جهان اطراف

«کی‌یر استارمر» نخست وزیر انگلیس و «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه اجلاس سران پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در واشنگتن دیدار و در مورد آخرین تحولات بین‌المللی از جمله جنگ‌های در غزه و اوکراین گفت‌وگو کردند.
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از هر وجب خاک این ائتلاف دفاع خواهد کرد.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد: سطح درگیری و ویرانی که در روزهای اخیر در غزه همزمان با ادامه مذاکرات آتش‌بس، شاهد آن هستیم، واقعاً تکان دهنده است.

اجلاس سران ناتو از روز سه‌شنبه در واشنگتن دی‌سی با تمرکز بر جنگ اوکراین آغاز شده است اما ظاهرا گفت‌وگوی خاصی در رابطه با جنگ غزه در دستورکار نیست؛ اقدامی که «استاندارد دوگانه» تلقی می‌شود و به‌رغم اهمیتی که این جنگ دارد، متحدان غربی آن را نادیده می‌گیرند.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد اگر ایران پیشنهاد میانجی‌گری در مذاکرات پایان جنگ اوکراین را مطرح کند، مسکو این پیشنهاد را مد نظر قرار خواهد داد.

در پی اظهارات مقامات آمریکا مبنی بر آغاز فرایند تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین، وزارت خارجه روسیه آمریکا را سردسته تبهکاران جنگی خطاب کرد.

هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در پیامی به رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران گفت سازمان ملل متحد در ایران مصمم به ادامه حمایت‌های خود از اقدامات ملی در جهت دستیابی به توسعه پایدار است.

رئیس جمهور سوریه در تماس تلفنی با رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که به دنبال ارتقای روابط با تهران است و این مسئله به سود ملتهای دو کشور است.
مسعود پزشکیان و الهام علی‌اف در تماس تلفنی که مسائل مرتبط با منافع دوجانبه کشورها در آن بررسی شد، یکدیگر را به سفر به ایران و جمهوری آذربایجان دعوت کردند که مورد استقبال هر دو طرف قرار گرفت.

«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در آستانه نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس این ائتلاف نظامی گفت: آمریکا و آلمان مخالفان اصلی پیوستن اوکراین به ناتو هستند.
سفارت ایران در پاکستان و نمایندگی‌های وزارت امور خارجه کشورمان در این کشور برای دومین سال متوالی اخذ ویزای زیارتی برای زوار پاکستانی که قصد سفر به عتبات عالیات در اربعین حسینی را دارند، رایگان کرد.