انرژی اتمی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس انرژی هسته ای را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: امسال با همکاری وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفتیم مدارس انرژی اتمی خود را که هر ساله سهمی در المپیادی‌ها نیز داشته‌اند؛ در شهرهایی که در آن‌ها تأسیسات وجود دارد از مقطع دبستان گسترش دهیم.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به رفتار مسوولانه ایران و صبر راهبردی و مقاومت حداکثری برای حفظ توافق هسته ای گفت: وقتی آمریکا تصمیم درست بگیرد، در مقابل، ایران اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد و اجرای کامل تدابیر هسته ای منطبق با توافق ۲۰۱۵ را از سر خواهد گرفت.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: همانطور که آقای خرازی مطرح کردند ایران توان فنی ساخت بمب اتمی را دارد ولی چنین برنامه‌ای در دستور کار نیست.
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در تهران درباره همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: در طول ۲۰ سال، همه دولت‌های گذشته مذاکره کرده‌اند و حاصل این مذاکرات تبدیل به سند برجام در چارچوب خاص خود شده است، اکنون این کشور‌ها دوباره اتهامات قبلی را در قالب اسناد جعلی و مکان‌ها و مدارک ادعایی بر روی میز گذاشته‌اند.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در غنی سازی ۶۰ درصد اهداف جمهوری اسلامی ایران مکتوب است و ما با نظارت خود آژانس غنی سازی ۶۰ را آغاز کردیم.
اسلامی گفت: در بحث هسته‌ای طرف‌های غربی می‌اندیشیدند که با فشار حداکثری می‌توانند ایران را از پای درآوردند و برای رسیدن به این هدف؛ رنگین‌کمانی از اتهامات و ایرادات با هدف ممانعت از دستیابی به پیشرفت‌ها را داشتند که اکنون اهدافشان در موضوع هسته‌ای ایران با شکست مواجه شده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه پیشرفت ساخت واحد‌های جدید نیروگاه اتمی بوشهر، نسبت به برنامه از نظر وزنی ۲۴ درصد عقب ماندگی دارد گفت: ۲۸ ماه در ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر تاخیر داریم.
بهروز کمالوندی گفت: با وجود اینکه ایران تعهدی در ارائه اطلاعات فراپادمانی ندارد اما از آغاز اقدامات عمرانی برای جابجایی فعالیت‌های کارخانه تسای کرج به اطراف سایت نطنز، آژانس را در جریان قرار داد.
سفر مدیرکل آژانس به اسراییل و صدور قطعنامه درباره ایران در شورای حکام با محوریت سه کشور اروپایی دو اقدام هماهنگ میان آمریکا، سه کشور اروپایی و آژانس بود که در بن بست مذاکرات وین، علیه ایران و برای تحت فشار قرار دادن تهران انجام شد، اقداماتی که بیش از هر چیز بی‌طرفی آژانس را زیر سوال بود و به نوعی "دم خروس" سیاسی‌کاری و بی‌اعتبار بودن دعاوی دیده‌بان هسته‌ای بین‌المللی را نشان داد.

وزارت امور خارجه ایران، در بیانیه ای با انتقاد شدید از تصویب قطعنامه ضدایرانی آمریکا و تروئیکای اروپایی در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: ایران بدلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب ین قطعنامه، گام های عملی متقابلی را اتخاذ کرده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین های فرا پادمانی از جمله آنها است .
سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به رفتارهای غیرحقوقی و گزارش‌های سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقداماتی را در دستور کار قرار داده که جزییات آن تا ساعاتی دیگر اعلام خواهد شد.
اظهارات اخیر نفتالی بنت در خصوص فریب بازرسان آژانس از سوی جمهوری اسلامی ایران درواقع یک جریان سازی جدیدی از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا در آستانه نشست شورای حکام تلقی می‌شود.