پرسون گزارش می کند؛

تویسرکان پایتخت طلای سبز کشور

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان گفت: شهرستان تویسرکان با ۶ هزار هکتار وسعت باغ‌های گردو و میانگین تولید ۱۵ هزار تن گردو، بزرگترین تولید کننده گردوی کشور است.

همدان- سایت خبری پرسون؛ گردو از درختان ارزشمندی است که به عنوان طلای سبز و یک محصول صادراتی دارای جایگاه خاصی است و منطقه تویسرکان در استان همدان با توجه به شرایط آب و هوایی، یکی از مناسب ترین مناطق برای کاشت گردو است، زیرا گردو از درختانی است که طالب آب و هوای کوهستانی و دره ای می باشد،البته درخت گردو در مناطقی دیگر از ایران کشت می شود اما گردوی تویسرکان شهرت جهانی دارد.

امروزه گردو یکی از با ارزش ترین محصولات از نظر تولید میوه به عنوان درخت باغی و تولید چوب به عنوان جنگلی یا غیر جنگلی است. درخت گردو در شرایط مناسب رشد زیادی دارد و بین 200 تا 300 سال عمر می کند.

بهترین زمان کاشت درخت گردو اوایل بهار است و فصل برداشت آن نیز معمولا اواخر شهریور و مهر ماه است.

مسعود اکبری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان در گفتگو با پرسون اظهار کرد: این شهرستان با ۶ هزار هکتار وسعت باغ‌های گردو و میانگین تولید ۱۵ هزار تن گردو، بزرگترین تولید کننده گردوی کشور است.
وی با بیان اینکه ۲۵ درصد از سهم اشتغال تویسرکان وابسته به گردو، باغداری و صنایع جانبی مرتبط با این محصول است، افزود: ۷۰ درصد از اقتصاد این شهرستان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به محصول گردو وابسته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان بیان کرد: ۷ هزار نفر در این روزها مشغول گردو تکانی از باغات شهرستان هستند.

اکبری ادامه داد: در پایتخت طلای سبز، تنها زنجیره تولید نهال گردو اجرا شده است و تویسرکان مرکز اجرا و آموزش طرح سرشاخه کاری درختان گردو یا همان طرح جوان سازی باغ‌های گردو است.

وی خاطرنشان کرد: گردوی تویسرکان، به دلیل پوست نازک، طعم، رنگ و درصد چربی در دنیا مطرح است و امسال با پیگیری انجمن گردوی استان همدان، گردوی این شهرستان در سازمان مالکیت فکری جهانی (ویپو) ثبت جهانی شد.

منیژه فرهانپور- استان همدان

195494

مطالب مرتبط