پرسون تقلب با برندهای خارجی را در بجنورد بررسی می کند

سوال بی پاسخ روی «جعبه» برخی کالاها

کیفیت پایین برخی تولیدات در کنار ترویج سبک متفاوتی از پوشش، تب خرید پوشاک مارک دار خارجی را بالا برده است. همین تغییر تقاضا دلیلی شده تا برندهای معروف و خارجی مشتریان زیادی در بازار داشته باشند.

به گزارش پرسون؛ در این میان برخی واحدهای صنفی که مسیر کسب درآمد از بازار را یافته اند با فروش برندهای تقلبی پول خوبی به جیب می زنند. البته تقلبی بودن برخی برندها گاهی برای خود فروشنده هم مشخص نیست و مصرف کننده پس از استفاده متوجه تقلبی بودن کالا می شود.

البته فروش کالاهای تقلبی با برندهای خارجی دردی است که مشمول همه کالاهای قابل عرضه در بازار می شود، چنان که می بینیم گاهی اعلام می شود، برخی محصولات با نام برخی برندها تقلبی است و فروش آن جرم تلقی می شود و مردم باید در هنگام خرید این محصولات هوشیار باشند. البته گفته می شود مسئولان چندان در مشخص کردن محصولات تقلبی در حوزه پوشاک موفق نبوده اند و محصولاتی با نام برندهای معتبر اما بسیار ضعیف در استان عرضه می شود.

در همین باره یکی از شهروندان بجنوردی با بیان این که علاقه خاصی به خرید پوشاک برند دارم، می افزاید: سعی می کنم به دلیل تنوع در طرح و بهتر بودن کیفیت پوشاک خارجی از این نوع پوشاک خریداری کنم.

«نیازی» با بیان این که متاسفانه کالاهای تقلبی در بازار پوشاک بسیار زیاد شده است، اعلام می کند: چندی پیش شلواری را با برند یک شرکت ترکیه ای خریداری و پول زیادی نیز برای آن پرداخت کردم، اما پس از یک بار شست و شو مارک اصلی لباس کنده شد و رنگ آن نیز از بین رفت و آن زمان بود که متوجه شدم این لباس تقلبی است.

وی خواستار رسیدگی مسئولان به این مشکل است.

«مستوفی» یکی دیگر از شهروندان نیز می گوید: کالای تقلبی در بازار زیاد و تشخیص تقلبی از اصل نیز دشوار شده است.

وی با بیان این که کالای تقلبی بسیار در بازار دیده می شود، اضافه می کند: باید آماری وجود داشته باشد تا مشخص شود مثلاً چند درصد کالاهای خارجی در بخش پوشاک استان تقلبی هستند تا مردم با هوشیاری و آگاهی بیشتری خرید کنند.

حالا که تقاضا برای کالاهای برند و باکیفیت بیشتر شده است، آیا باید بازار به حال خود رها شود تا این تقاضا مسیر را برای تخلف بیشتر باز کند؟

یکی از فروشندگان نیز با بیان این که وجود کالاهای با برند خارجی در بازار باعث افزایش کیفیت کالای تولید داخل می شود، اظهار می کند: در سال 94 سازمان های متولی وارد شدند و برندهای تقلبی بازار را شناسایی کردند، اما چون قانون کپی رایت در کشور وجود ندارد به راحتی کالاهای قاچاق با برچسب خارجی به مردم عرضه می شود در حالی که وقتی در کشورهای خارجی محموله کالای قاچاق مشاهده می شود همه آن کالاها از بین می روند.

وی البته اعلام می کند: بازار تولید پوشاک داخلی مشکلاتی دارد که باید به آن ها رسیدگی شود تا محصولات با کیفیت بالاتر و هزینه و قیمت کمتر به فروش برسد، از سوی دیگر باید محصولات با بارکدی به فروش برسد تا برند تقلبی به راحتی قابل شناسایی باشد و کالای قاچاق نیز مشخص شود.

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد پوشاک موجود در بازار دارای برند تقلبی است؟ اظهار می کند: عدد دقیقی در این باره وجود ندارد اما من به عنوان یک فروشنده می گویم بالای 70 درصد پوشاک در بازار تقلبی است.

یکی دیگر از فروشندگان نیز استفاده از برندهای شبیه برندهای اصل را یکی از مشکلات تولید کالا اعلام می کند و می گوید: این نیز یکی از کلاهبرداری هایی است که برخی تولیدکنندگان سودجو با استفاده از نام بسیار شبیه برند اصل انجام می دهند.

خبرنگار ما در خصوص وضعیت محصولات تقلبی در بازار و این که آیا کالاهای تقلبی با برند خارجی در بازار استان به فروش می رسند؟ با روابط عمومی، مسئول اداره اصناف، مسئول تنظیم بازار و کارشناس بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تماس می گیرد، اما مسئولان اداره اصناف و تنظیم بازار این سازمان اعلام می کنند که این موضوع در حوزه کاری آن ها نیست.

بازرسان حوزه نظارت و بازرسی نیز ارائه پاسخ را به روز دیگری موکول می کنند.

205683