نقش کفش نامناسب در بروز حوادث رانندگی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از رانندگان بدون در نظر گرفتن تأثیر نوع کفش بر کنترل خودرو، پشت فرمان مینشینند، در حالی که انتخاب اشتباه در این مورد میتواند واکنشهای راننده را مختل کرده و در لحظات حساس، احتمال وقوع تصادف را افزایش دهد.
یکی از عوامل بسیار مهم و کمتر مورد توجه در تصادفات رانندگی، «خستگی تصمیمگیری» (Decision Fatigue) است. بسیاری از رانندگان تصور میکنند که تنها خوابآلودگی یا خستگی فیزیکی باعث کاهش تمرکز میشود، در حالی که خستگی ذهنی ناشی از تصمیمگیریهای مداوم هنگام رانندگی، تأثیر مخربی بر واکنشهای آنها دارد.
در حالی که همواره عواملی مانند سرعت غیرمجاز، خوابآلودگی و نقص فنی به عنوان دلایل اصلی تصادفات مطرح میشوند، حواسپرتی ذهنی رانندگان یکی از عوامل پنهانی است که به ندرت به آن پرداخته شده، اما نقش چشمگیری در بروز سوانح رانندگی دارد. بسیاری از تصادفات، نه به دلیل یک اشتباه فیزیکی، بلکه به علت عدم تمرکز راننده و درگیری ذهنی رخ میدهند.
مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی ایران و روسای انجمن های علمی گروه های پزشکی در حمایت از پویش ملی «نه به تصادف!» بیانیه ای صادر و بر ضرورت اجرای دقیق تر قوانین رانندگی بیماران و افراد در شرایط خاص، بازنگری در ضوابط صدور و تمدید گواهینامه و نیز بهبود زیرساخت های حمل و نقل و خدمات فوریت های پزشکی تاکید کردند.
استاندار مازندران گفت: مجهزشدن نیروی انتظامی به فناوری پیشرفته و مدیریت سیستم هوشمند اتفاق جدید و مهمی است که میتواند در کاهش تصادفات منجر به مرگ اثرگذار باشد.
تعطیلات نوروز فرصتی برای لذت بردن از سفر است، اما بدون رعایت اصول ایمنی، میتواند به یک خاطره تلخ تبدیل شود. با رعایت این نکات، سفری ایمن و بدون حادثه را تجربه کنید.
شخنگوی قوه قضاییه گفت: پویشی تحت عنوان نه به تصادف راه اندازی شده است که باید آن را جدی بگیریم چرا که متاسفانه در پایان سال به دلیل مسافرتهایی که هموطنان ما به اقصی نقاط کشور دارند بحث تصادفات پررنگ میشود و جان مردم به خطر میافتد.
رئیس مرکز آموزشی و درمانی شهید مدنی کرج و متخصص جراح مغز و اعصاب ضمن پیوستن به پویش «نه به تصادف» گفت: پیشگیری از آسیبهای شدید ناشی از تصادفات بسیار مهم است.
تصادفات زنجیرهای یکی از خطرناکترین حوادث جادهای هستند که اغلب در کسری از ثانیه رخ میدهند. در یک لحظه، خودروی جلویی ناگهان ترمز میکند، و خودروهای پشت سر بدون فرصت کافی برای واکنش، به یکدیگر برخورد میکنند. این سناریو، عامل حدود 30 درصد تصادفات بزرگراهی است و میتواند عواقب جبرانناپذیری داشته باشد.
توهم ایمنی؛ این پدیده زمانی رخ میدهد که فرد به دلیل تجربه بالا، استفاده از فناوریهای ایمنی یا رانندگی در مسیرهای آشنا، احساس کند که کنترل کامل بر شرایط دارد و احتمال تصادف برای او بسیار کم است. اما این اطمینان کاذب میتواند زمینهساز تصادفات مرگبار باشد.
مسعود پزشکیان، رئیسجمهور ایران، در نوزدهمین همایش سراسری رؤسا و مدیران پلیس راهور ناجا، بر استفاده از فناوریهای نوین برای کنترل و کاهش خطرات ترافیکی تأکید کرد.
تصور کنید در حال رانندگی در خیابانی شلوغ هستید. باید حواستان به ترافیک، عابران پیاده و خطرات احتمالی باشد. این یک رفتار مسئولانه است. اما حالا شرایط را دشوارتر کنید؛ تصور کنید با سرعت بالا رانندگی میکنید، اما چشمهایتان بسته است. غیرمنطقی و خطرناک به نظر میرسد، درست است؟
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: پویش نه به تصادف برای آگاهی عمومی و جلب مشارکت مردمی و فرهنگ درست رانندگی است که از یکم اسفندماه سال جاری آغاز شده و تا ۲۰ فروردین ماه سال آینده نیز ادامه دارد.
انجام چند کار به صورت همزمان هنگام رانندگی خطرناک است. پاسخ دادن به تلفن، ارسال پیام، یا حتی خوردن و نوشیدن پشت فرمان، تمرکز راننده را کاهش میدهد. بهتر است تمام توجه خود را به مسیر پیش رو معطوف کنیم.
تعطیلات نوروز هر سال با افزایش چشمگیر سفرهای جادهای همراه است و همین موضوع باعث بالا رفتن ریسک تصادفات رانندگی میشود. با وجود تلاشهای انجام شده برای کاهش سوانح، آمار تصادفات و تلفات جادهای همچنان نگرانکننده است.
رئیس اداره اورژانس بیمارستانی معاونت درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه میزان مرگومیر حوادث ترافیکی به صورت مستقیم به شدت ترومای وارده به مصدومان ارتباط دارد، گفت: حدود ۴۰ درصد مصدومان تصادفات که جان خود را در مراکز درمانی از دست میدهند با سطح هوشیاری کمتر از هشت درصد به مراکز درمانی منتقل میشوند.
در یک دهه گذشته، سالانه به طور میانگین ۱۷ هزار نفر در تصادفات رانندگی جان باختهاند، رقمی که از تعداد شهدای جنگ تحمیلی در یک سال هم بیشتر است. این قتل عام خاموش تا کِی باید ادامه داشته باشد؟