ارکانی در گفت و گو با پرسون،

بار کسری بودجه دولت بر دوش مردم/ نگاه به بودجه جزیره ای است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: تورم موضوعی که به متغیرها و پارامترهای مختلفی وابسته است یک قسمت از پارامترهای دخیل در بحث تورم فعلی به همین بازار بورس می‌گردد.

احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و با خبرنگار اقتصادی پرسون در خصوص ویژگی ها و الزامات بودجه سال 1400 اظهار داشت: یکی از مهم ترین اصولی که در بودجه 1400 حتما باید مدنظر قرار گیرد نگاه واقع بینانه به برآورد منابع مالی بودجه سال 1400 است.

ارکانی افزود: بودجه سال 99 به درستی پیش بینی نشد زیرا ما شاهد این بودیم که در برج 3 و 4 دولت به مجلس گزارش کسری بودجه داد که این موضوع به کوتاهی و اهمال کاری کسانی که بودجه را تدوین کردند مربوط می‌شود. اما ما درخواست اکیدمان از آقای نوبخت و همکاران شان در سازمان برنامه و بودجه این است که بودجه ی سال 1400 را از همین الان واقع بینانه پیش بینی کنند که حداقل بعد از تصویب و ابلاغش شاهد این نباشیم که در همان ابتدای سال 1400 حرف از کسری بودجه قطعی زده شود.

وی مطرح کرد: بحث بعدی این است که ما باید برای منابع مالی و درآمدهای دولت در بودجه منابع پایدار جدیدی پیش بینی کنیم. همان طور که بحث قطع وابستگی بودجه از نفت یک تکلیف است که توسط همه ارکان نظام به ویژه مقام معظم رهبری مورد تاکید است، دولت باید از چندین سال قبل به ویژه الان برای سال 1400 این پیش بینی را کند که وابستگی به بودجه نفت باید کم شود و از طرفی دیگر برای تامین منابع مالی بودجه راه های کسب درآمد پایدار را پیش بینی کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: متاسفانه یکی از آن اتفاقاتی که این روزها با آن دست به گریبان هستیم عدم مدیریت صحیحی است که در بحث واگذاری سهام شرکت های دولتی از طریق بازار سرمایه و بورس اتفاق افتاده است و به علت این که نگاه دولت این بود که بتواند قسمتی از کسری بودجه خود را از طریق عرضه و واگذاری سهام شرکت های دولتی در بورس جبران کند به سهم و نقش مردم و سهامداران خرد و سهامداران حقیقی توجهی نشد، بنابراین مردم و طبقات متوسط و پایین دارند بار کرسری بودجه دولت را در این حوزه تحمل می کنند که این واقعا کم لطفی است.

ارکانی در پاسخ به سوال پیش بینی کردند که زیر ساخت های اقتصادی و مهم ترین اصلش را که کاهش تورم است از روی دوش مردم بردارند فکر می کنید که چه الزامی باید در سیستم بودجه 1400 لحاظ شود ضمن این که می خواهند بودجه سال 1400 را طبق بحث عدم وابستگی به نفت تدوین کنند. پاسخ داد: بحث کنترل نرخ تورم یک موضوع دستوری و شعاری نیست که مثلا یک مقام مسئولی بیاید بگوید ما دستور دادیم که نرخ تورم کنترل شود.

وی تاکید کرد: تورم موضوعی که به متغیرها و پارامترهای مختلفی وابسته است یک قسمت از پارامترهای دخیل در بحث تورم به همین بازار بورس می گردد یک قسمتش به نرخ ارز برمی گردد یک قسمت به مسکن بازارهای مختلف موازی بر می گردد. نکته این است که بدون وجود یک برنامه جامع و چند وجهی در همه این حوزه هایی که عرض شد نمی شود نرخ تورم را کنترل کرد و یکی از دلایلی که برخلاف همه شعارها و همه حرف هایی که زده شده تورم دارد هر سال و الان می توان گفت تقریبا هر ماه افزایش پیدا می کند، این است که نگاه، نگاه جزیره ای است و نگاه همه جانبه نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: یکی از نکاتی که باید در بحث برنامه بودجه سال آینده در نظر گرفت این است که در بحث توزیع یارانه برای اقلام یا کالاهای اساسی یا نهادهای دائمی اصلاح صورت گیرد. در حال حاضر ما داریم یارانه و ارز یارانه ای را به وارد کننده این کالاها و نهادها اختصاص می دهیم و این بین اتفاقی که افتاده این است که خیلی از اقلام نهادهای دامی دارد سر از بازار آزاد در می آورد و ما به التفاوتش به جیب دلال ها می رود در حالیکه یکی از پیشنهادات ما این بود که یارانه ارز را از وارد کننده حذف کنیم و این یارانه را به مصرف کننده اختصاص دهیم یعنی نهاده یا اقلام اساسی آزاد وارد شود و برای این که قیمت کنترل شود این یارانه را به مصرف کننده و مردم دهیم که بتوانند با نرخ پایین آن را تهیه کنند اینها مواردی است که باید در بودجه 1400 به نحو اساسی دیده شود و حل شود امیدوارم که این اتفاق بیافتد.

205951

مطالب مرتبط