معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد:

تولید گردو در 1600 هکتار از باغات اسدآباد

معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد از تولید محصول گردو در 1600 هکتار از باغات اسدآباد خبر داد و گفت: یک هزار و ۵۰۰ نفر بهره بردار در بخش باغات گردو در شهرستان اسدآباد فعال است.

همدان_ سایت خبری پرسون، استان همدان در تولید گردو رتبه نخست را در کشور دارد و پس از شهرستان تویسرکان که دارای بیشترین تولید گردو در سطح باغات استان همدان را دارد شهرستان های دیگر استان نیز دارای گردو زارهای زیادی است یکی از این مناطق شهرستان اسدآباد است که میزان سطح باغات گردو در این شهرستان زیاد است.

علی سرخوش معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد با بیان اینکه در این شهرستان ۵ هزار و ۱۰۰ هکتار باغات وجود دارد، اظهار کرد: از این میزان یک هزار و ۶۰۰ هکتار محصول گردو در این باغات تولید می شود.

وی با بیان اینکه شهرستان اسدآباد جایگاه چهارم و یا پنجم را از لحاظ سطح کشت و تولید در استان دارد، افزود: از میزان باغات گردوی شهرستان ۲٫۵ تن در هر هکتار محصول برداشت می‌شود.

معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد با اشاره به اجرای طرح سرشاخه کاری باغات گردو، ادامه داد: اجرای این طرح با هدف افزایش راندمان بالای تولید در سطح است.

وی با بیان اینکه گردوی باغات اسدآباد از ارقامی محلی است و تولید بالایی ندارد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که میزان سطح باغات گردو در این شهرستان زیاد اما تولید و برداشت محصول در سطح کمتری است.

سرخوش با اشاره به سرمازدگی در بخش باغات به صورت سالانه، گفت: در اوایل بهار با گل دهی باغات گردو سرمازدگی در این زمینه داریم که ممکن است تنها بخشی از درختان را دچار این خسارت کند.

وی با اشاره به وجود هزار و ۵۰۰ نفر بهره بردار در بخش باغات گردو، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود که از سطح یک هزار و ۱۰۰ هکتار باغات این شهرستان میزان ۳ هزار و ۵۰۰ الی ۳ هزار و ۷۰۰ تن گردو برداشت شود.

معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد با بیان اینکه اسدآباد در بخش محصول گردو نیز صنایع تبدیلی ندارد، گفت: پوست گیری گردو و حتی خشک کردن آن به صورت خانگی انجام می‌شود و صنایع تبدیلی خاصی در این زمینه نداریم.

195293