انرژی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس نفت و انرژی و نیرو را در سرویس انرژی پرسون بخوانید.

سهمیه بنزین شهریور خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت صفر بامداد چهارشنبه یکم شهریور در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.
نباید از خاطر برد که سه دهه‌قبل، هدایت درآمدهای حاصل از فروش منابع ملی به طرح‌های سودآور و خلق‌ثروت، به‌‌‌‌‌‌ واقع نوعی انتخاب بود برای حفظ منابع ملی که خبر از فردایی روشن‌‌‌‌‌‌تر می‌داد؛ اما امروز دیگر یک انتخاب نیست؛ که به واسطه کاهش مشتریان و درآمدهای سوخت‌های فسیلی، سرمایه‌گذاری یک «الزام» به‌‌‌‌‌ شمار می‌رود و هر دقیقه و ثانیه تعلل در تحقق آن، فردای روشن فرزندان ایران را مکدر خواهد کرد.
اخیرا روسای سازمان انرژی هسته‌ای و بورس اعلام کرده‌اند که سهام انرژی هسته ای را در بازار عرضه خواهند کرد اما مردم ایران به دلیل تجربه تلخی که در سال‌های گذشته از بورس به خاطر دارند بعید است این سهام را خریداری کنند. پس ما چاره‌ای نداریم جز اینکه قیمت فرآورده‌های نفتی را در ایران افزایش دهیم و تجربه نشان داده افزایش قیمت‌ها منجر به کاهش مصرف سوخت در کشور نخواهد شد و افرادی هم که در بخش حمل و نقل عمومی فعالیت دارند کرایه‌های خود را افزایش می‌دهند و حمل مرغ و گوشت و سایر کالاها هم به فروشگاه‌ها و مغازه‌ها افزایش پیدا می‌کند و میزان تورم هم رشد می‌کند.
به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ ۱۹۳ میلیارد تومان پاداش ریالی به مشترکان برق خانگی در پایتخت تخصیص داده شده است.
به نظر می رسد برای خروج از این بن بست، دولت باید نیروگاه های جدید را از قیمت گذاری تکلیفی محصول مستثنی کند و اجازه دهد تا محصول تولیدی آنها از طریق بورس انرژی به قیمت رقابتی به مصرف کنندگان صنعتی و اداری فروخته شود. به موازات این اقدام قیمت سوخت و هزینه انتقال و توزیع برق نیز باید براساس عرضه و تقاضا از نیروگاه داران گرفته شود.
رئیس صنف جایگاهداران کشور گفت: از دو روز قبل با ورود معاون اول رئیس جمهور و جدیت ایشان و رفع برخی مشکلات، شاهد کاهش صف‌ها در تهران و اکثر کلانشهرها بودیم و فعلا در این نقاط شرایط عادی است.
معاون اول رئیس جمهور یکی از دلایل ازدحام در جایگاه‌های سوخت را افزایش مصرف روزانه بنزین تا ۱۲۰ میلیون لیتر عنوان کرد و افزود: این روزها به دلیل ایام سفرها و افزایش ترددها، شاهد افزایش مصرف بنزین هستیم؛ البته دولت از افزایش سفرهای مردم خرسند است و خود را موظف می‌داند که تمهیدات لازم را برای مردم فراهم کند.
قانونگذاران تندروی آمریکایی در تلاش برای فشار به دولت جو بایدن هستند تا به موضوع نفت توقیف شده ایران رسیدگی کند که به دلیل ترس از واکنش تهران و نیز نگرانی شرکت های کشتیرانی مبنی بر عدم خرید آن، قادر به انجام هیچ اقدامی در این زمینه نیست.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه کمبود سوخت نداریم و مردم به شایعات توجهی نکنند، گفت: تمام شایعات مطرح شده در خصوص بنزین صحت ندارد و هیچ تغییری در سهمیه سوخت ایجاد نشده است.
کمپین اطلاع‌رسانی “برای آینده اقدام می‌کنیم” از سری برنامه های اطلاع‌رسانی جمعی رویداد ملی سلامت، محیط زیست و توسعه پایدار (سمت) می‌باشد، که با هدف ترویج فعالیت های دوست دار سلامت و محیط زیست سازمانهای حاضر در رویداد اجرا گردیده است. در این مطلب اقدامات شرکت تولید نیروی برق سبز بینالود قابل مشاهده خواهد بود.
اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی پوست خربزه‌ای زیر پای اقتصاد کشور بود، ارز ۲۸ هزار تومانی نیز پوست موزی است که زیر پای اقتصاد گذاشته شده است. البته بنزین ۱۵۰۰ تومانی حتی خطرناک‌تر از آن است. اگر این بنزین موجب مصرف غیر بهینه و افزایش مصرف می‌شود، ارز ۲۸ هزار تومانی نیز به همین گونه عمل می‌کند.
شلوغی پمپ بنزین‌ها در روز‌های گذشته به یک معما تبدیل شده است. مقامات صنفی، مسئولان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و مدیران وزرات نفت می‌گویند همه‌چیز عادی است، اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد شلوغی پمپ بنزین‌ها را می‌توان با ماجرای تعیین سقف سوخت‌گیری بنزین مرتبط دانست.
وزیر امور اقتصاد و دارایی درمورد اظهار نظر رییس سازمان برنامه و بودجه دولت قبل درخصوص انتشار اوراق نیز گفت: نیازی به مناظره نیست. آقایان باید جواب دهند که چرا تا این اندازه بدهی ایجاد کرده‌اند؛ بیش از نیمی از کل اوراق سال ۱۴۰۱ برای بازپرداخت بدهی دولت قبل پرداخت شده است.
سخنگوی صنعت برق، عمل کردن رله حفاظتی پست نیروگاه شهید رجایی بر اثر برخورد صاعقه را علت قطعی برق در برخی نقاط تهران در یکشنبه شب اعلام کرد.
سخنگوی صنعت برق گفت: در روز‌های اخیر به واسطه افزایش شدید مصرف برق فشار سنگینی روی شبکه تولید، توزیع و انتقال برق ایجاد شده است که انتظار داریم با همراهی مشترکان بخش خانگی شاهد کاهش بخشی از این فشار روی شبکه باشیم.