اقتصاد بین الملل

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری درباره اوضاع اقتصادی جهان را در حوزه اقتصاد بین الملل پرسون بخوانید.

وزارت انرژی مجارستان هشدار داد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دلیل محدودیت جدید برای قیمت نفت روسیه که از ۵ فوریه اجرایی می شود، ناگزیر از کمبود سوخت و قیمت های سرسام آور انرژی آسیب خواهند دید.
خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع آگاه در گزارشی اختصاصی از نوسازی بزرگ‌ترین مجتمع پالایشگاهی ونزوئلا توسط متخصصان ایرانی طی ۱۰۰ روز خبر داد.
قیمت طلا روز جمعه و پیش از تعطیلی بازار بیش از دو درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین حد بیش از سه هفته اخیر رسید، پس از آن که داده‌های قوی تر از حد انتظار مشاغل در ایالات‌متحده این نگرانی را ایجاد کرد که فدرال رزرو ممکن است نرخ بهره را افزایش دهد.
شرکت خدمات مالی و بانکداری سوئیس در گزارش خود راجع به آینده سیستم پولی نوشت: احتمال ادامه کاهش نقش دلار آمریکا در ذخایر ارزی جهانی بسیار بالاست.

وزیر انرژی ترکیه از برگزاری یک اجلاس گازی با حضور کشورهای صادرکننده گاز طبیعی در خاورمیانه، مدیترانه، دریای خزر و آسیای میانه و واردکنندگان اروپایی در ۱۴ و ۱۵ فوریه خبر داده است.
وزیر اقتصاد در نشست با نمایندگان اصناف کشور تأکید کرد: چاره‌ای جز رفتن به سراغ درآمد‌های پایدار نداریم اما تلاش می‌کنیم که در حق کسی اجحافی صورت نگیرد و ریالی بیشتر از آنچه در قانون هست دریافت نشود.
سازمان ملل متحد پیش بینی کرد که نرخ تورم در ترکیه تا پایان سال جاری میلادی به طور متوسط به ۴۲.۴ درصد خواهد رسید که بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌های رسمی خود این کشور است.
آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپاست. این کشور یکی از بنیان‌گذاران اتحادیه اروپا و حوزه یورو نیز محسوب می‌شود.
رکود اقتصادی، تورم فزاینده و نرخ رو به رشد بیکاری، تنها چند نشانه هشدارآمیزی است که نخست‌وزیر کانادا و کابینه‌اش را برای چاره‌جویی و تعیین اولویت‌های دولت برای سال جدید پای میز گفت‌وگو کشاند.

شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که هزینه پروازها در بریتانیا با بیش‌ترین سرعت از زمان شروع ثبت قیمت‌ها افزایش یافته و این نشان می‌دهد که سفرهای ارزان قیمت در این کشور به پایان خود نزدیک شده است.
اگر چه قیمت نفت روند رشد ملایم خود را حداقل تا پایان زمستان جاری حفظ کند، اما بسیاری از تحلیلگران فعال در حوزه انرژی، انتظار دارند نفت در سال جاری حدود ۹۰ دلار در هر بشکه معامله شود که به معنای رشد قیمت‌ها و روزهای بهتر برای بازار انرژی است.
شرکت آمازون با وجود کاهش ۱۵ درصدی ارزش خود در سال جاری میلادی، جایگاه خود را به عنوان با ارزش ترین برند جهان پس گرفت.