عمومی

پرسون با نگاهی تحلیلی به تمام مسائل حوزه عموم جامعه می پردازد.

«پرسون» بازار نابسامان گوشت را بررسی می کند؛

در دولت جدید، گوشت قرمز با سبد مردم آشتی می کند؟!

اخیراً بر اساس گزارش اعلامی مرکز آمار ایران اعلام شده است که مصرف گوشت قرمز در جامعه در دهه اخیر به صورت میانگین ۴۶ درصد کاهش یافته است. ثابت نبودن قیمت اجناس و کالاها، مخصوصا گوشت، از آن رو که نیازی ضروری در سبد مایحتاج هموطنانمان به حساب می آید هم به تولید کنندگان گوشت و هم به خریداران آن ضربه وارد کرده است. که در صورت موجود بودن در بازار، با قیمت های متفاوتی در نقاط مختلف کشور، فروخته می شود.
مدتی بود که قصد داشتم متنی را خطاب به آقایان علمای قم بنویسم که به عللی به تاخیر می‌انداختم، اکنون و پس از پایان عزاداری‌های محرم آن را تقدیم می‌کنم. بیاییم فرض کنیم که یک نفر که از پزشکی سررشته‌ای ندارد یا نه؛ حتی مدرک پزشکی هم دارد ولی اقدام به انتشار گزاره‌های غیر یا ضدعلمی کند و با این کار خود جان و سلامت مردم را به خطر اندازد.
ایران در هفته گذشته، هفته سختی را پشت سر گذاشته است. از روزهای سیاه کرونایی گرفته تا پخش تکه هایی از تصاویر هک دوربین های زندان اوین در رسانه ملی، که مردم ایران را در بهت فرو برد. از طرفی وقایع کشور همسایه افغانستان هم از لحاظ احساسی کاملا بر مردم ایران تاثیر گذاشت.
‎بسیاری از ایرانیان برای مبارزه با کرونا روبه طب سنتی آورده اند و بر این باور هستند که با مصرف دمنوش ها می توانند از شر این بیماری نامرئی در امان باشند، از همین رو یکی از کسب و کارهایی که این روزها در پایتخت رونق گرفته است و به شکل قارچ‌گونه‌ در هر محله مسکونی راه اندازی و مورد بهره برداری قرار می گیرد، عطاری ها هستند.
کودکان کار هنگامی که می بینند هم سالان خود درس می خوانند و فرصت های رفاهی، تفریحی و تحصیلی مختلفی دارند؛ در حالی که آن ها از این فرصت ها محروم هستند؛ دائم خود را با آنها مقایسه می کنند و این خود منشاء آسیب های مختلف در آن ها است.
یادداشتی به مناسبت روز کارمند؛

کارمند، دونده‌ای که به مقصد نمی‌رسد

4 شهریور در تقویم رسمی کشور ما روز کارمند نامگذاری شده است.کارمند کسی است که در ازای فعالیت فکری و جسمی خود در بخش خصوصی یا دولتی، ماهانه حقوق مقرری دریافت می‌کند.
پرسون از کج فهمی برخی در روزهای سیاه کرونایی می گوید؛

مگه گاوم که پوزبند بزنم؟!

آمارهای کرونایی این روزها در حداکثر تعداد خود از زمان حضور کرونا در ایران  تا به امروز هستند. اعدادی که روز به روز بیشتر می شوند و ترسی که بی اختیار به جان آدمی می افتد. ترس از مرگ، از بیماری، از دوری دوستان و آشنایان و بستگان، ترس و فقط ترس.

اعداد نرخ فقر و وضعیت معیشتی گروه‌های پایین درآمدی و حتی طبقه متوسط از مرز هشدار عبور کرده است. خانوارهای ایرانی با سرعت بسیار بالا در حال از دست دادن رفاه هستند و طبقه متوسط جامعه در حال از بین رفتن است.
آیت‌الله فقیه ایمانی بی سر و صدا توانست ندای قرآن را به تمام نقاط آمریکا و حتی زندان‌های آنجا برساند و گرایشی به اسلام در پرتو «نورالقرآن» ایشان که به زبان انگلیسی در 20 جلد منتشر شده است، پدید آمد.
یکی از رسم و رسوم های ایرانیان تهیه و توزیع نذروات غذایی در ایام مذهبی است، اوج اجرای این رسم در ایام دهه اول محرم شهادت سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) است، در محرم 1400 موج پنجم کرونا و همچنین گرانی محصولات غذایی موجب کاهش تمایل هموطنان به تهیه و توزیع نذورات غذایی شده است؛ اما در این حال طرح های کمک مومنانه و خیرات محصولات بهداشتی افزایش چشم گیری داشته است.
پرسون از قدرت گرفتن طالبان و سیل مهاجران به سمت ایران گزارش می دهد؛

بازار داغ شوتی ها / مهمانان جنگ در ایران

لحظه به لحظه گروه طالبان در افغانستان در حال تصاحب شهربه شهراست و گویا دولت توان مقابله با آنها را ندارد، در این بین نیز مردم عادی برای در امان ماندن از جان، مال و ناموس شان مهاجرت را بهترین گزینه می دانند.
در پی پیدا شدن اکانت های جعلی در یک پلتفرم ایرانی؛

بیا جون دل! بیا از اینستا ببرمت روبیکا!

«حالا روبیکا، یه اکانتی برامون زده و عکسو مشخصاتمون روگذاشته، میگم یه دفعه سایت همدم نیاد برامون زن بگیره یک میلیون سکه هم مهریه بذاره بدبخت شیم!؟» این توییت طنزآلود تلخ را یکی از کاربران در فضای مجازی به اشتراک گذاشته است. توییتی که که برخواسته از ده ها آگاه سازی اینفلوئنسرها و کاربران صفحات مجازی از ساخت اکانتی به نامشان به همراه مشخصات دقیقی از آنها در اپلیکیشن روبیکا می باشد.
شاخص اقتصادی درآمد سرانه دیگر معیار جامعی برای توسعه همه‌جانبه کشورها نیست. از دهه 90 میلادی سازمان ملل متحد بر اساس اجماع خبرگانی و تجربه‌ بشری شاخص توسعه انسانی را مطرح کرده است.
پرسون گزارش می‌دهد:

پشت پرده اقدام عجیب روبیکا

ایجاد صفحه تقلبی برای افراد شناخته شده در روبیکا بدون اطلاع آنها باعث انتقادات و البته واکنش‌هایی از سوی این پیام‌رسان داخلی شده است.  
بنا بر تصویب جلسه اضطراری هماهنگی در اعمال محدودیت‌های کرونایی ایام تعطیلات سراسری در لواسانات و رودبار قصران، از ورود تمامی خودروهایی که با هدف تفریح و امور غیرضرور به منطقه مراجعه کنند، جلوگیری خواهد شد.