ارتباطات و فناوری

جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات ایران و جهان را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

پس از ارائه طرح جنجالی مجلس برای ساماندهی فضای مجازی، مجددا احتمال فیلتر شدن اینستاگرام قوت گرفته است. این پلت‌فرم اکنون بستر اصلی فعالیت چندصد هزار بنگاه کوچک و کسب‌وکار محلی از سراسر ایران است و به گفته مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، اصلی‌ترین و موثرترین شبکه اجتماعی در حوزه کسب‌و‌کارهای خانگی کشور به حساب می‌آید. موضوع فیلترینگ این پلت‌فرم پیش‌تر نیز مطرح شده بود؛ اما با توجه به اهمیت اقتصادی آن، تلاش‌ها ناکام ماند.
حاکمیت سایبری در خارج از کشور-۵۳

پوتین قانون جدید شبکه‌های اجتماعی را امضا کرد

با امضای رئیس جمهور روسیه، قانون جدیدی برای شبکه‌های اجتماعی فعال در این کشور تصویب شد ‌و آنها مجبور هستند دفاتری در روسیه تاسیس کنند و گرنه با جریمه و ممنوعیت تبلیغاتی روبرو می شوند.
ارزش سهام فیس بوک پس از پیروزی این غول شبکه اجتماعی در یک پرونده شکایت ضد انحصارطلبی در آمریکا صعود کرد و ارزش بازار آن را به بیش از یک تریلیون دلار رساند.

به گفته یک کارشناس فناوری اطلاعات، در طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی، پیام‌رسان‌های خارجی باید حتما در داخل کشور ثبت شوند و مجوز بگیرند و در چارچوب مقررات کشور فعالیت کنند.

طرح مجلس در خصوص ساماندهی فضای مجازی تحت عنوان «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» به صحن علنی مجلس راه یافته و سبب واکنش‌ها و انتقادات بسیاری شده است.
آذری جهرمی در آیین اتصال روستاهای استان فارس به شبکه ملی اطلاعات:

همراه اول کار بزرگی انجام داد

با اقدامات همراه اول در زمینه راه‌اندازی و ارتقاء 228 سایت ارتباطی در 366 روستای استان فارس ظرف یک سال اخیر، 97 درصد جمعیت روستایی این استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شد.
متوسط جهانی سرعت اینترنت موبایل در پنجمین ماه سال‌جاری میلادی به ۵۳/ ۵۴ مگابیت بر ثانیه و متوسط جهانی سرعت اینترنت ثابت نیز به ۱۵/ ۱۰۵ مگابیت بر ثانیه رسیده است.

گوگل به طراحان اپلیکیشنهای اندرویدی وعده داده است اگر پشتیبانی از تجربه صوتی بصری را به پلتفرمهای مختلف شامل تبلتها، ساعتها و تلویزیونهای هوشمند گسترش دهند، سهم این شرکت از درآمد اپلیکیشن فروشگاه پلی استور را به ۱۵ درصد کاهش خواهد داد.

انجام اقدامات امنیتی در مورد مسائل احتمالی مربوط به سرقت هویت هشدار داده و خطر وقوع آن را کاهش می‌دهد و به کاربران در جست‌وجوی راه‌حل‌هایی امنیتی کمک خواهد کرد که محافظت از سرقت هویت را باهم ادغام می‌کنند، زیرا این روش می‌تواند از کاربر در برابر ویروس‌هایی که اطلاعات را می‌دزدند، محافظت کند.