گزارش و تحلیل

مهمترین و حرفه ای ترین تحلیل ها در حوزه جهانی را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

از آغاز همه‌گیری کرونا در بیش از ۲۸ کشور مختلف دنیا انتخابات برگزار شده است؛ اتفاقی که شاید خیلی‌ها انتظار آن را نداشتند
نهاد قانونگذاری ارشد چین یک قانون ضد تحریم به تصویب رساند که پشتوانه حقوقی برای تدابیر چین برای مقابله با تحریم‌های خارجی را فراهم می‌کند.
یادداشت/ استراتژی دفاعی ایران حراست از مرزهایش با بهره‌گیری از توان حداکثری موشک‌های بالستیک و کروز متنوع و سنگین خود بوده و این کشور بر اساس استراتژی واقع‌گرایی تدافعی هیچ‌گاه ابتدا به دشمنان خود حمله نخواهد کرد و تنها در صورت تجاوز طرف متخاصم مبادرت به عکس العمل می‌نماید.

در حال حاضر در جنگ یمن شاهد این هستیم که رژیم آل سعود در باتلاق فرو رفته است و نمی‌تواند برای خروج از این باتلاق راهکاری پیدا کند. یمنی‌ها هر چند وقت یکبار برگ جدیدی را از این مبارزه، ایستادگی و مقاومت رو می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به هدف قرار دادن نقاط مهم اقتصادی، نقاط مهم نفتی مثل آرامکو و نقاط مهم نظامی توسط موشک‌های مختلف با بردهای مختلف، اشاره کرد.
یادداشت/ اقدامات نتانیاهو در زمینه نمایش پهپاد اقدامی در راستای شوهای تبلیغاتی او هستند تا بتواند بگوید ایران پشت درگیری‌ها با رژیم‌صهیونیستی است و از این طریق مظلوم‌نمایی کند.

گزارش العربی الجدید از تغییر اولویت ها در سیاست خارجی آمریکا؛

از بازگشت به برجام تا کاهش تنش بین ایران و عربستان

امریکا به دنبال بازگشت به توافق هسته ای با ایران است تا واشنگتن این بار، مجبور به مقابله جدیدی در خاورمیانه با ایران نشود. دولت جدید آمریکا همچنین به دنبال کاهش تنش ها بین عربستان و ایران و پایان دادن به جنگ یمن است، همانطور که سعی در ایجاد توازن ترکیه-ایران-اعراب در سوریه، عراق و لبنان دارد، تا هیچ یک از این قدرت ها نتوانند به طور کامل بر مناطق مذکور سیطره یابند.
یادداشت/ مساله احساس پیروزی در میان فلسطینی‌ها و احساس شکست در میان صهیونیست‌ها خود بزرگ‌ترین دستاورد است. در میان شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌ای داخل رژیم ‌صهیونیستی کسی را پیدا نمی‌کنید که بگوید ما در این جنگ پیروز شدیم، زیرا این رژیم در جنگ نتوانست زمینه‌های تهدید را از بین ببرد.

رشد ۲۷ برابری جذب گردشگر از کشور ارمنستان، تشکیل کمیته فنی مشترک همکاری‌های گردشگری دو کشور و برگزاری سه جلسه، تدوین سند برنامه اجرایی همکاری‌های گردشگری، شرکت طرفین در نمایشگاه‌های گردشگری یکدیگر و در اختیار گذاشتن غرفه‌های رایگان در سال ۹۵ و ۹۶، برگزاری یک تور آشناسازی در ایران همچنین برگزارییک نشست B۲B با حضور تشکل‌های خصوصی دو کشور در بهمن ۹۵ از اتفاقات صورت گرفته طی پنج سال گذشته بوده است.
تقوی نیا؛ کارشناس مسایل غرب آسیا مطرح کرد:

مرگ آریل شارون و اثرات آن بر اسرائیل

تقوی‌نیا؛ کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: آریل شارون یک نابغه نظامی برای دولت اسرائیل به شمار می‌رفت زیرا پیش از تشکیل دولت یهود در سن ۱۴ سالگی عضو گروه شبه نظامی هاگانا شد و از خود تهور بالایی برای قتل و کشتار فلسطینیان نشان داد.

کارشناس مسایل غرب آسیا  در گفت‌وگو با پرسون:

گروه‌های مقاومت؛ رژیم صهیونیستی را وادار به تمکین می‌کنند

تقوی‌نیا، کارشناس مسایل سیاسی گفت: گروه‌های مقاومت به پشتوانه حمایت‌های مردمی در برابر بمباران بی‌وقفه ارتش اسرائیل کوتاه نیامده و پرتاب راکت را همچنان ادامه می‌دهند تا اراده خود و معادله مدنظرشان را به طرف صهیونیست دیکته کرده و او را به تمکین وادارند.
تقوی‌نیا؛ کارشناس مسایل سیاسی در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

آیا اسرائیل به صورت زمینی وارد غزه خواهد شد؟

این کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: با ناکامی‌های اخیر نیروی هوایی اسرائیل برای ایجاد مانع در شلیک تسلیحات فلسطینی، بسیاری از رسانه ها و افکار عمومی درون سرزمین های اشغالی، ارتش را برای ورود زمینی به باریکه غزه و نابود سازی سکوهای آتشباری مقاومت تحت فشار قرار داده‌اند و نخست وزیر و وزیر دفاع رژیم صهیونیستی نیز به صورت ظاهری بر آن صحه گذاشتند.
کارشناس مسائل آمریکا در گفت وگو با پرسون:

واکاوی دلایل خشونت مسلحانه به عنوان جز جدانشدنی جامعه آمریکا

خشونت با اسلحه در آمریکا فارغ از مسائل فرهنگی یک بخش سیاسی نیز دارد که آن به قدرت لابی اسلحه در آمریکا که یکی از قدرتمندترین لابی‌های تأثیرگذار در عرصه سیاست داخلی است، برمی‌گردد. علاوه بر این خشونت با اسلحه به متمم دوم قانون اساسی آمریکا که بحث آزادی حمل سلاح است، پیوند خورده است.
یادداشت/ عده‌ای از جوانان خشمگین به سمت کنسولگری ایران در کربلا رفته و خساراتی به آن وارد کردند و این رخداد ضریب رسانه‌ای بالایی از سوی شبکه های مخالف جمهوری اسلامی دریافت کرد.

یادداشت میهمان؛

نقشه خیالی پان ترک‌ها

یادداشت/ اخیرا «پان ترک‌ها» برای قانع کردن مردم دست به تهیه نقشه ای زده اند که بیشتر به درد مجلات طنز و فکاهی می‌خورد.

تقوی‌نیا؛ کارشناس سیاسی در گفت وگو با پرسون عنوان کرد:

سردار سلامی و پذیرش مسئولیت حملات اخیر به اسرائیل

علیرضا تقوی‌نیا؛ کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: درگیری مستقیم با رژیم صهیونیستی در دستور کار ایران نیست، اما از جغرافیای لبنان، غزه، سوریه و عراق عملیات علیه اهدافی در سرزمین های اشغالی کاملا متصور است.

بصیری در گفت‌و‌گو با پرسون؛

آمریکا همچنان غیرقابل اعتماد است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکایی‌ها به دنبال ثبات در ایران نیستند و از قدرتمند شدن ایران به شدت پرهیز می‌کنند. به احتمال بالا قراردادهای جدید به خصوص در حوزه اقتصادی نقض می‌شود. آمریکا در چهل و دو سال گذشته تعهدات خود را زیرپا گذاشته و قابل اعتماد نیست.
شبکه خبری پرس تی وی به نقل منابع مطلع گزارش داد که ایران بر ضرورت لغو شدن همه تحریم‌هایی که دولت ترامپ برخلاف برجام وضع کرده است، تأکید دارد و امتناع آمریکا از لغو این تحریم‌های قطعاً پایان مذاکرات وین را رقم خواهد زد.
یادداشت/ با خروج انگلستان از خلیج فارس و متعاقب آن اعمال حاکمیت ایران بر جزایر ۳ گانه در سال ۱۳۵۰، به علت غیر مسکونی بودن، جزایر ایرانی آریانا و زرکوه مورد توجه حکومت وقت قرار نگرفت و همین امر امارات را برای بهره برداری از آنها گستاخ تر نمود.

تقوی‌نیا؛ کارشناس مسایل سیاسی در گفت وگو با پرسون:

اراده سیاسی ایران و آمریکا بازگشت دوطرف به برجام است

تقوی‌نیا؛ کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: از شواهد و قرائن اینگونه بر می‌آید که اراده سیاسی ایران و آمریکا بر حل مشکلات فی‌مابین و بازگشت دوطرف به برجام خواهد بود و همین گزاره نشان دهنده تثبیت موقعیت جمهوری اسلامی و پذیرش نسبی هژمونی آن در مناطق پیرامونی‌اش توسط قدرت های غربی ( برخلاف تبلیغاتشان ) است.

یادداشت/ دوران صبر استراتژیک ایران به سر آمده و هر گونه خرابکاری امنیتی در سطحی بالاتر و با واکنش نظامی پاسخ داده می‌شود.

تقوی‌نیا، کارشناس مسایل سیاسی در گفت وگو با پرسون مطرح کرد:

پشت پرده مذاکره ایران و سعودی‌ها در عراق

علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: موضوعات مذاکره پرونده های یمن و لبنان بوده است. سعودی‌ها به ایران پیشنهاداتی در خصوص عدم حمایت از دولت نجات ملی در قبال حل مشکل تشکیل دولت و اقتصاد لبنان را مطرح کرد که با واکنش قاطع طرف ایرانی روبرو شد.