ببینید

سید خلیل موسوی

مرگ هورالعظیم

کاهش بارندگی و در پی آن خشکسالی شرایط بسیار سختی را برای اهالی و ساکنین تالاب هورالعظیم به وجود آورده است.
مرگ گونه‌های آبزی، گیاهی و بومی منطقه و به جا ماندن بقایای آنها در رودخانه‌های خشک شده منتهی به هورالعظیم در جای جای این منطقه مشاهده می‌شود. نبود آب و ماهی نه تنها خطر جدی برای پرندگان و جانوران ایجاد می‌کند بلکه صیادان منطقه را بیکار و کشاورزان را نیز خانه‌نشین کرده است.
پانته آ نیکزاد چالش تری

برگ‌ریزان پاییزی در تابستان

گرمای طاقت‌فرسا، خزان زودرس درختان و ریزش برگ‌ها را به ارمغان آورده و شهروندان را بهت‌زده کرده است؛ خزان و رنگارنگی طبیعت در فصل پاییز اگرچه زیباست اما خش‌خش برگ‌ها در زیر قدم‌هایمان در تابستان شگفتی غم‌انگیزی است.
مراسم جشن عروسی دختران انقلاب عصر دوشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۰ همزمان با سالروز حجاب و ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) در میدان امام حسین (ع) برگزار شد. به همین مناسبت ۱۸ زوج جهادگر از ۱۵ سال تا ۳۰ سال مراسم ازدواجشان را به صورت نمادین جشن گرفتند. این زوج ها در قالب جهادگر، طلبه، خانواده های شهدا، ایثارگر و خادمان ایام کرونا و زلزله و سیل در بیمارستان ها و غسالخانه ها مشغول به فعالیت بودند.
سجاد انوری

دریاچه ارومیه


دریاچه ارومیه دومین دریاچه بزرگ آب شور دنیاست و در سال‌های گذشته کم بودن منابع آبی آن را با بحران کم آبی روبرو کرده است. این روزها اگر برای دیدن دریاچه ارومیه به شمال غربی ایران رفته باشید حتما متوجه قرمز شدن دوباره این دریاچه شده اید. با تغییراتی که در شرایط اقلیمی دریاچه ارومیه اتفاق افتاده میکرو ارگانیسم های آن هم تغییر پیدا کرده اند و این باعث شده که رنگ دریاچه ارومیه عوض شود.
مراسم بزرگداشت صائب تبریزی بر سر مزارش در اصفهان برگزار شد. این مراسم به همت سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان ترتیب داده شده بود و میهمانان شاخص آن، مدیران، شاعران و پژوهشگران به نام بودند.
زن‌ها کل می‌کشند و در صف مرتب می‌ایستند، رنگ‌های تند و زیبا در زیر نور آفتاب می‌درخشند، لباس‌ها بلند و پوشیده و خوش رنگ روستا را فرا می‌گیرند دستمال‌ها در حرکت مواج تکان می‌خورند. مراسم عروسی در قوم بختیاری جایگاه ویژه‌ای دارد.
نخستین نشست خبری سیدابراهیم رئیسی در قامت رئیس‌جمهور منتخب، بعدازظهر دوشنبه (۳۱ خرداد) با حضور ۳۸۰ نماینده از رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد. رئیسی در انتخابات ۲۸ خرداد امسال با حدود ۱۸ میلیون رأی به عنوان رئیس دولت سیزدهم انتخاب شد.
مجموعه بازار قزوین با معماری جالب و قدیمی، مجموعه ای است بی نظیر از معماری ایرانی در بین بازارهای سنتی ایران که از مهم ترین دیدنی های شهر قزوین به حساب می آید.
هر تکه از این بازار چشم را خیره می کند. بازاری که شاهد گویای تاریخ شهر قزوین و توسعه و پیشرفت معماری ایرانی در گذر زمان است.
سابقه این بازار به یک هزار سال می رسد و با گذشت زمان این بازار تا دوره صفوی رشد می کند و در این دوره با انتخاب قزوین به عنوان پایتخت ایران، ارزش فوق العاده ای به آن داده می شود. این بازار تا دوره صفوی رشد می کند.
سپس با احداث طرح های قابل توجهی در دوره قاجار مانند سرای سعدالسلطنه در هم جواری بازار به علت قرار گرفتن شهر قزوین در محور ارتباطی پایتخت به غرب و شمال ایران، ارزش فوق العاده ای به آن داده می شود. اما مجموعه بازار کنونی به دوره صفویه نسبت داده می شود و قسمت اعظم بناهای کنونی آن در دوران قاجار ساخته شده است. مهم ترین فضاهای بازار قزوین عبارت اند از: مسجدالنبی(مسجد شاه)، سرای سعد السلطنه، سرای وزیر، سرای حاج رضا، سرای رضوی (سرای شاه)، تیمچه های روباز و سرپوشیده از جمله درویش مهدی، حاج محمد تقی و راسته قیصریه . به همت شهرداری و میراث فرهنگی وگردشگری شهر قزوین بازسازی و نورپردازی هایی در این مجموعه انجام شده است که به زیبایی این بازار افزوده و باعث جذب بیشتر گردشگر شده است.
نویسنده متن : محمد نادری
مهدیه کرمانی-محمدحسن ظریف منش

انتخابات ۱۴۰۰ شمارش آرا


از بامداد روز ۲۹ خرداد ماه ۱۴۰۰ شمارش آرای انتخابات بلافاصله بعد از اتمام رای گیری آغاز شد. نتیجه شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بلافاصله پس از پایان رای گیری به مرور اعلام شد. فرآیند شمارش آرا در هر صندوق جهت اطمینان از صحت آمار چندین بار تکرار شده و مورد تایید ناظران قرار میگیرند.
امروز جمعه (۲۸ خرداد) انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا، و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برگزار می شود.