عکس

عکس ها و فیلم ها و صداهای ماندگار و مستند ایران و جهان را در رسانه پرسون ببینید.

امروز می خواهیم به یکی از قدیمی ترین شهرهای گیلان سر بزنیم. این منطقه در زمان های قدیم یک سرزمین وسیع بوده است که از شمال به آلبانیای قفقاز و از جنوب به سپید رود، از شرق به دریای خزر و از غرب به منطقه کوهستانی نیر و سراب راه دارد. تالش با طبیعت زیبا و بکری که در استان گیلان دارد، یک شهر پرطرفدار برای سفر است که نامش را از قوم تالش گرفته است.
فرزانه اسماعیل زاده

آرامستان ممنوعه تهران

داستان این گورستان به سال 1855 میلادی باز می گردد که پیکر دکتر لویی آندره ارنست کلوکه، پزشک محمد شاه و ناصر الدین شاه قاجار در محله ی دولاب تهران به خاک سپرده شد و راه برای خاکسپاری درگذشتگان کاتولیک در تهران هموار شد. آخرین تدفین در سال 1375 خورشیدی صورت گرفته است. بخش ارامنه این آرامستان مساحتی بالغ بر 47 هزار متر مربع دارد و سنگ قبرهای آن نقوشی ویژه و معماری منحصر به فردی دارند. همچنین کلیسای کوچکی (مادور) در محوطه ی این آرامستان قرار دارد و افرادی با ملیت های گوناگون روسی، گرجی، فرانسوی، یونانی و لهستانی در آن به خاک سپرده شده اند. یکی از مهمترین بخش های گورستان دولاب، بخش لهستانی هاست که در آن شماری از آوارگان لهستانی جنگ جهانی دوم که به ایران پناه آورده بودند و پیش از بازگشت به کشورشان از دنیا رفتند، آرام گرفته اند.
نشست خبری سازندگان برنامه تلویزیونی نشان ارادت صبح امروز، یکشنبه ۲۸ شهریور با حضور عوامل برنامه، جمعی از مدیران ستاد بازسازی عتبات و ریاست اداره پست جهت رونمایی از تمبر برنامه نشان ارادت در ساختمان ستاد بازسازی عتبات عالیات برگزار شد.
باغ ایرانی از باغ های قدیمی محله ونک تهران است. این باغ که چهره جدیدی به خود گرفته است با مساحتی حدود ۳/۴ هکتار بیش از دو هکتار از ان را فضای سبز پوشانده است.
این باغ متعلق به یکی از خاندان معروف دوره قاجار است و بخشی از باغ مستوفی است که دیوار به دیوار شمالی ان ساختمان ها و دیوار گلی باغ قدیمی را می توان دید.
این مجموعه در سال ۱۳۸۱ به عنوان اثر ملی در فهرست میراث ملی به ثبت رسید و امروزه از جمله جاهای دیدنی استان تهران در پایتخت است.
باغ ایرانی از چندین قسمت تشکیل شده است که عبارتند از: کوشک یا همان ساختمان اصلی باغ ایرانی که در حال حاضر به عنوان کتابخانه استفاده می گردد، چندین ورودی زیبا با سازه های مشبک و اجری، لوستر هایی سبز رنگ، زمین بازی برای کودکان، زمین ورزش، الاچیق ها، نماز خانه و سرویس بهداشتی. باغ ایرانی ۲۴ ساعت برای گردش و تفریح همگانی باز است.
گورستان و زیارتگاه خالد نبی در یک منطقه کوهستانی و ۵۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان کلاله بر فراز قله کوه گوگجه داغ در استان گلستان واقع شده‌است مجموعه گورستان خالد نبی از چندین بقعه و گورستان با سنگ مزارهای عجیب تشکیل شده است. بقعه ی خالد نبی برای بومیان و مردم ترکمن ارزش بسیاری دارد و احترام بسیاری برای او قائل هستند و کرامات بسیاری به او نسبت می دهند. مزار عالم بابا و چوپان عطا از مرتهان خالد نبی هم در همان نزدیکی است که مردم ترکمن نیز به زیارت آن ها می روند و در آخر مجموعه ای از ششصد سنگ مزار بزرگ و عجیب که وجه تمایز این گورستان هستند و آن را تبدیل به یک جاذبه ی گردشگری کرده اند.
قبرستان خالد نبی بر تپه هایی پر از پستی و بلندی واقع شده است و بلند ترین نقطه ی آن تپه ای است که بقعه ی خالد بر آن قرار دارد.
در نزدیکی و پایین‌تر از بقعه خالد نبی، بقعه‌های عالم بابا و چوپان عطا و دره‌ای بنام پنج شیر و همچنین چشمه خضر دندان قرار دارند. طبق روایات رایج بین اهالی، عالم بابا پدر همسر خالد نبی و چوپان عطا، شبان خالد نبی یا یکی از اولیای گمنام یا یکی از همراهان وی بوده‌است، که همگی آن‌ها مورد توجه و احترام ترکمن‌ها هستند و بقعه چوپان عطا یا چوپان آتا به دلیل قرار گرفتن بر روی یک تپه و نمای زیبایی که در پس زمینه دارد بیشتر مورد توجه عکاسها و بازدیدکنندگان میباشد.
دریاچه اُرومیه نام دریاچه‌ای در شمال غربی کشور ایران است که طبق تقسیمات کشوری ایران، این دریاچه میان دو استان آذربایجان غربی و استان آذربایجان شرقی قرار گرفته‌است. بررسی نوسانات سطح آب دریاچه‌ها به لحاظ اهمیت، ماهیت و موقعیت این مجموعه‌های آبی در سال‌های اخیر اهمیت ویژه ای پیدا کرده‌است.
فاطمه جلوخانی نیارکی

کاخ موزه بندر انزلی

کاخ موزه به یادگار مانده از دوران قاجار که در زمان پهلوی باز سازی شد ، واقع در یکی از زیبا ترین شهر های شمال ایران، شهر بندر انزلی است... نام دیگر این مکان کاخ میان پشته است که علت این نام گذاری، قرار گرفتن در منطقه میان پشته و بین دو پل انزلی و غازیان است. در بازدید از این مجموعه میتوان مجموعه سلاح ها، ناوگان دریایی و دیگر ادوات جنگی را نظاره کرد.
نغندر یکی از روستاهای ییلاقی مشهد است. این روستای محصور شده در میان کوه ها، در دره ای قرار دارد که دامنه کوه بینالود است. این روستا در گذشته «نوغان دره» نام داشت. نوغان به معنی ابریشم است و به نظر می رسد وجه تسمیه آن آب و هوای مطبوع و مناسب روستا بوده باشد.
طناز یونانی

چهار باغ زیبا

خیابان چهار باغ عباسی که مانند شاهرگی از میان تعدادی از مهم ترین مکان های دیدنی اصفهان عبور می کند، یکی از آثار پر اهمیت اصفهان است و شاید کمتر به طور مستقل به آن توجه شده باشد. چهار باغ عباسی از سی و سه پل شروع می شود و به سمت شمال شهر امتداد می یابد. این خیابان دوست داشتنی یکی از معابر اصلی شهر محسوب می شود و میزبان بسیاری از جاذبه های اصفهان است.
فرزانه اسماعیل زاده

بوستان کوهسنگی مشهد

بوستان کوهسنگی به نام دو کوه که در مسیر رشته کوه های بینالود کشیده شده اند، شناخته می شود. این بوستان پس از گسترش شهر مشهد در سال 1340 خورشیدی به خیابان معروف کوهسنگی متصل شد. خیابان زیبایی که درختان آن از دیرباز تا کنون دارای شناسنامه هستند. پارک کوهسنگی جلوه های بسیار زیبایی از طبیعت را در گوشه و کنار خود به نمایش می گذارد.
تیمچه بزرگ قم مربوط به دوره قاجار است و در قم، داخل راسته بازار واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۹۰۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این تیمچه بزرگترین سقف ضربی ایران به شمار می‌آید. معماری این بنا توسط استاد حسن قمی مشهور به معمارباشی در سال ۱۲۶۱ هجری خورشیدی طراحی و اجرا شد. متولی بنا سید محمود طباطبایی از تجار قم بوده که پدر سید حسین طباطبایی قمی می‌باشد. این سازه متشکل از دو طبقه با ۱۲ غرفه و دارای ارسیهایی بوده که بیشتر آنها از بین رفته‌اند. بالای حجره‌ها در زوایا مقرنس گچی انجام گرفته است. سقف تیمچه دارای سه چشمه است که قسمت وسطی دارای دهانه و ارتفاع ۱۵ متر است. گنبد از نوع عرق چینی و پوشش زیر آن شمسه کاری با اسلوب رسمی بندی و یزدی بندی است.
اگر علاقه مند به بناهای تاریخی و هنر معماری ایرانی هستید ،از بازارچه تیمچه قم دیدن کنید.
حَمّام گَنْجْعَلی‌خان یکی از بناهای مجموعه گنجعلیخان در شهر کرمان است که در سال ۱۰۲۰ ه ق (۱۶۱۱ میلادی) ساخته شده است. گنجعلی بیک ملقب به گنجعلیخان از حاکمان کرمان در زمان شاه عباس بود که کارهای عمرانی مهمی در کرمان انجام داده‌است. او برای اینکه در وسط شهر تفرجگاه‌های عمومی وجود داشته باشد، ابتدا یک میدان بزرگ ایجاد کرد. این میدان که بیش از صد متر طول و پنجاه متر عرض دارد از چهار طرف با بناهای اختصاصی شامل مدرسه، مسجد، بازار و حمام ، چهارسوق، آب‌انبار و ضرابخانه محصور شده و یک مجموعه عالی از آثار عمرانی عصر صفوی است. معمار آن استاد سلطان محمد معمار یزدی می‌باشد.
فرزانه اسماعیل زاده

خانه قوام السلطنه و موزه آبگینه

چند قدم مانده به خیابان جمهوری در تهران، تکه ای از تاریخ در میانه یک باغ قاجاری، عمارتی منحصر به فرد، ارسی های چوبی و باغچه ای باصفا قرار دارد که سی سال محل سکونت و دفتر کار احمد قوام ملقب به قوام السلطنه، نخست وزیر اصلاح طلب ایران بوده و امروز نمایشگاهی است که تاریخ سفال و شیشه در ایران را روایت می کند.
زهرا بقایی

سد امند تبریز

سد امند تبریز  یکی از جاهای دیدنی شبستر در نزدیکی روستای امند و در شمال غربی شهر تبریز واقع شده است. طبیعت بسیار زیبای آن، از پتانسیل های گردشگری منطقه محسوب می شود.
فاطمه جلوخانی نیارکی

روستای ییلاقی و زیبای نیارک

روستای ییلاقی، زیبا و خوش آب و هوای نیارک در منطقه ی طارم سفلی واقع شده است.بیشتر مردم بومی این روستا از دیرباز تا کنون به زراعت و دامداری مشغول بوده اند.. دشت های اطراف این منطقه بستر مناسبی را برای کاشت و برداشت محصولاتی چون گندم، جو ،عدس و نخود مرغوبی فراهم آورده.. همچنین باغ های گردو، انگور و آلبالو در بافت خود روستا یا کوهپایه ها و دره های اطراف آن دیده میشود که جامه ی سبز رنگ چشم نوازی به تن دهستان پوشانده.. آبشار دل انگیزی در حاشیه ی ده قرار دارد که در فصل بهار و اوایل تابستان پر آب و دیدنی است.. دعوت میکنیم از چشم انداز های زیبای تکه ای دیگر از بهشت ایران دیدن کنید...
کلوت‌های کویر لوت، در کناره‌های کویر لوت، فرسایش‌های شدید سازه‌های طبیعی را به وجود آورده که کلوت نامیده می‌شوند. هنگام طلوع و غروب آفتاب بهترین زمان‌ها برای بازدید از این مناطق دیدنی کرمان است چرا که رقص نورهای رنگارنگ خورشید بر پستی بلندی‌های کویر شما را مسحور خود می‌کند
فرزانه اسماعیل زاده

زیبایی های ورسک

روستای ورسک از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه استان مازندران است. آب و هوا تحت تاثیر اقلیم کوهستانی، در زمستان ها سرد و در بهار و تابستان معتدل و مطبوع است. گذر دو رودخانه ی ورسک و گتو از کنار این روستا و در زیر پل تاریخی ورسک که از شاهکارهای مهندسی به حساب می آید، جلوه ی زیبایی به آن بخشیده است.
بارندگی های اوایل سال ۹۸ و بارش اخیر در کرمان دریاچه‌ای بی‌نظیر و زیبا در مجاورت کلوت‌ها در میانه کویر خلق کرد و همچنان تا امروز دلربایی می‌کند، حالا دیگر می‌توان از این دریاچه به عنوان یکی از پدیده‌های ثابت کویر نام برد.