به گزارش سایت خبری پُرسون، سیامک کاکاوند دکترای معماری در یادداشتی کنترل هوشمند نقشهها را گامی برای عدالت شهری دانست و نوشت: صدور انواع پروانه و گواهیهای ساختمانی شامل (احداث، تخریب و نوسازی، توسعه بنا، اضافه اشکوب، تغییرات، تبدیلات و...) و (پایان کار، بلامانع، عدم خلاف و ...)، بر اساس بند 24 ماده 55 و ماده 100 قانون شهرداریها، از مهمترین وظایف مدیریت شهری است. بهمنظور صدور هرگونه پروانه ساختمانی، کلیه مالکین و یا وکلای قانونی ایشان ملزم به طی مراحل گردش کار تعریفشده در فرآیند صدور پروانه در شهرداری میباشند و در این راستا، ایشان پس از ارائه درخواست اولیه بهمنظور صدور یکی از انواع پروانه ساختمانی و طی مراحل اداری و فنی مربوطه، با اخذ مجوز جهت تهیه نقشههای ساختمانی بر اساس ضوابط و مقررات ملاک عمل شهرسازی وارد مرحله اصلی گردش کار مذکور میگردند.
کلیه نقشههای معماری ساختمان که بر اساس دستور نقشه صادره شهرداری توسط مهندسین طراح ذیصلاح تهیه و ارائه میگردند، میبایست علاوه بر رعایت مندرجات دستور نقشه مانند جانمائی ملک، رعایت ابعاد اصلاحی، رعایت ضوابط طرح تفصیلی و ... ازنظر سایر موارد مرتبط ازجمله مقررات ملی ساختمان و آئیننامههای مربوطه و ضوابط و مقررات ملاک عمل شهرسازی و معماری نیز که باید درروند طراحی درنظرگرفته شده باشد، توسط شهرداری بررسی و کنترل گردند.
با توجه به گستردگی و پیچیدگی ضوابط موصوف که بالغبر حدوداً 500 مورد است، کنترل نقشههای معماری یکی از اصلیترین و مهمترین و درنتیجه زمانبرترین فعالیت در فرآیند صدور پروانههای ساختمانی است. ازآنجاکه اطلاعات واردشده در سیستم از قبیل مساحت، زیربنا، نوع کاربرد، تعداد طبقات و واحدها، بهعنوان اطلاعاتپایه جهت محاسبه میزان عوارض صدور پروانه ساختمان مورداستفاده قرار میگیرد و اینکه در حال حاضر، بخش عمدهٔ انجام عملیات کنترل و ورود اطلاعات نقشههای ساختمانی بر عهده کاربران دفاتر خدمات الکترونیک است و در حین بررسی به دلایلی ازجمله:
عدم اشراف کاربر به کلیه ضوابط و مقررات ملاک عمل و یا برداشتهای شخصی و سلیقهای از ضوابط موجب عدم اجرای صحیح ضوابط و درنتیجه نارضایتی مراجعین میگردد، لذا بهمنظور دستیابی به عدالت و رعایت حقوق شهروندی، ضرورت دقت و یکپارچگی در نحوه ورود اطلاعات و کنترل هوشمند ضوابط و مقررات توسط سیستم مکانیزه و کاهش دخالت کاربر امری اجتنابناپذیر است.
پاسخ به سؤالاتی نظیر:
- چه آیتم هائی از این فعالیت قابل هوشمند سازی است؟
- چه ضوابط و مقرراتی در فرآیند هوشمند سازی قابلاعمال است؟
- چگونه ضوابط و مقررات فوق میبایست هوشمند سازی شوند؟
- الگوریتمها و نرمافزارهای قابلبرنامهریزی برای انجام این فرآیند کدماند؟
- چگونه هوشمند سازی باید بهروزرسانی شود؟
مقدمه ورود بر پروژه هوشمند سازی کنترل نقشه میتواند مدنظر قرار گیرد.
همچنین اسناد بالادستی موضوع نظیر:
- طرحهای جامع و تفصیلی شهر تهران
- مقررات ملی ساختمان و آئیننامههای اجرائی آن
- مصوبات کمیسیون ماده پنج قانون شورایعالی شهرسازی و معماری
- مصوبات شورای اسلامی شهر تهران
مصوبات مجلس شورای اسلامی (قانون شهرداریها، قانون نظاممهندسی ساختمان و ...) میتواند در یک ساختار هوشمند و هم پیوند با سامانه شهرسازی قرار گیرد و مجموعه یکپارچه و هوشمند از اسناد بالادستی و اسناد اجرایی کنترل نقشه و صدور مجوزهای ساختمانی را تعریف و تولید نماید.
از مهمترین سرفصلهای موردتوجه میتوان به مواردی نظیر:
- شناخت وضعیت موجود سیستم مکانیزه و ضوابط و مقررات ملاک عمل شهرسازی و معماری در بررسی و کنترل نقشههای معماری و منابع ملاک عمل
- بازخوانی ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش و تجارب داخلی و جهانی درزمینهٔ ابزار کنترلی اجرای ضوابط و برنامهها و روشهای هوشمند سازی نقشهخوانی
- تحلیل نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدها در فرایند حاضر
- شناسایی و تحلیل ظرفیتهای موجود
- تعیین موضوعات و فیلدهای موردنظر جهت هوشمند سازی در بررسی نقشههای معماری
- ارائه راهکارها و تهیه برنامه و الگوریتم هوشمند سازی فیلدهای تعیینشده
- آزمون صحت عملکرد الگوریتم و برنامه (پیادهسازی) شده
اشاره نمود.
با عنایت بهمراتب فوق ارائه برنامه نحوه هوشمند سازی ضوابط و مقررات شهرسازی در سیستم مکانیزه و احصاء ضوابط قابل هوشمند سازی در سیستم مذکور باقابلیت اعمال تغییرات آتی و ارائه برنامه کنترل هوشمند اجرای ضوابط توسط سیستم مکانیزه گامی مؤثر در هوشمند سازی فرایندهای شهرسازی و صدور مجوزهای ساختمانی است که مواهب گرهگشا و مطلوبی را برای مجموعه شهرهای کشور فراهم خواهد آورد.
منبع: پُرسون