علم و تکنولوژی

جدیدترین اخبار تکنولوژی روز دنیا را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

تعداد مقالات مرتبط با فناوری نانو که توسط محققان ایرانی در WoS نمایه شده است از ۸ مقاله در سال ۲۰۰۰ میلادی (قبل از تأسیس ستاد نانو) به ۱۱۴۷۳ مقاله در سال ۲۰۲۲ رسیده و ایران با این سهم از انتشارات نانو، همانند سال گذشته، در رتبه چهارم جهان قرار گرفت.
دنیای پرینت سه‌ بعدی اخیرا فرصت‌های بی‌حد و حصری را برای ما به وجود آورده است و محققان کمبریج اکنون از این فناوری برای ایجاد دیواری بتنی استفاده کرده‌اند که می‌تواند زیرساخت‌های ما را ایمن‌تر،‌ هوشمندتر و پایدارتر کند.
نسخه اندرویدی چت‌بات هوشمند ChatGPT از سوی شرکت OpenAI برای کاربران در آمریکا، هند، بنگلادش و برزیل عرضه شد.
ستاره‌شناس‌ها برای اولین‌بار نشانه‌های دو سیاره با یک مدار مشترک را کشف کردند. این یافته‌ می‌تواند درک دانشمندان از مدل‌های سیاره‌ای را متحول کند.
محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا نمونه اولیه یک ربات تست دارو را ابداع کرده اند که قرار است آن را نخستین بار در فستیوال موسیقی در ایالت کلمبیا کانادا آزمایش کنند.
در 21 ژوئیه، شرکت OpenAI برنامه خود را برای راه‌اندازی نسخه اندرویدی چت ربات هوش مصنوعی محبوب خود، ChatGPT اعلام کرد. نسخه اندرویدی، پس از انتشار اولیه برای کاربران iOS در ماه مه عرضه شد.
فرهای روی سر شما شاید در اصل یک مزیت تکاملی برای توسعه مغزهای بزرگ‌تر در انسان‌ها بوده است. این نتیجه‌ای است که یک پژوهش جدید، شامل مطالعه یک مجسمه مودار در یک تونل باد با اقلیم کنترلی، به آن رسیده است.
یک ستاره کوتوله قهوه‌ای که دمایش به سختی به دمای اجاق پخت پیتزا می‌رسد، سردترین ستاره‌ای است که انفجارهای رادیویی مکرر تولید می‌کند.
در پژوهش جدیدی که به سرپرستی دکتر «هادی معبودی» دانشمند ایرانی انجام شده است، مکانیسم‌های اساسی را نشان داده‌اند که توانایی‌های قابل توجه تصمیم‌گیری موجودات را به نمایش می‌گذارند. این پژوهش نشان می‌دهد که چنین توانایی‌هایی را می‌توان به فناوری‌های هوش مصنوعی منتقل کرد.
تا سال‌ها کارشناسان نمی‌دانستند چرا منطقه‌ای به وسعت حدود سه میلیون کیلومتر مربع در بستر اقیانوس هند پایین‌تر و گودتر از مناطق اطرافش است.
برای آنکه هدست واقعیت افزوده تبدیل به وسیله‌ای برای استفاده روزمره شود، هنوز راه زیادی داریم اما عینک‌های هوشمندی که داده‌های ساده را در میدان دید نمایش می‌دهند، می‌توانند یک گجت کاربردی و در عین حال جالب توجه باشند.
اخترفیزیکدان هاروارد خبر داد:

کشف احتمالی فناوری بیگانگان فضایی

اخترفیزیکدان دانشگاه هاروارد بر این باور است که احتمال دارد قطعاتی از یک فناوری مربوط به بیگانگان فضایی را در یک شهاب‌سنگ آسمانی کشف کرده باشد.
هفتمین ماموریت اعزام فضاپیمای اسپیس‌ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی به فرماندهی یاسمین مقبلی فضانورد ایرانی - آمریکایی حدود چهل روز دیگر در ۱۵ اوت انجام خواهد شد.