جهان اطراف

رئیس جمهوری کره جنوبی با بیان این که روسیه باید بین دو کره یکی را انتخاب کند، گفت: سئول در مورد حمایت تسلیحاتی از اوکراین بر اساس نحوه اجرای پیمان نظامی جدید بین مسکو و پیونگ‌یانگ تصمیم می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با بیان اینکه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نباید وضعیت اروپا را به‌هم بزند، تاکید کرد که این ائتلاف نظامی نباید در جهت آشفتگی وضعیت منطقه آسیا و اقیانوسیه تلاش کند.

در پی اظهارات رهبر انصارالله یمن، رسانه‌های وابسته به این گروه عکس‌های هوایی و مختصات مهم‌ترین و برجسته‌ترین فرودگاه‌ها و بنادر عربستان سعودی را با عنوان «پس امتحان کنید!» منتشر کردند.
جان هیلی وزیر دفاع جدید انگلیس روز یکشنبه در سفر به شهر بندری اودسا در اوکراین وعده داد که دولت تازه این کشور مهمات، موشک و تسلیحات توپخانه‌ای بیشتری در اختیار کی‌یف قرار خواهد داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا از کاخ سفید خواسته چند کشتی نفت‌کش روسیه را تحریم کند، اما دولت «جو بایدن» بیم آن دارد که این اقدام موجب افزایش قیمت نفت و بنزین و همچنین افزایش نارضایتی از بایدن در آستانه انتخابات ۲۰۲۴ شود.

یکی از مسوولان جنبش حماس اعلام کرد که این جنبش منتظر پاسخ رژیم صهیونیستی به پیشنهادش برای آتش‌بس در غزه است. یکی از وب‌سایت‌های عبری در گزارشی تاکید کرد، با وجود اینکه حماس موضعگیری خود را ملایم‌تر کرده اما هنوز بر توقف جنگ در نوار غزه اصرار دارد.

پس از مناظره انتخاباتی بحث برانگیز «جو بایدن» مقابل «دونالد ترامپ» رقیب جمهوری‌خواه، بسیاری از مقامات ائتلاف نظامی ناتو به صورت پنهانی علاوه بر امکان شکست رئیس‌جمهوری آمریکا در انتخابات، نسبت به امکان زنده نماندن وی نیز ابراز تردید و نگرانی کردند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در تازه‌ترین مصاحبه‌ای که داشته است از سلامت روانی و جسمانی خود دفاع کرده و مدعی شده که «شایسته‌ترین شخص» برای انتخابات ریاست‌جمهوری است.
پایگاه خبری «آکسیوس» آمریکا جمعه شب و پس از دور نخست مذاکرات رژیم صهیونیستی و حماس در دوحه قطر گزارش داد که کاخ سفید و سازمان سیا تلاش می‌کنند که در دور دوم این مذاکرات شکاف میان اسرائیل و حماس کاهش یابد.