علم و تکنولوژی

جدیدترین اخبار تکنولوژی روز دنیا را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

ظاهرا در آیفون ۱۶ پرو و ۱۶ پرو مکس – iPhone ۱۶ Pro Max با انتقال فیس آیدی به زیر نمایشگر، اثری از داینامیک آیلند فعلی یا هرگونه برش روی صفحه نمایش، نخواهد بود.
منابع آگاه بازار می‌گویند فاکسکان تولید آزمایشی این موبایل که طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد را آغاز کرده است.

از یک کاوشگر اقمار یخی مشتری گرفته تا یک سفر شش روزه خصوصی به ماه و بازگشت آن به سیاره زمین سال ۲۰۲۳ میلادی دوره طلایی جدیدی از پرتاب‌های فضایی را در برابر ما قرار می‌دهد.
اخبار جدید حکایت از آن دارد که لپ تاپ «مک بوک ایر ۱۵ اینچی» اپل یا تا پایان بهار یا تا اواخر امسال عرضه خواهد شد.
شرکت‌های Candela و Navier هر دو در حال برنامه ریزی برای وسایل نقلیه برقی‌ای هستند که قادر خواهند بود با وسایل نقلیه گازسوز که اکنون مسافران را در مناطق پرجمعیت مانند مجمع الجزایر استکهلم یا در امتداد خلیج سانفرانسیسکو جابجا می‌کنند رقابت نمایند.
به میلیون‌ها دارنده رایانه شخصی و سیستم مک با بیش از ۱۰ پرچم قرمز هشدار داده شده که در در خطر بزرگی هستند. بر همین اسلاس، همه کاربران رایانه شخصی باید نسبت به علائم کلیدی جاسوسی و احتمال نفوذ بد افزار و هک شدن رایانه هوشیار باشند.
وای-پیپ در حالی که پرواز می‌کند چندین پیام به یک دستگاه ارسال می‌کند و سپس زمان پاسخ هر کدام را اندازه‌گیری می‌کند و با این کار قادر می‌شود موقعیت مکانی (لوکیشن) آن دستگاه را در محدوده یک متر مشخص کند.
سوفیا بسیار محبوب است؛ تصویر او با رفتن بر روی جلد مجلات آن‌ها را زیبا کرده است، در برنامه‌های تلویزیونی بی‌شماری حضور داشته و مصاحبه کرده و حتی در سازمان ملل متحد نیز سخنرانی کرده است. اخیرا سایت «Freethink» این فرصت را پیدا کرد که با سوفیا صحبت کند و از او سؤالات مختلفی بپرسد.
یک تصویر جدید از تلسکوپ فضایی هابل، منظره‌ای خیره‌کننده از یک خوشه ستاره‌ای باز در نزدیکی خود را به نشان می‌دهد که به آرامی در کهکشان کوتوله اطراف خود حل می‌شود.
رکورد‌های علمی جدید هر سال ثبت می‌شوند و سال ۲۰۲۲ نیز استثنا نبود. یک غول باکتریایی، یک ابرکامپیوتر بی‌اندازه سریع و یک سیاهچاله نزدیک از قابل‌توجه‌ترین شگفتی‌های امسال هستند. اولین جراحی شناخته‌شده یک عمل قطع پا بوده؛ این نتیجه‌ای است که پژوهشگران پس از بررسی اسکلت فردی که حدود ۳۱٬۰۰۰ سال قبل در جزیره بورنئوی اندونزی زندگی می‌کرده، به آن رسیدند. استخوان ترمیم‌شده در جایی که پایین پای چپ او قطع شده بود، نشان می‌دهد که فرد چند سال پس از عمل زنده مانده بود. این کشف، ریشه‌های عمل جراحی را حدود ۲۰٬۰۰۰ سال به عقب برمی‌گرداند.
کمیسیون تجارت عادلانه کره جنوبی، شرکت تسلا را به خاطر اغراق در تبلیغ توانمندی خودروهایش در طی مسافت به ۲.۲ میلیون دلار جریمه محکوم کرد.