انرژی اتمی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس انرژی هسته ای را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در سطوح و فرمت‌های مختلف در حال برگزاری است.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به این که آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اساس قوانین و مقررات نمی تواند با نفوذ و ارتباطات سیاسی، روابط ما را خارج از چارچوب قوانین و مقررات کنترل کند و به ما اتهام بزند، عنوان کرد: هرگز اجازه نخواهیم داد تا با این گونه شیطنت ها و نفوذ صهیونیست ها به ایران اتهام بزنند.
سعید خطیب زاده در یک توئیت نوشت : وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه ساز حل موضوعات باقی مانده و بازگشت نهایی باشد. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما به منظور حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.
سعید خطیب زاده گفت: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد.
خطیب‌زاده گفت: توافقی که در وین انجام می‌شود توافقی است که مسیر بازگشت آمریکا را در ازای پایبندی کامل تعیین می‌کند و این مسیر یک شبه برای آمریکا نخواهد بود.
دبیر شورایعالی امنیت ملی گفت: ارزیابی مولفه‌های جدید موثر بر مذاکرات و اتخاذ ابتکاراتی برای سرعت دادن به حصول نتیجه را در دستور کار داریم.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس:

توافق خوب دست یافتنی است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: جنگ روانی غربیها اصالت ندارد و در مراحل پایانی مذاکرات دست بالا با ایران است.
رافائل گروسی گفت: قطعا رایزنی‌های دائمی با ایران به اشکال مختلف به طور حضوری، مجازی و سایر شکل‌ها داریم و به سختی برای رسیدن به توافق کار می‌کنیم.
رافائل گروسی گفت: قطعا رایزنی‌های دائمی با ایران به اشکال مختلف به طور حضوری، مجازی و سایر شکل‌ها داریم و به سختی برای رسیدن به توافق کار می‌کنیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس مجلس در جلسه غیرعلنی امروز درباره مذاکرات وین و چالش‌هایی که در روند مذاکرات وجود دارد توضیحاتی به نمایندگان ارائه کرد.
کارشناس آمریکایی گفت: روسیه می تواند در سوریه منافع آمریکا و غرب را با خطر مواجه کند، همچنین این کشور می تواند نقش توازن ساز خود در سوریه را کنار بگذارد و خلاء قدرتی ایجاد کند که بلافاصله می تواند توسط ایران پر شود خصوصا اگر توافق وین به دست بیاید و ایران به پول های نفتی خود دسترسی پیدا کند.
سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا از رسیدن به یک‌ توافق در مذاکرات وین در چند روز آتی و آزادسازی زندانیان آمریکایی در ایران خبر داد.