انرژی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس نفت و انرژی و نیرو را در سرویس انرژی پرسون بخوانید.

وزارت نفت اعلام کرد: اجرای طرح‌های بزرگ نفتی و پتروشیمی با محوریت رشد اقتصادی و معیشتی توسط وزارت نفت دولت سیزدهم، تمجید رهبر معظم انقلاب از این دستاوردها را به‌ دنبال داشت تا آنجا که آن را از شاخص‌های مثبت اقتصاد کلان بیان کردند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با راه‌اندازی ۴۰۰ جایگاه جدید، از محل جایگزینی CNG با بنزین، در مصرف روزانه ۶ میلیون لیتر بنزین در کشور صرفه‌جویی خواهد شد.
مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران از اجرای کیفی‌سازی نفت‌کوره در پالایشگاه تهران با استفاده از توان‌ شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی خبر داد و گفت: با اجرای واحد بنزین‌سازی در پالایشگاه تهران، روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۵ در جنوب پایتخت تولید خواهد شد.
منطقه ساحلی مکران در سواحل شرقی ایران از بندر جاسک تا بندر چابهار، یکی از نقاط درحال توسعه کشور به‌ شمار می‌رود که در سال‌های اخیر مورد توجه دولت و به‌ ویژه وزارت نفت قرار گرفته است.
فاز ۱۱ میدان گازی مشترک پارس جنوبی پس از ۲۰ سال فراز و نشیب در ششم شهریور امسال با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح شد. اقدامات انجام شده در توسعه این فاز، آن را به مثالی ستودنی از تخصص ایرانی تبدیل کرده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نفت دولت سیزدهم بر خلاف دولت‌ قبل در تلاش است با از سرگیری روابط با عربستان و مذاکرات مشترک با ریاض و صنعا، اختلافات در پرونده میدان نفتی - گازی آرش را به‌صورتی مسالمت‌آمیز رفع کند.
سخنگوی صنعت برق گفت: در تابستان امسال ۸۵۰ مگاوات برق صرفه‌جویی توسط ادارات صورت گرفت که این عدد نیازمند احداث نیروگاهی به ظرفیت ۱۲۰۰ مگاوات بود که عدد بسیار بزرگی به حساب می‌آید و معادل ۲ تا ۳ نیروگاه بزرگ کشور است.
همواره بحث تعیین قیمت سوخت و خوراک گازی واحدهای صنعتی، یک دعوای بزرگ میان دولت و صاحبان صنایع است که امسال هم این موضوع به چالشی برای صنایع گازی و شرکت‌های بورسی تبدیل شد؛ اما عاقبت دولت کوتاه آمد و مقرر شد فرایند تعیین قیمت گاز بر اساس فرمول سال ۱۳۹۴ انجام شود.
روایت وزیر نفت از مراسم افتتاحیه فاز ۱۱ پارس جنوبی؛

رئیسی اجازه نداد مسائل امنیتی حتی لحظه‌ای مانع تولید گاز شود

وزیر نفت حضور رئیس‌جمهور در سکوی تولید گاز در فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی را اتفاقی کم نظیر برشمرد و گفت: قرار بود هنگام حضور رئیس‌جمهور، به‌خاطر مسائل ایمنی و امنیتی فاز ۱۱ برای دقایقی خاموش شود ولی رئیس‌جمهور اجازه نداد و اعلام کرد روند تولید گاز حتی برای لحظه‌ای متوقف نشود.
نشست مشترک هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران با مدیران پالایشگاه‌ها و ستاد مجتمع گاز پارس جنوبی به ریاست معاون وزیر نفت در امور گاز با هدف ارتقای سطح آمادگی پالایشگاه‌های گازی برای زمستان و افزایش هماهنگی ستاد شرکت ملی گاز و مجتمع گاز پارس جنوبی برگزار شد.
همزمان با آغاز مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی(ع)، بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی شهرداری تهران خدمت‌رسانی به زائران در حوزه‌های خدماتی و حمل و نقل و ... در مرزها آغاز شده و خودروهای سوخت‌رسان سیار در مرزها مستقر هستند.