انرژی اتمی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس انرژی هسته ای را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه پایبندی کامل و مؤثر، راه صحیح برای پیشرفت در مسئله هسته‌ای ایران است، از آمریکا هم خواست هرچه سریعتر تصمیمی سیاسی برای عمل کردن به نتایج این گفتگوها بگیرد.
اکنون گویا در سفر گروسی به تهران قرار شده برخی پرونده ها و مسائل پادمانی در دستور کار مشترک قرار گرفته و حل و فصل شود. البته هنوز هیچ محتوایی در مورد توافقات ایران و آژانس خبری به بیرون درز نکرده است اما از لحن آقای گروسی می توان این برداشت را صورت داد که توافقی بین مقامات ایران و آژانس صورت گرفته تا این مساله حل و فصل شود.
رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که امروز کمیسیون امنیت ملی جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی تشکیل خواهد داد.

چنانچه در سفر گروسی به نتیجه نرسیم یا در نشست آوریل یا در اجلاس بعدی حداکثر پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع خواهند داد. اتفاقی که شاید آمریکایی ها هم بدشان نیاید و فشار را بیشتر کنند لذا فارغ از اینکه مسئله برجام به کجا برسد به نظر می‌رسد که ایران باید با آژانس شفاف‌سازی کرده و این مسائل را حل کند.
رئیس سازمان انرژی اتمی در رابطه با اینکه آیا سفر گروسی می‌تواند گره گشای پرونده هسته‌ای باشد، گفت: ما چیز غیر عادی که تحت فشار و سیاسی باشد را نمی‌پذیریم.
رسانه عربی در یادداشتی با اشاره به پیشرفت های کشورمان در زمینه های مختلف آورده است که ایران از مرحله درحال هسته ای شدن عبور کرد و به باشگاه کشورهای هسته ای پیوست.
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: آنچه غنی‌سازی می کنیم برای اهداف تعریف شده‌ای است که در فرایند صنعتی از آن باید طبق قانون راهبردی استفاده کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره افشای اطلاعات هسته‌ای ایران توسط آژانس گفت: «ما از رفتار سیاسی و غیرحرفه‌ای آژانس در ارتباط با افشای گزارش‌های محرمانه برجام به دیگران متاسف هستیم.»
سفر آقای گروسی نیز نشان خواهد داد که آیا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تصمیم‌گیری مستقل است یا تحت تاثیر فضاسازی‌های آمریکا و غرب تصمیماتی علیه ایران اتخاذ خواهد کرد یا اینکه آقای گروسی می‌خواهد به‌طور مستقل در مورد فعالیت‌های اخیر ایران داوری کند.
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: اینکه با وجود بازرسی‌های گسترده از ایران باز هم احساس نگرانی می‌کنند، نشان می‌دهد دشمنان ایران ادبیات و عملیات تخریبی علیه ما دنبال می‌کنند اما ما از این‌ها تاثیر نمی‌گیریم.

نخستین کنفرانس ملی «توسعه اقتصادی پایدار بر مبنای توسعه فناوری و نوآوری» به همت سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با سخنرانی معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی برگزار شد.
کی از بخش‌های سخت کار میان ایران و آژانس این است که درخواست های آژانس برای همکاری ایران در این موارد در چارچوب پروتکل الحاقی و حتی فراتر از آن است در حالی که ایران در پاسخ به اجرا نشدن تعهدات برجامی طرف‌های مقابل، این همکاری‌ها را قطع کرده است.