پرسون از دریافت مالیات از بازماندگان متوفی گزارش می دهد؛

شراکت دولت در دارایی مردگان

پرداخت مالیات از سرمایه متوفی برای بازماندگان جزو قوانین و مقررات است، به نوعی دولت نیز در تقسیم ارث با سایر وراث شریک است.
تصویر شراکت دولت در دارایی مردگان

به گزارش سایت خبری پرسون،به هر حال دولت برای کسب درآمد خود روش های مختلفی را به اجرا در می آورد و مالیات دارایی فوتی تنها مختص کشور ما نیست و سایر کشورها دنیا نیز این قانون را دارند؛ اما گاها اقدامات عجیب و غریبی در دریافت مالیات از بازماندگی دولت طلب می کند که بسیار متفاوت تر از عرف قانون است.

برای اینکه شرایط دریافت مالیات بر دارایی فوتی را بررسی کنیم؛ خبرنگار ما به تعدادی از ادارات مالیات در شهر تهران رفته است؛ که در ادامه گله مندی هموطنان از دریافت مالیات اضافه بر آن چیزی که قانون مشخص کرده را می خوانید:

مالیات برای پرداخت هزینه درمان

این روزها که بیمه تکمیلی هزینه درمان پدر فوت شده ام را به حساب پدرم واریز کرده بانک نامه ای به اداره مالیات داده تا هزینه مالیات آن را پرداخت کنم و این درحالی است که ما هزینه درمان را از یکی از آشنایان قرض کرده ایم و این درست نیست برای دریافت هزینه درمان دولت مالیات بگیرد.

طیبه یکی از مراجعه کنندگان به اداره مالیات واقع در خیابان ستارخان در محدوده منطقه دو تهران است؛ او که دل پری از دریافت و روند اداری مالیات سرمایه فوتی دارد، گفت: چند ماهی است که پدرم را از دست دادم؛ بعد از مدتی از درخواست انحصار وراثت به بانک رفاه مراجعه کردم تا هزینه های انجام شده برای درمان پدرم را دریافت کنم که گفتند باید مالیات آن را پرداخت کنم.

وی افزود: زمانی که پدرم در بستر بیماری بود هزینه درمان پدرم در بیمارستان حدود 90 میلیون تومان شد؛ بعد از اینکه پدرم فوت شد و هزینه بیمارستان را پرداخت کردیم؛ گفتند بیمه تکمیلی بخشی از هزینه درمان را پرداخت خواهد کرد.

این مراجعه کننده به اداره مالیات ادامه داد: این روزها که بیمه تکمیلی هزینه درمان پدر فوت شده ام را به حساب پدرم واریز کرده بانک نامه ای به اداره مالیات داده تا هزینه مالیات آن را پرداخت کنم و این درحالی است که ما هزینه درمان را از یکی از آشنایان قرض کرده ایم و این درست نیست برای دریافت هزینه درمان دولت مالیات بگیرد.

طیبه تصریح کرد: نکته جالب موضوع این است که ما هزینه درمان را زمانی که با بیمارستان تسویه کردیم هزینه مالیات آن را پرداخت کردیم حال باید مجددا پس از دریافت هزینه انجام شده پس از چندماه مالیات برداشت از حساب را نیز پرداخت کنیم.

این شهروند تهرانی گفت: مقصر بیمه تکمیلی تامین اجتماعی است که نباید هزینه درمان فرد متوفی را به حساب فرد متوفی واریز کند که بازماندگان بخواهند این هزینه اضافه را پرداخت کنند.

او خاطرنشان کرد: جالبه تر این است که برای اینکه اداره مالیات از هیچی پول به دست می آورد و ما با پای خودمان آمده ایم به ما اعلام کردند که باید سه هفته دیگر پیگیری امورات اداری باشم.

پرداخت مالیات برای یارانه

یکی از نکات قابل توجه این است که حساب پدرم در یکی از شعب مرکزی شهر است و سایر شعب بانک تجارت در این خصوص پاسخگو نیستند، حتی اقدام به اعلام موجودی حساب به بازماندگان نمی کنند.

یکی دیگر از شهروندان در این باره گفت: حساب پدر بزرگم در بانک رفاه بلوار ایت الله کاشانی است وقتی برای امورات بانکی پدر بزرگ فوت شده ام مراجعه کردیم، متصدی بانک عنوان کرد که باید 947 هزار تومان به حساب پدربزرگم واریز کنیم؛ علت را که جویا شدم گفتند باید واریز شود.

وی افزود: حال که به اداره مالیات آمده ایم متوجه شدیم پولی که خودمان پرداخت کرده ایم باید مالیات آن را پرداخت کنیم.

یکی دیگر از شهروندان که در اداره مالیات خیابان ولی عصر(عج) همجواری مترو صادقیه حضور دارد؛ گفت: چند ماه پیش پدرم به رحمت خدا رفت، تنها در بانک تجارت حساب یارانه دارد که یک دوره یارانه پدرم و یک دوه یارانه مادرم واریز شده است که برای برداشت این یارانه 800 هزار تومان باید مالیات آن را پرداخت کنیم.

او ادامه داد: یکی از نکات قابل توجه این است که حساب پدرم در یکی از شعب مرکزی شهر است و سایر شعب بانک تجارت در این خصوص پاسخگو نیستند، حتی اقدام به اعلام موجودی حساب به بازماندگان نمی کنند.

نمایندگان مجلس قانون جدید بگذارند

روند دریافت مالیات از حساب مردگان از سوی دولت موضوع قانونی است که باید همگان به آن احترام بگذرایم و ماموران دولتی نیز مسئول اجرای آن هستند؛ اما نکته این است که نخست خود کارشناسان محترم اداره مالیات باید بدانند از چه وجه و دارایی مردگان طلب مالیات کنند و دوم اینکه در نگاه کلان تر نمایندگان مجلس به این موضوع ورود کنند و نگذارند اداره مالیات در هر دارایی فرد فوتی شریک شود.

466896