آسیا

معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با اشاره تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه به مناسبت دومین سالگرد جنگ روسیه و اوکراین و با تکرار ادعاهای ضد ایرانی اعلام کرد که این تحریم‌ها حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین را هدف قرار داده است.
وزیر امور خارجه روسیه در نشست شورای وزیران گروه ۲۰ با اشاره به اینکه مدل اروپایی امنیت راهبردی و توافقات قبلی بین مسکو و واشنگتن در زمینه مهار خطرات نظامی تقریباً به طور کامل نابود شده، از همتایان خود خواست تا از اقتصاد بعنوان سلاح استفاده نکنند.
وزیران امورخارجه کشورهای استونی، لیتوانی و لتونی در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن مرگ «الکسی ناوالنی» رهبر مخالفان کرملین، مدعی شدند که انتخابات پیش روی روسیه فاقد مشروعیت دموکراتیک است.
صدها گل و شمع که روز جمعه برای گرامیداشت یاد الکسی ناوالنی، برجسته‌ترین رهبر اپوزیسیون روسیه در مسکو گذاشته شده بود، شبانه توسط نیروهای دولتی در کیسه‌های سیاه جمع شدند.
امروز (شنبه) وزیر خارجه چین از کمک پکن و مسکو به ثبات استراتژیک در آسیا ـ اقیانوسیه و جهان خبر داد و گفت: چین همواره مروج راهکاری صلح‌آمیز برای مناقشه اوکراین بوده است.
واقعیت در پاکستان بعد از انتخابات سراسری مجلس این کشور نشان می‌دهد انتخابات مجلس گستردگی و عمق شکاف‌های اجتماعی و نارضایتی مردم پاکستان را عیان کرده و رسمیت داده است.
امضای توافقنامه جدید همکاری‌های بلندمدت با روسیه بخشی از رویکرد دولت سیزدهم در تاکید بر نگاه به شرق و کناره‌گیری از غرب محسوب می‌شود. این نخستین بار نیست که تهران و مسکو توافقنامه‌های همکاری بلندمدت با یکدیگر امضا می‌کنند.
دولت چین از جمهوری اسلامی ایران خواسته مانع اقدامات انصارالله یمن علیه کشتی‌ها شود. براساس همین خبر، چین ایران را تهدید کرده است که اگر انصارالله را به خودداری از حمله به کشتی‌ها تشویق نکند، روابط ایران و چین دچار مشکل خواهد شد.
وزارت امور خارجه روسیه امروز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مسکو به هرگونه تلاش کشورهای غربی برای تصرف املاک و دارایی های روسیه پاسخ مناسب و موثری خواهد داد.
وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان گفت که ازسرگیری فعالیت سفارت این کشور در تهران به تکمیل روند تحقیقات و تصمیم‌گیری نهایی درباره ماجرای حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و تامین امنیت سفارت‌خانه بستگی دارد.
رئیس‌کل ‎بانک مرکزی به همراه با رئیس‌جمهور به منظور تقویت و توسعه همکاری‌های پولی و بانکی و استفاده از ظرفیت‌های مشترک اقتصادی با همسایگان، دقایقی پیش عازم آنکارا شدند.