببریم که مجموعه بزرگ دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این ایام از امر مهم آموزش بازنمانده و این چرخه همچون گذشته به نحو فعالانه‌ای در حرکت باشد.

*توسعه بستر آموزش مجازی، دستاورد روزهای کرونایی

دکتر «محسن مقدمی» با اشاره به برگزاری نشست‌های روزانه ستاد مدیریت کروناویروس در دانشگاه با حضور رئیس و مسوولان ارشد دانشگاه که در طول هفت ماه گذشته به صورت مستمر ادامه داشته است، افزود: در کنار برنامه‌های این ستاد برای تامین سلامت مردم در دو حیطه مهم بهداشتی و درمانی، یکی از اولویت‌های مهم این ستاد نیز ایجاد ساز و کار مناسب برای پیشبرد اهداف آموزشی بوده که در طول بازه‌های مختلف این هفت ماه، در نشست‌های مختلف مطرح شده و پیرامون آن تبادل نظر شده است.

او ادامه داد: شاید تا پیش از این مجازی سازی آموزش‌ها یک برنامه درازمدت و توسعه نگرانه برای مجموعه دانشگاه بود که به ویژه با آغاز به کار دانشکده مجازی به عنوان قطب آموزش پیشرفته الکترونیک دانشگاه از سال ۱۳۸۷ و راه‌اندازی رسمی آن در سال ۱۳۹۵ قوت گرفت، اما با بحرانی که با آن مواجه شدیم، تحقق این هدف شتاب روزافزونی گرفت و توانستیم به نحو فعالانه این هدف را پیگیری کنیم که مورد اسقبال مجموعه اساتید و دانشجویان نیز قرار گرفت؛ تا جایی که بر اساس گزارش‌های موجود، میزان مشارکت اساتید این دانشگاه در سامانه «نوید» بیش از ۹۶ درصد ارزیابی شده است و با فاصله جزیی، جزو سه دانشگاه نخست کشور در این زمینه بوده‌ایم، مشارکت دانشجویان نیز بیش از ۷۰ درصد اعلام شده که در این حوزه نیز در بین دانشگاه‌های مادر کشور، از جایگاه خوبی برخوردار هستیم.

به گفته این مقام مسوول بخشی از نیمسال تحصیلی ۱۳۹۹_۱۳۹۸ که در بازه بحران کرونا گذشت نیز فرصتی فراهم آورد که با توجه به ادامه دار شدن بحران کرونا، نیمسال جدید تحصیلی نیز در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به کمک تجارب به دست آمده و بازبینی و کارشناسی این تجارب، با قوت آغاز شود.

معاون آموزشی دانشگاه افزود: از سال ۱۳۹۷ دانشگاه علوم پزشکی مجازی کشور سامانه کشوری LMS یا نرم افزار ویژه یادگیری دانشگاه «نوید» را طراحی و راه‌اندازی کرد که در این سامانه تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور این امکان را پیدا کردند از این سامانه برای ارایه دروس استفاده کنند؛ با شیوع اپیدمی کروناویروس، با توجه به ضرورت ارایه تمامی آموزش‌ها به شیوه مجازی، این سامانه به عنوان سامانه اصلی ارایه آموزش انتخاب و دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز آموزش تمامی دروس خود را به کمک این سامانه مدیریت کرده است.

او با اشاره به نخستین گزارش‌های دریافت شده از سامانه «نوید» در زمینه عملکرد آموزش مجازی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، میزان استفاده از این سامانه در ابتدای اردیبهشت را حدود ۵۰درصد در شاخص مشارکت اساتید و ۲۰ درصد در مشارکت دانشجویان اعلام کرد.

دکتر مقدمی تاکید کرد: با توجه به مسوولیتی که مجموعه دانشگاه نسبت به دانشجویان به عنوان یکی از اقشار مهم زیرمجموعه دانشگاه دارد، تامین سلامت اساتید و دانشجویان یکی از ارکان مهم تصمیم گیری‌ها بوده که با همکاری مشترک دو معاونت آموزشی و فرهنگی دانشجویی دانشگاه کوشیدیم این هدف مهم با بالاترین ضریب اطمینان تحقق یابد و سلامت، به عنوان یک اصل مهم، محور برنامه ریزی‌ها باشد.

معاون آموزشی دانشگاه اضافه کرد: از سویی دیگر با توجه به موقعیت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در کلان منطقه پنج کشوری و مسوولیت‌های تعریف شده در این کلان منطقه، مجموعه دانشگاه کوشیده است تا دیگر دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کلان منطقه پنج را نیز در مسیر توسعه بستر آموزش مجازی در بحران کروناویروس یاری رساند و تجارب به دست آمده در این زمینه، در سطح کلان منطقه در حال پیاده سازی است.

او یادآور شد: از سویی به کمک توسعه آموزش مجازی این امکان در حال پیگیری است که بتوانیم مسیر توسعه جایگاه بین‌المللی دانشگاه را با تقویت ارتباط با مراکز آموزشی مهم دنیا در بستر مجازی، با جدیت بیشتری دنبال کرده و بتوانیم تعامل سازنده‌ای را در حوزه علمی با این مراکز فراهم آوریم که این هدف نیز طی ماه‌های اپیدمی کروناویروس به ویژه با پیگیری معاونت بین‌الملل دانشگاه، دنبال شده است.

*تجربه روزهای بحرانی کرونا برای آغاز موفق سال تحصیلی جدید

رئیس دانشکده مجازی و قطب آموزش الکترونیک دانشگاه نیز با اشاره به زیرساخت‌هایی که در طول سال‌های اخیر و به ویژه در راستای دستیابی به یکی از اهداف دانشگاه‌های نسل سوم، در مجموعه دانشگاه فراهم آمده بود، راه‌اندازی دانشکده مجازی را به عنوان مرکز مهم تحقق و توسعه این هدف برشمرد و گفت: تا پیش از راه‌اندازی این دانشکده، فعالیت‌هایی به صورت آموزش مداوم غیرحضوری و با تولید محتواهای آموزشی برای پزشکان عمومی و متخصصان به همت اداره آموزش مداوم دانشگاه آغاز شده بود که پس از گسترش و استقبال بالای مخاطبان، در کنار تقویت بسترهای فناوری اطلاعات، این ایده با دقت نظر ویژه‌ای پیگیری شد. این فعالیت ها به تدریج گسترش یافته و در شاخه‌های درون دانشگاهی و بیرون دانشگاهی در سطح کشور گسترده شد. این امر با تدوین برنامه‌های استراتژیک در این حوزه همراه بود و در کنار آموزش مداوم غیرحضوری برای پزشکان عمومی و متخصصان در کشور، این دانشکده فعالیت در عرصه‌های آموزش دانشجویان و بیماران را به عنوان دو گروه مهم از مخاطبان مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز آغاز کرد که این امر با راه‌اندازی رشته‌های ترکیبی حضوری و غیرحضوری، پیگیری شد.

دکتر «مجیدرضا فرخی» یکی از برنامه‌های قطب آموزش الکترونیک پیشرفته دانشگاه را توسعه آموزش مجازی در دروس دانشجویان رشته‌های مختلف عنوان کرد و گفت: بحران کرونا اگرچه در سراسر دنیا یک اختلال جدی در عرصه آموزش بود، اما در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز کوشیدیم تا این تهدید را به فرصت و موتور محرکه‌ای برای شتاب چرخه تحول آموزشی تبدیل کرده و بتوانیم با سرعت بیشتری هدف توسعه آموزش مجازی در تمامی رشته‌های دانشگاه را دنبال کنیم که به مدد این تلاش‌ها، نتایج روند ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی شیراز طی نیمسال تحصیلی گذشته نشان می‌دهد این روند در مقایسه با ابتدای دوره، مسیر رو به رشدی را از نظر کمی و کیفی داشته است.

او با بیان اینکه با افزایش تجربه، تمرکز بر موضوع توانمندسازی و اطلاع رسانی در این زمینه، مسیر آموزش مجازی هموارتر شده و اکنون نیمسال جدید تحصیلی را با توان بالایی آغاز کرده‌ایم، ادامه داد: هم اکنون در بستر آموزش مجازی با تدابیر پیش بینی شده، اساتید و اعضای هیات علمی به کمک ماژول فعالیت‌های یادگیری، تالار گفت و گو، فضاهیا برقراری تعامل و برگزاری آزمون‌ها، این امکان را دارند که روند تحصیلی دانشجویان را مانند گذشته دنبال کنند.

مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز اکنون با بیش از ۱۰ هزار دانشجو و رسالت‌هایی که در حوزه گام برداشتن به سوی نسل‌های نوین دانشگاهی برای خود تعریف کرده است، اهداف حرفه‌ای خود را با قوت دنبال کرده و تلاش تمامی مجموعه بر این است که روزهای کرونایی نیز پرثمر باشد.

او یادآور شد: از سویی به کمک توسعه آموزش مجازی این امکان در حال پیگیری است که بتوانیم مسیر توسعه جایگاه بین‌المللی دانشگاه را با تقویت ارتباط با مراکز آموزشی مهم دنیا در بستر مجازی، با جدیت بیشتری دنبال کرده و بتوانیم تعامل سازنده‌ای را در حوزه علمی با این مراکز فراهم آوریم که این هدف نیز طی ماه‌های اپیدمی کروناویروس به ویژه با پیگیری معاونت بین‌الملل دانشگاه، دنبال شده است.

*تجربه روزهای بحرانی کرونا برای آغاز موفق سال تحصیلی جدید

رییس دانشکده مجازی و قطب آموزش الکترونیک دانشگاه نیز با اشاره به زیرساخت‌هایی که در طول سال‌های اخیر و به ویژه در راستای دستیابی به یکی از اهداف دانشگاه‌های نسل سوم، در مجموعه دانشگاه فراهم آمده بود، راه‌اندازی دانشکده مجازی را به عنوان مرکز مهم تحقق و توسعه این هدف برشمرد و گفت: تا پیش از راه‌اندازی این دانشکده، فعالیت‌هایی به صورت آموزش مداوم غیرحضوری و با تولید محتواهای آموزشی برای پزشکان عمومی و متخصصان به همت اداره آموزش مداوم دانشگاه آغاز شده بود که پس از گسترش و استقبال بالای مخاطبان، در کنار تقویت بسترهای فناوری اطلاعات، این ایده با دقت نظر ویژه‌ای پیگیری شد. این فعالیت‌ها به تدریج گسترش یافته و در شاخه‌های درون دانشگاهی و بیرون دانشگاهی در سطح کشور گسترده شد. این امر با تدوین برنامه‌های استراتژیک در این حوزه همراه بود و در کنار آموزش مداوم غیرحضوری برای پزشکان عمومی و متخصصان در کشور، این دانشکده فعالیت در عرصه‌های آموزش دانشجویان و بیماران را به عنوان دو گروه مهم از مخاطبان مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز آغاز کرد که این امر با راه‌اندازی رشته‌های ترکیبی حضوری و غیرحضوری، پیگیری شد.

دکتر «مجیدرضا فرخی» یکی از برنامه‌های قطب آموزش الکترونیک پیشرفته دانشگاه را توسعه آموزش مجازی در دروس دانشجویان رشت‌ های مختلف عنوان کرد و گفت: بحران کرونا اگرچه در سراسر دنیا یک اختلال جدی در عرصه آموزش بود، اما در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز کوشیدیم تا این تهدید را به فرصت و موتور محرکه ای برای شتاب چرخه تحول آموزشی تبدیل کرده و بتوانیم با سرعت بیشتری هدف توسعه آموزش مجازی در تمامی رشته‌های دانشگاه را دنبال کنیم که به مدد این تلاش‌ها، نتایج روند ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه ‌های علوم پزشکی شیراز طی نیمسال تحصیلی گذشته نشان می‌دهد این روند در مقایسه با ابتدای دوره، مسیر رو به رشدی را از نظر کمی و کیفی داشته است.

او با بیان اینکه با افزایش تجربه، تمرکز بر موضوع توانمندسازی و اطلاع رسانی در این زمینه، مسیر آموزش مجازی هموارتر شده و اکنون نیمسال جدید تحصیلی را با توان بالایی آغاز کرده‌ایم، ادامه داد: هم اکنون در بستر آموزش مجازی با تدابیر پیش بینی شده، اساتید و اعضای هیات علمی به کمک ماژول فعالیت‌های یادگیری، تالار گفت و گو، فضاهیا برقراری تعامل و برگزاری آزمون‌ها، این امکان را دارند که روند تحصیلی دانشجویان را مانند گذشته دنبال کنند.

بنابراین گزارش، مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز اکنون با بیش از ۱۰ هزار دانشجو و رسالت‌هایی که در حوزه گام برداشتن به سوی نسل‌های نوین دانشگاهی برای خود تعریف کرده است، اهداف حرفه‌ای خود را با قوت دنبال کرده و تلاش تمام مجموعه بر این است که روزهای کرونایی نیز پرثمر باشد.

نوا نیکو _استان فارس

206396