عکس

عکس ها و فیلم ها و صداهای ماندگار و مستند ایران و جهان را در رسانه پرسون ببینید.

طبیعت برفی
روستای اُلَسَبِلَنگاه یکی از ییلاقات شمال کشور است که در ۵۰ کیلومتری غرب رشت و ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال است و با بارش برف جلوه دیگری به خود گرفته است.
مادران و دختران عزادار دلفانی به رسم چند سال گذشته در سالروز شهادت ام ابیها حضرت فاطمه زهرا (س)در مصلی نماز جمعه به میزبانی هیئت محبین اهل بیت (ع)گرد هم آمدند و به عزاداری این بانوی بزرگ پرداختند. در این مراسم برنامه‌های مختلف از جمله تلاوت آیات قرآن قرائت زیارت نامه شهادت حضرت فاطمه(س)، سخنرانی، مداحی و ذکر مصیبت، توزیع بسته های فرهنگی با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.
گردهمایی بزرگ خودرو‌های پیکان کلاسیک در پیست اتومبیلرانی آزادی تهران روز گذشته برگزار شد. در این گزارش تصاویری از این همایش را مشاهده می‌کنید.
شهر لالجین یکی از قطب‌های گردشگری استان همدان و به عنوان مرکز سفال و سرامیک در خاورمیانه و حتی دنیا شناخته شده‌است. با توجه به وجود معدن بزرگی از خاک رس مرغوب در لالجین، سفال‌گری مهم‌ترین صنایع دستی این شهر است. بر اساس برخی شواهد به نظر می‌رسد سابقه‌ی سفال‌گری در این شهر به حدود ۸۰۰ سال پیش می‌رسد و سفال‌گری سال‌هاست که جزء منابع اقتصادی اصلی این شهر است.
در آستانه سال نو میلادی کلیسا وانک اصفهان و محله جلفا آدین بندی شده است. با شروع جشن های ارامنه، شهروندان اصفهانی نیز با حضور در کلیسای وانک در کنار هموطنان ارامنه خود به استقبال سال نو میلادی می روند.
منبع: تسنیم
کوره‌های آجرپزی و خلازیر در حاشیه جنوب غربی تهران، به دلیل نبود امکانات و وجود مشکلات فراوان ، بازاری خوش رونق برای دست دوم فروش‌های محلی و محلی امن برای تجمع معتادین متجاهر شده است. اهالی منطقه ۱۹ تهران معتقدند که معتادانی که در این جا تجمع می‌کنند بومیان منطقه نیستند و بلکه به علت وجود کوره‌های آجرپزی که سالهای سال است از کار افتاده محل تجمع معتادان شده است.
علاوه بر مشکلات جدی این منطقه در شهر تهران، خلازیر به عنوان قطب بازار آهن و ضایعات فروش های تهران به شمار می رود. در میان همه این مشکلات این منطقه سرشار از استعدادهای مختلف می‌باشد که همین موضوع نیازمند توجه بیش از پیش مسئولین شهری و کشوری به این منطقه است.
منبع: فارس
ابوالفضل خدادادی

شهمیرزاد در آخرین روز پاییز

شهمیرزادی که در آخرین روز پاییز هم زمستان بود...
شهمیرزاد (به گویش شهمیرزادی: شامرزا)شهری در بخش شمال استان سمنان ایران است. این شهر از نظر گردشگری، تاریخی و کشاورزی دارای اهمیت می‌باشد. ارتفاع مرکز شهمیرزاد از سطح دریا ۱۹۳۵ متر می‌باشد.
سرسبزی٬ وجود باغات و چشمه سارهای متعدد و آب و هوای مطبوع این شهر و واقع شدن در استان کویری سمنان باعث شده است این شهر به بهشت کویر شهرت پیدا کند و درپاییز و زمستان سرد ترین نقطه در استان سمنان است.
انسان‌ها شبیه هم عمر نمی‌کنند، یکی زندگی می‌کند، یکی تحمل.انسان‌ها شبیه هم تحمل نمی‌کنند،یکی تاب می‌آورد، یکی می‌شکند. انسان‌ها شبیه هم نمی‌شکنند یکی از وسط دو نیم می‌شود، دیگری تکه‌تکه...
دیوارهای بیمارستان روان درمانی رازی، انسان هایی را در خود جای داده که هرکدام قصه های زیادی را در دل خود دارند اما امروز سهمشان از زندگی فقط تنهایی است و بس.
واقعا بهترین جا برای مراقبت از چنین بیمارانی کنار خانواده است یا مراکز نگه داری از بیماران روان؟
فارغ از اینکه نام اختلالشان چیست همه شان زخم های عمیقی دارند که شاید در نگاه اول به چشم نیاید اما درد عمیق آن می‌تواند نه فقط  زندگی و آرامش یک نفر بلکه خانواده را بر هم بزند.
و اما نکته مهم در خصوص سلامت روان آن است که جامعه نیز آگاهی و تمایل به مراجعه به کارشناسان و روانشناسان را داشته باشد و قبل از حاد شدن بیماری اقدام به درمان آن بکنند اما متاسفانه بسیاری از ما هنوز هم نسبت به سلامت روان خود و یا اعضای خانواده بی توجه هستیم و اهمیت آن را کمتر از سلامت جسمی می دانیم.
تب تند گرما که در جنوب شکسته می‌شود، نوید آمدن مهمان‌های مهاجر است برای مردم بندر بوشهر. پرواز شالو‌های مهاجر در ساحل خلیج فارس نوعی همزیستی شاد و پر نشاط است که مردم را برای غذا دادن به آن‌ها بر سر ذوق می‌آورد.
بهشهر از شهرهای استان مازندران و دارای طبیعتی زیباست که گردشگران را به خود جذب میکند.پاییز در جنگل های بهشهر حال و هوای دیگری به این طبیعت زیبا داده است.
جاده ها و جنگل های شمال کشور این روزها رنگین کمانی از رنگ های شاد، متنوع و دلفریب است که زیبایی این موهبت الهی را دوچندان کرده و تضاد رنگ ها مناظری چشم نواز را در مقابل دیدگان همه قرار داده و می توان این سفر یادگاری پاییزی را با انداختن عکس در خاطره ها ثبت کرد.
باغ تاریخی سیف الدوله یکی از قدیمی ترین بوستان های طبیعی غرب کشوره که در شمال شرقی ملایر و در دامنه کوه گرمه در مساحتی در حدود ۱۰ هکتار، واقع شده. این باغ در سال ۱۲۷۶ هجری قمری توسط نور سلطان محمد میرزای سیف الدوله حکمران ملایر در دوره ناصرالدین شاه به منظور تفرجگاه و تفریحگاه مردم شهر وقف شد. این باغ به تقلید از شیوه باغ سازی دوره صفویه در اصفهان (چهارباغ اصفهان) ساخته شده. در واقع به این دلیل که سیف الدوله مدتی در اصفهان زندگی می کرد، این عامل را در باغ سازی به این روش که در معماری قبل از دوره صفویه و قاجار هم معمول بوده رو بی ثمر نمی توان دانست.
قبرستان شیخان قبرستانی تاریخی در نزدیکی حرم حضرت معصومه در قم است. در این قبرستان ۶ مقبره هست که در هرکدام، عالمانی در دوره‌های مختلف تاریخی دفن شده‌اند.
در حال حاضر بیش از ۶۰۰ نفر از علما و بزرگان از جمله میرزای قمی، زکریا ابن‌آدم، زکریا ابن‌ادریس، میرزا جواد ملکی تبریزی، محمدحسین فاضل تونی در این قبرستان مدفون‌اند. همچنین هفت نفر از شهدای حادثه هفت تیر سال ۱۳۶۰ش و ده‌ها تن از شهدای جنگ ایران و عراق در شیخان دفن شده‌اند. برخی علما و اساتید اخلاق احترام ویژه‌ای برای این قبرستان قائل بودند و برای رفتن به شیخان و توجه به آن توصیه می‌کردند.
در زبان ترکمنی به این کشتی گورِش یا کشتی با شال نیز می‌گویند و در گروه سنی بزرگسالان و در میان مردان، بصورت دونفره و در فضای باز،در محلی که بستر آن از خاک نرم پوشیده است،انجام میشود.کشتی‌گیران فقط حق گرفتن کمر حریف را دارند و پس از آن است که یکدیگر را می‌تابانند. در این کشتی وزن و زمان معین مطرح نیست و سرعت عمل بر قدرت بدنی پیشی دارد. جشنهای عروسی ترکمنی بهترین مناسبت برای برگزاری مراسم کشتی است و در این مراسم کشتی‌گیران جوایزی نیز دریافت می‌کنند.
برداشت محصول پنبه از ۵۵۰۰ هکتار مزارع پنبه شهرستان داراب آغاز شده است. محصول پنبه داراب به دلیل شرایط آب و هوایی منطقه به جهت نازکی و لطافت از مرغوب‌ترین نوع در ایران است. مهمترین ارقام پنبه کشت شده در شهرستان شامل، گلستان، ساجدی، ماکسا و لیدر است. در کارخانه پنبه بعد از جداسازی انواع پنبه آن‌ها را براساس کیفیت فشرده می‌کنند و برای مصارف مختلف به کارخانه‌های ریسندگی و نساجی به سراسر کشور ارسال شده و ضایعات آن برای خوراک دام استفاده می‌شود
جشنواره نمایش اسب های محلی با نژاد های مختلف از شهرهای مختلف ایران امروز جمعه در محل استادیوم ورزشی علیمرادیان شهرستان نهاوند برگزار شد.
استقبال با شکوه نهاوندی ها از این جشنواره در نوع خوب جالب توجه بود.
گفتنی است شهرستان نهاوند مدتهاست در پرورش اسب ها از نژاد های مختلف پیشقدم است.
جاذبه گردشگری ائل گلی در تمام ایران به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری تبریز شناخته شده است.
باغ ائل گلی در بخش اصلی شهر تبریز و در هفت کیلومتری مرکز شهر واقع شده است و در حال حاضر مکانی عالی برای استراحت و تفریح به حساب می‌آید. در زبان ترکی گُل (گوُل) به‌معنای استخر است و شاه گلی یا ائل گلی معنای استخر شاه یا مردم نامیده می‌شود. البته این مکان در ابتدا شاه گلی نام داشت و بعد از انقلاب به ائل گلی تغییر نام یافت. آقای بهروز خاماچی بر این باور است که کلمه شاه در این مکان به‌معنای خود شاه نبوده و به معنی بزرگ و باعظمت به کار برده شده است.
زهرا بقایی

ائل گلی تبریز

جاذبه گردشگری ائل گلی در تمام ایران به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری تبریز شناخته شده است.
اسم قبلی ائل گلی شاه گلی به معنای (شاه استخر ها)بود که بعد از انقلاب به ائل گلی به معنای(دریاچه مردم) تغییر یافت.
زهرا بقایی

ائل گلی تبریز

جاذبه گردشگری ائل گلی در تمام ایران به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری تبریز شناخته شده است.
اسم قبلی ائل گلی شاه گلی به معنای (شاه استخر ها)بود که بعد از انقلاب به ائل گلی به معنای(دریاچه مردم) تغییر یافت.