مالیات

اخبار مهم درباره مالیات، فرار مالیاتی، اظهارنامه های مالیاتی و ... را در حوزه مالیات پرسون بخوانید.

اتاق اصناف ایران طی اطلاعیه‌ای به اتحادیه‌ها و کارفرمایان صنفی اعلام کرده که از ۱۳ دی ماه درج برچسب معاف از مالیات بر ارزش افزوده بر کالاهای ذکر شده در این قانون الزامی است و صنوف در صورت دریافت مالیات از کالاهای معاف باید دو برابر مالیات و عوارض دریافتی جریمه پرداخت کنند.

از تاریخ ۱۳ دی‌ماه سالجاری، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالاهای موضوع بند (الف) ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، مکلف به درج برچسب معافیت از این مالیات روی بسته بندی کالاهای مذکور هستند.

اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای به واحدهای صنفی طلا، جواهر و پلاتین در رابطه با قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، اعلام کرد که با توجه به لازم‌الاجرا شدن قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی ماه، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده طلا، جواهر و پلاتین از مشتریان دریافت شود.

معاون سازمان مالیاتی با بیان اینکه ۵۰ درصد از ۱۲.۵ میلیون دستگاه ابزار پرداخت، پرونده مالیاتی دارند، گفت: هیچ مالیات مضاعفی را از مبدا تولید یا واردات تا مصرف‌کننده نهایی، بیشتر از ۹ درصد نمی‌گیریم.

معاون وزیراقتصاد گفت: در هفت ماهه امسال، بیش از صد درصد درآمدهای مالیاتی و فروش اوراق محقق شده است همچنین درآمدهای نفتی هفت ماهه امسال نسبت به کل سال ۹۹، ۳۵ هزار میلیارد تومان محقق شده است.

رئیس کل سازمان مالیاتی با بیان اینکه دولت قبل تمایلی به اخذ مالیات از مرفهان نداشت، از برنامه‌ جدی دولت سیزدهم برای اخذ مالیات از خانه های خالی و لوکس و خودروهای گران فیمت خبر داد.
معاون اقتصادی وزیر اقتصاد از پس گرفتن لایحه مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد و گفت:‌ تا دو ماه آینده لایحه ادغامی مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد به کمیسیون اقتصادی دولت می‌رود.

معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: محلی که دچار حریق شده هیچ ارتباطی به پرونده‌های مرتبط با مالیات ندارد و محلی که آتش‌سوزی در ان اتفاق افتاده مرکز فناوری اطلاعات بوده و IT بوده و اسناد مرتبط با فناوری اطلاعات در این محل نگهداری می‌شد و بخشی از آن دچار حریق شده است.

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت که بین ⁧‫آتش سوزی‬⁩ مشکوک در ⁧‫سازمان امور مالیاتی‬⁩ و امحای کلیه ⁧‫اسناد محرمانه‬⁩ طرح جامع مالیاتی ارتباطی وجود دارد.
اقتصاد ایران همانند اغلب اقتصادهای جهان با معضل فرار مالیاتی روبه‌رو است و در سال‌های اخیر به دلیل گسترش تحریم‌های اقتصادی و کاهش فروش نفت و کسری بودجه حاصل از آن، دولت در پی جایگزینی آن با درآمدهای مالیاتی بوده است.
مالیات بر عایدی سرمایه بر مجموعه وسیعی از کالاهای سرمایه‌ای تعلق می‌گیرد، ولی با نگاه اجمالی به نظر می‌رسد، هدف اصلی این مالیات در کشور، بخش املاک و مستغلات است.
برای حل بحران جهش قیمت مسکن و خروج از رکود، باید ابتدا «مالیات سالانه» وضع شود. ضمن آنکه مالیات‌‌‌ستانی منافاتی با ساخت‌وساز ندارد.
موضوع اخذ مالیات از خانه‌های لوکس و خالی با توجه به الزامات و شرایطی که برای دریافت آن مورد نیاز است، نه‌ تنها هزینه‌های بالایی را به دولت تحمیل می‌کند بلکه حجم ارزش این مالیات به‌گونه‌ای است که اساسا نمی‌تواند سهم قابل‌ملاحظه‌ای را در بودجه به خود اختصاص دهد.
فرآیند یک‌سویه قاعده‌گذاری مالیاتی درباره خانه‌های لوکس و بی‌توجهی به حقوق مالک، مانع جدی برای تحقق اهداف است و هزینه‌های اداری و اجتماعی ناشی از این فرآیند به ظرفیت‌های واقعی و مشروع مالیات بر خانه‌های گران‌قیمت آسیب وارد می‌کند.
عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره عملکرد سازمان امور مالیاتی، گفت: این سازمان قراردادهای منعقده با شرکت های خارجی را از مجلس مخفی نگه داشته است که قوه قضائیه باید به آن ها رسیدگی کند.