ببینید

ابوذر چراغی

تهران سیاه پوش شد

با طلیعه ماه محرم و عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع)، همه ساله مردم تهران با برافراشتن پرچم عزای امام حسین (ع)، خانه ها، خیابان و محله‌های شهر تهران را سیاهپوش کرده و خود را برای برگزاری مراسم‌های عزاداری مهیا می‌کنند.
مردم سنندج که این روزها در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در معابر، خیابان‌ها و پارک‌های این شهر با آسودگی خیال تردد می‌کنند.
روایت زیر را از کتاب «بحارالأنوار» بخوانید.
«آب بندان» رودبست از مکان‌های دیدنی و توریستی روستای رودبست بابلسر می‌باشد. این آب بندان در فصل بهار و تابستان محل رویش گل‌های وحشی نیلوفر آبی می‌شود و همچنین با ذخیره بارش‌های زمستانی آب مورد نیاز برای کشت برنج را نیز تامین می‌کند تا کشاورزان امرار معاش کنند.
گرمای آزاردهنده در گلستان سبب شده تا سفر به ییلاقات اوج بگیرد. ساکنین و گردشگران فراری از گرما به نواحی سردسیر پناه ببرند.

منطقه حفاظت شده جهان نما با آب و هوای مطبوع و خنک و جاذبه‌های فراوان همه ساله شاهد خیل گردشگرانی است که از نقاط مختلف در آن جا حضور می‌یابند. بومیان منطقه ماه‌های گرم سال را در جهان نما سپری کرده و در فصل سرد به پایین دست کوچ می‌کنند.این منطقه در ارتفاعی بین ۶۰۰ تا ۲۳۰۰ متری از سطح دریا و در جنوب شرقی شهرستان کردکوی استان گلستان واقع شده و حدود ۳۸ هزار هکتار مساحت دارد.
از گذشته تا امروز، اصفهان به آب و نام زاینده رود، زنده بوده است. بستن آب این رودخانه چند سالی است اصفهان، پل‌های تاریخی و زندگی مردم اش را از شور و شوق انداخته است. باز شدن آب برای کشاورزان پایین دست زاینده رود، باعث جاری شدن آب در بخش رود شهر اصفهان و بازگشت شور و زندگی به این شهر شده است. این شور هرچند موقت است، اما مردم اصفهان این دم را غنیمت شمرده و در کنار زاینده رود اوقات می‌گذرانند.
سومین رژه فرهنگی «نوسال طبری» در روستای بالاجاده شهرستان کردکوی استان گلستان برگزار شد. سال نو طبری یا نوسال طبری مبداء این گاه شماری بر اساس سال شماری و محاسبات قدیم از سال ۴۸۹ قبل از میلاد، و همزمان با شاهنشاهی قباد ساسانی است. در این سامانه گاه شماری سال ۳۶۵ روز است که از ۱۲ ماه سی روزه و پنج روز اندرگاه تشکیل شده است و برای ثابت نگه داشتن سال تبری هر چهار سال یک روز را به انتهای اندرگاه می‌افزایند که این کبیسه شیشک است. جشن‌ها و آیین‌های وابسته به گاه شماری طبری قدمتی کهن دارد، و آخرین بازمانده جشن‌های ایران باستان است که در هر منطقه طبرستان با آداب و روسم خاص آن منطقه اجرا می‌شود.
از سه روز گذشته میزان خروجی سد کرخه افزایش یافته که موجب ورود آب به مخازن ورودی تالاب هور العظیم گردید.
نماز عید سعید قربان به امامت آیت الله سید احمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد در حرم رضوی اقامه شد.
امام جمعه مشهد در خطبه‌های نماز عید به خروج آمریکا از افغانستان اشاره کرد و آن را پیروزی بزرگ ملت افغانستان خواند.

منبع:مهر