انرژی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس نفت و انرژی و نیرو را در سرویس انرژی پرسون بخوانید.

مدیرعامل توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: روز دوشنبه برق ۱۶ اداره پایتخت به علت بی‌توجهی به اخطارهای لزوم کاهش مصرف برق قطع شد.

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: پس از سفر روز گذشته وزیر نیرو، فرآیند استقرار سامانه‌های آبرسانی برای حل مسئله سرعت گرفت که با راه‌اندازی این سامانه‌ها شاهد پایداری آب شهرکرد خواهیم بود.

همزمان با اوج گیری تغییرات اقلیمی و تشدید بحران آب، تحلیل‌ها نسبت به انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به برخی از استان‌هایی که با بحران کم آبی مواجه هستند، رنگ جدیدی گرفته و کارشناسان مخالف اجرای این پروژه از راز‌های سر به مهری پرده برداشته‌اند که اجرایی شدن این طرح را با اما و اگر‌هایی همراه کرده است.
حفظ روشنایی خانه‌ها در تابستان چگونه میسر شده است؟ وزارت نیرو اخیرا گزارشی منتشر و نحوه مقابله با خاموشی را در چند گام مشخص تشریح کرده است. کاهش تقاضا از طریق قیمت‌گذاری پلکانی، قطع برق در سطح مشخصی از واحدهای صنعتی در کنار فعال کردن و بازسازی و اصلاح برخی پروژه‌های نیروگاهی مهم‌ترین ابزارهای سیاستگذار برق و نیرو برای غلبه بر خاموشی بوده است.
بارش‌های سیل‌آسای روز 17 مرداد سال جاری موجب گل‌آلود شدن بخشی از منابع تامین آب استان چهارمحال و بختیاری شد که این مسئله روند آبرسانی این استان را با مشکلاتی مواجه کرد.
شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ اعلام کرد: بر اساس اعلام قبلی و برای کنترل مصارف مشترکان اداری مطابق مصوبه هیات دولت، از امروز شنبه ۲۲ مردادماه وضعیت مصارف برق ساختمان‌های اداری، سرپرستی و شعب بانک‌های پایتخت به‌صورت ویژه، رصد می‌شود.
امسال مصرف برق به بیش از ۶۸ هزار مگاوات رسید و این یک رکورد شکنی محسوب می شود؛ رکورد شکنی که میتواند در صورت ادامه دار بودن وضعیت اقتصاد کشور را تحت الشعاع قرار دهد.
محمد شهریاری گفت: با فعالیت این سامانه، حدود ۲۶ میلیمتر بارش در استان تهران ثبت شده است، این بارش در مقایسه با متوسط بلندمدت، چشمگیر بوده است.
علی‌اکبر محرابیان گفت: صنعت برق در ابتدای تحویل دولت سیزدهم با مشکلات فراوانی در بخش تأمین برق مردم و رضایتمندی روبرو بود که در این رابطه یک برنامه ١٠٠ اقدامی را با حمایت دولت و مجلس تدوین و با همکاری و مشارکت مردم این برنامه را اجرایی کردیم. مهم‌ترین محورهای این برنامه افزایش ظرفیت نیروگاهی، به‌کارگیری و تعمیرات اساسی تمام نیروگاه‌های موجود و مدیریت مصرف بود.
امروز ۱۹ مرداد ۱۴۰۱، بیش از ۳۰ هزار تن نفت‌گاز (گازوئیل) شرکت ملی نفت ایران و ۱۵ هزار تن نفت‌گاز (گازوئیل) شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در رینگ بین‌الملل عرضه خواهد شد.

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر گفت: قبض ۱۲ درصد مشترکان خانگی صنعت برق رایگان شده است و این میزان تنها شامل مشترکان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیست و کل مشترکان را دربرمی‌گیرد.
در زمان جنگ سرد و طی چند دهه گذشته، روسیه تامین کننده مطمئن گاز به اروپا بوده اما اکنون این وضعیت تغییر کرده و نگرانی‌هایی برای اروپا از باب تامین گاز فراهم شده است، در این بین این سوال وجود دارد که ایران می‌تواند گزینه‌ای برای کمک باشد؟

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر گفت: قبض ۱۲ درصد مشترکان خانگی صنعت برق رایگان شده است و این میزان تنها شامل مشترکان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیست و کل مشترکان را دربرمی‌گیرد.

قیمت نفت اوایل معاملات روز سه شنبه تحت تاثیر پیشرفت مذاکرات نهایی برای احیای توافق هسته‌ای که راه را برای افزایش صادرات نفت ایران هموار می‌کند، اندکی کاهش پیدا کرد.
رفع حداکثری تحریم‌ها و کوچک کردن لیست تحریم‌ها، دریافت ضمانت‌های کافی برای خارج نشدن دوباره آمریکا از برجام و اعلام خاتمه سوالات و ابهامات آژآنس درباره موضوعات پادمانی، سه موضوع مهمی هستند که در دور تازه مذاکرات در وین میان ایران و آمریکا و نماینده اتحادیه اروپا مورد بحث است.
مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه امسال برای اینکه بتوانیم شبکه برق پایداری را داشته باشیم اظهار کرد: برنامه ۶۰۰۰ مگاواتی افزایش ظرفیت تولید برق تعریف شد که تاکنون بیش از ۴۲۰۰ مگاوات از طریق احداث نیروگاه جدید افزایش ظرفیت و ارتقای نیروگاه‌های موجود به ظرفیت تولید کشور اضافه شده است.

حرکت به سمت انرژی­ های پاک، کلید مبارزه با تغییرات اقلیمی است؛ اما در پنج سال گذشته، انتقال انرژی به سمت منابع پاک رشد قابل توجهی نداشته و بسیار کند بوده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به شایعات اخیر در مورد نیاز کشور به سوخت گفت: به میزان کافی و حتی بیش از نیاز کشور گازوئیل تولید می شود.


فقدان سرمایه‌گذاری کافی و لازم برای توسعه صنایع گازی، فرسودگی تأسیسات و تجهیزات، نبود مدیریت صحیح و مصرف بی‌رویه گاز، به ویژه در فصول سرد، از جمله چالش‌های قابل توجه در صنعت گاز ایران است.

داده‌های ضعیف اقتصادی چین موجب شد تا نگرانی‌ها مبنی بر کاهش قیمت نفت افزایش یابد. به طوریکه قیمت نفت خام آمریکا پس از کاهش نزدیک به ۷ درصدی در ماه ژوئیه در اولین کاهش ماهانه متوالی از اواخر سال ۲۰۲۰، امروز نیز بیش از ۴ دلار کاهش یافت و به ۹۳.۷۲ دلار در هر بشکه رسید.