انرژی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس نفت و انرژی و نیرو را در سرویس انرژی پرسون بخوانید.

آمار واردات زنجیره فولاد از شمش فولاد تا انواع مقاطع، محصولات فولادی و آهن اسفنجی نشان می‌دهد که علاوه بر صفر شدن واردات آهن اسفنجی و شمش فولاد (فولاد میانی) به کشور، در دو ماهه نخست امسال میزان واردات مقاطع تخت فولادی بیشترین میزان رشد واردات را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ به خود اختصاص داده است.
با آغاز فصل گرما مصرف انرژی همچون آب و برق برای استفاده از وسایل سرمایشی و... افزایش می‌یابد که با رعایت راهکارهای ساده‌ای می‌توان در شرایط بحرانی تامین آب در مصرف آن صرفه جویی کرد.
ارزیابی‌های رصدکنندگان نشان می‌دهد واردات نفت از روسیه به چین و هند که تقاضای خریداران برای عرضه‌های تخفیف دار قوی ماند، در ماه مه به بالاترین حد خود رسید و تقاضا برای نفت خاورمیانه و آفریقا را کاهش داد.
مشترکان صنعت برق امسال می‌توانند با هر میزان صرفه‌جویی در مصرف برق از پاداش‌هایی که تا ۲۰ برابر هم‌افزایش می‌یابد، بهره‌مند شوند و این موضوع با درست مصرف کردن می‌تواند محقق شود و این مشترکان در قبض برق خود آن را ببینند.
مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی گفت: امروز بیش از ۹۵ درصد از تجهیزات نیروگاه‌های حرارتی در داخل کشور تولید می‌شود و وجود این پتانسیل در کشور موجب افتخار است و باعث خوشبختی است که ما در این زمینه به خودکفایی رسیده‌ایم.
مدتی است درباره بنزین، سهمیه‌ای شدن یا افزایش قیمت آن شایعاتی مطرح است که قرار است فلان و بهمان شود. دولت هم تا به حال به دفعات این شایعات را تکذیب کرده و با گذشت بیش از دو ماه از سال هم معلوم شد که اینها همه شایعه بوده و همچنان وضعیت همان است که بود.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از بومی‌سازی کارتخوان‌ جایگاه‌های عرضه سوخت با مشارکت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ناوگان خارجی حمل‌ونقل سنگین پس از ورود به کشور، کارت سوخت اعتباری دریافت می‌کند.
سخنگوی صنف جایگاه‌داران هرگونه سهمیه‌بندی جدید و تغییر قیمت بنزین را تکذیب کرد و گفت: بیش از یک‌سال است که سهمیه بنزین با نرخ آزاد در کارت‌های سوخت شخصی، ۱۵۰ لیتر است و هیچ تغییری در سهمیه‌بندی و یا تغییر قیمت بنزین، نداشته‌ایم.
طبق اعلام دولت و مجلس، هیچ برنامه‌ای برای تغییر در سهمیه و قیمت‌گذاری بنزین در سال ۱۴۰۲ وجود ندارد و شایعات مطرح شده در مورد بنزین بی اساس است.
بازرسان شرکت توزیع نیروی برق استان تهران، بدون اطلاع قبلی با حضور در مؤسسات دولتی و دستگاه های اجرایی به صورت میدانی، مصرف برق آنها را مورد پایش قرار می دهند و در صورت عدم رعایت الگوی مصرف، برق ادارات و واحدهای مسامحه گر قطع می شود.
معاون فنی و مهندسی هلدینگ نفت‌وگاز و پتروشیمی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) گفت: به شرکت ملی نفت ایران پیشنهاد دادیم و اعلام کردیم که آمادگی این را داریم که بحث فشار افزایی در میدان گازی پارس جنوبی را در بخش دریا اجرایی کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه در شرکت ملی نفت ایران نگاه به اکتشاف یک برنامه یکصد ساله است، بیان کرد: با توجه به ذخایر کنونی و تولیدی که داریم قادر هستیم با اطمینان تا یکصد سال آینده نفت و گاز تولید کنیم.
طی روزهای اخیر میانگین مصرف لحظه‌ای آب در تهران از ۳۵ هزار لیتر به ۴۰ هزار لیتر افزایش داشته و مصرف شبانه‌روز در تهران به رقم سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون لیتر رسیده است.
سخنگوی صنعت برق گفت: پاداش ۱۰ کیلووات ساعت صرفه جویی امسال برای مشترکان کم مصرف، برابر با ۴۰ کیلووات ساعت سال گذشته است و بنابراین امسال انگیزه بیشتری برای مشترکان وجود دارد تا بتوانند در این طرح مشارکت بیشتری داشته باشند.
وزیر نیرو با بیان اینکه در روز اول آغاز طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی در مصرف برق شاهد کاهش ۴ درصدی مصرف در بخش خانگی بودیم، گفت: امیدواریم با مشارکت حداکثری و بدون اینکه به رفاه مردم آسیبی وارد شود، شاهد تأمین برق پایدار در فصل گرم سال جاری باشیم.
وزیر نیرو در بیان اینکه ۳۱ میلیون مشترک برق خانگی از ساعت ۲۴ امشب می‌توانند پاداش صرفه‌جویی برق بگیرند، گفت: این امکان وجود دارد که با صرفه‌جویی برق، میزان پاداش صرفه‌جویی از یارانه نقدی بیشتر شود.