اقتصاد بین الملل

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری درباره اوضاع اقتصادی جهان را در حوزه اقتصاد بین الملل پرسون بخوانید.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت : در سفر اخیر وزیر امور خارجه عراق، اجازه پرداخت 500 میلیون دلار از پول های ایران در بانکی های عراقی داده شد.
به گفته دولت چین، این کشور قصد دارد بودجه دفاعی خود را در سال جاری میلادی ۷.۲ درصد افزایش دهد و به ۱.۵۵۳ تریلیون یوان (حدود ۲۲۴.۸۵ میلیارد دلار) برساند.
شرکت آرامکوی عربستان قیمت رسمی فروش نفت خود به آسیا را ۵۰ سنت در هر بشکه برای ماه آوریل افزایش داده است. قیمت برای شمال غرب اروپا و منطقه مدیترانه هم ۱ دلار و ۳۰ سنت در هر بشکه بالا رفته است.
رئیس انجمن تاجران چای کلمبو اعلام کرد ایران اعطای مجوز و ارز به واردکنندگان خود را متوقف کرده‌است، اما این وقفه موقتی است و حدود یک ماه طول می‌کشد.
در حالی‌که پیش‌تر نهادها و موسسات جهانی از رشد پایین خبر می‌دادند رصد آمارها نشان می‌دهد که در آغاز سال ۲۰۲۳، اقتصاد با یک رشد سریع روبه‌رو خواهد شد‌.
وزیر دارایی روسیه در مصاحبه با راشاتودی تأکید کرد که سیاست اقتصادی "مسئولانه" به این کشور اجازه داده است تا اقتصاد خود را با وجود فشارهای تحریمی بی سابقه حفظ کند و از بسیاری جهات عملکرد خود را در طول سال گذشته بهبود ببخشد.
کره‌شمالی مدت‌ها از ناامنی غذایی همراه با قحطی ویرانگر در دهه۱۹۹۰ رنج می‌برد که تخمین زده می‌شود بین ۲۴۰ هزار تا ۵/ ۳میلیون نفر را کشته است. تحلیلگران آب‌وهوای وخیم و بسته شدن مرز‌ها در طول همه‌گیری کووید را عامل بدتر شدن وضعیت مواد غذایی می‌دانند.
کویت به‌دنبال اعمال تحریم‌های سخت‌گیرانه غربی بر تجارت انرژی روسیه، قصد افزایش صادرات محصولات نفتی به اروپا، آفریقا، آسیا و آمریکا را دارد و برای رسیدن به این هدف تولید و صادرات محصولات نفتی از پالایشگاه جدید الزور را افزایش می‌دهد.
با توجه به اینکه انتقال ارز به خارج از کشور مانع تلاش‌های ترکیه برای ثابت نگه‌داشتن لیر و کنترل تورم می‌شود، بانک مرکزی ترکیه به بانک‌های داخل کشور درمورد فرستادن دلار به همتایان خود در خارج از ترکیه هشدار داد.