اقتصاد بین الملل

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری درباره اوضاع اقتصادی جهان را در حوزه اقتصاد بین الملل پرسون بخوانید.

واقعا چه چیزی این تفاوت چشمگیر را در تکنولوژی و رشد ایجاد کرده است؛ در حالی که از نظر آموزش و سرمایه انسانی به عنوان پایه مهم بهبود تکنولوژی چندان تفاوتی نیست و تفاوت‌‌‌ها بیشتر در کیفیت دولت و ماهیت بنگاه‌‌‌های اقتصادی دو کشور است. ابتدا باید دولت باکیفیتی وجود داشته باشد که بخواهد و بتواند از بهبود تکنولوژی از مسیر انباشت دانش در بنگاه‌‌‌های اقتصادی پشتیبانی کند.
مطابق آمارهای منتشر شده از سوی صندوق بازنشستگی کشوری، تعداد حقوق‌بگیران صندوق در پایان شهریورماه امسال معادل یک میلیون و ۶۴۱ هزار و ۳۴۰ نفر بوده و این درحالیست که تعداد حقوق‌بگیران صندوق در پایان شهریورماه سال گذشته معادل یک میلیون و ۵۸۵ هزار و ۳۴۳ نفر بوده است.
آنچه باید توجه ما را برانگیزد، بیرون ماندن از گروه کشورهایی است که هر روز کالاهایی با محتوای دانش بیشتر و ارزش بالاتر برای بازاری گسترده‌تر تولید می‌کنند و از طریق تسهیل مبادلات، محصولات خود را در بازارهای بیشتری به فروش می‌رسانند. این در حالی است که تولیدکننده‌های ما هنوز با تصمیماتی، چه در عرصه قوانین و چه در عرصه اقتصاد کلان و سیاستگذاری، روبه‌رو هستند که خطا بودنشان دهه‌هاست اثبات شده است.
اگر امروز شرکت های بزرگ و دارای تکنولوژی روز در بخش انرژی بیایند و در صنعت انرژی ما سرمایه گذاری کنند به نفع ما و به ضرر رقبای منطقه ای است. یعنی الان می توانیم خیلی بیشــتر از اینها نفت را صادر کنیم و پول آن را صرف تاسیســات زیربنایی مثل پالایشگاه ها، نیروگاه ها و بندرگاه ها کنیم و در زمینه زیربنایی یک ســرمایه گذاری مهم انجام دهیم. لذا همان طور که گفته شد مشکل در سیاست خارجی است.
وزیر خزانه داری و رئیس دفتر مدیریت و بودجه آمریکا در بیانیه مشترک خود اعلام کردند که کسری بودجه این کشور طی یک سال گذشته با ۳۲۰ میلیارد دلار افزایش به ۱.۷ تریلیون دلار رسیده است.
سفیر عربستان در ایران گفت که دو کشور ایران و عربستان اقتصاد پررونق و خلاقی دارند و می‌توانیم پروژه‌های مشترکی تعریف کنیم که امکان روابط تجاری و ایجاد فرصت اشتغال برای جوانان دو کشور را فراهم کند.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۴ دلار و ۸۹ سنت معادل ۵.۶۹ درصد افزایش به ۹۰ دلار و ۸۹ سنت رسید.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ دلار و ۶۷ سنت معادل ۳.۱۶ درصد افزایش به ۸۷ دلار و ۲۵ سنت رسید.
​​​​​​​بانک هالیفکس در آخرین گزارش ماهانه خود اعلام کرد که قیمت مسکن در انگلیس طی ماه سپتامبر به دلیل تأثیر نرخ بالای وام مسکن ۴.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.
اقتصاد ایران در سال جاری بیش از دو برابر خاورمیانه و شمال آفریقا رشد خواهد کرد و به رشد ۴.۱ درصد می‌رسد؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش صادرات، رشد درآمدهای مالیاتی، تقویت بنیه تولیدکنندگان، افزایش درآمدهای پایدار در بودجه و رونق صنعت ساختمان در رشد اقتصادی کشور موثر بوده است.

همه می‌دانیم و با پوست و گوشت خود حس می‌کنیم که تحریم‌ها صدمات گسترده‌ای به اقتصاد کشور زده‌اند و می‌دانیم بیشترین هزینه این محدودیت‌ها‌ را مردم عادی کوچه و بازار پرداخت می‌کنند. فقط کافی است به متوسط درآمد دهک دهم جامعه نسبت به دهک اول نگاهی بیندازیم. در ایران این نسبت بیش از ۱۵برابر است؛ درحالی‌که در کشورهای اروپایی این نسبت به ۶ یا ۷برابر می‌رسد. طبیعی است این سوال مطرح می‌شود که چگونه در کشوری که در تحریم‌ به سر می‌برد، دهک بالای جامعه از درآمد و ثروت‌های افسانه‌ای برخوردار است؛ اما مردم عادی برای گذراندن یک زندگی معمولی در صف‌های طولانی برای دریافت یارانه و کمک‌های دولتی می‌ایستند.