آفریقا

مهمترین اخبار

رهبر شیعیان نیجریه در بدو ورود به تهران با تشکر از شرکت کنندگان در مراسم استقبال از وی در فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: بسیار خوشحالم که امروز چنین جمعیتی از مقاومت حمایت می‌کند و جز تشکر از شما عزیزان حرفی ندارم.
حال سخنان «آن روز» بوش و اوباما را بگذارید کنار سخنان هیلاری کلینتون و توئیت تحقیرآمیز «امروز» اوباما در پی سیل لیبی که نوشتند و گفتند «اگر می‌خواهید به لیبی کمک کنید، پول‌هایتان را به بنیاد اوباما بدهید- از بابت وضع لیبی هیچ پشیمانی ندارم»! به روی خودشان هم نیاوردند که چه کسی دستور نابودی زیرساخت‌های این کشور و کشتن ده‌ها هزار لیبیایی با شلیک ۱۲۴ موشک کروز تحت عنوان «انقلاب»را داد تا آن کشور مرفه و غنی در سیل امسال دست گدایی‌اش دراز شود! این معنی کشور آباد و آزاد از نظر آمریکایی‌هاست!
رسانه‌های محلی لبنان صبح امروز (پنجشنبه) از تیراندازی توسط افراد ناشناس در ورودی اصلی سفارت آمریکا در منطقه عوکر واقع در شمال بیروت خبر دادند.
منابع خبری می‌گویند: در پی سیل عظیم و ویرانگری که بخش‌هایی از شرق لیبی را به طور گسترده و غیرمنتظره تحت تاثیر قرار داده، بیش از ۳۰۰۰ نفر کشته و دست‌کم ۱۰ هزار نفر مفقود شده‌اند.
وزیر دادگستری مغرب در گفتگویی با الجزیره اعلام کرد، تلفات در منطقه الحوز به تنهایی تا این لحظه به نزدیکی یک هزار کشته رسیده است.
پس از دعوت گروه ۲۰ از اتحادیه آفریقا برای پیوستن به این گروه اقتصادی، این اتحادیه به یک عضو دائمی تبدیل می‌شود.
اقدام وزیر خارجه لیبی در افشاگری علیه نخست وزیر این کشور در مورد ماجرای دیدار وزیران خارجه رژیم اسرائیل و این کشور آفریقایی، کار دستش داد و منجر به برکنار رسمی وزیر خارجه شد.
آنچه در روز 4 مرداد ماه جاری در نیجر اتفاق افتاد و از سوی ارتش حمایت شد و سپس با استقبال شدید مردم در «ینامی» پایتخت و سایر شهرها مواجه گردید، تلفیقی از جمع‌بندی نخبگان نظامی، نخبگان سیاسی و عناصر نامدار فرهنگی نیجر بوده و مورد حمایت آحاد مردم است. همین نوع تحولات را در هر جای آفریقا می‌توان مشاهده کرد. این وضعیت مسلماً در کشورهایی که تاکنون کمتر خبری از آن شنیده‌ایم، تکرار خواهد شد. این می‌تواند یک موج جدید باشد و چهره آفریقا را تغییر دهد.
در دهه‌های گذشته، چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی، روابط مصر و ایران افت و خیزهای فراوان به خود دیده و از اتفاقات داخلی، اعم از اقدامات ملی و استقلال‌طلبانه گرفته تا اندیشه‌ورزی‌های اسلام‌گرایانه طرف مقابل تأثیرات فراوان پذیرفته و دوستی‌ها و دشمنی‌های بی‌بدیل شکل گرفته و دوران تلخ و شیرینی در مناسبات دوجانبه تجربه شده است.