اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

آلمان در چارچوب یک طرح از پیش برنامه‌ریزی‌شده درازمدت برای پایان دادن به روند تولید برق از طریق انرژی اتمی روز شنبه سه رآکتور هسته‌ای باقی‌مانده خود را متوقف کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در حکمی عجیب، «لیدی گاگا»، خواننده مشهور و جنجالی را به عنوان ریاست کمیته هنر و علوم انسانی دفتر ریاست جمهوری منصوب کرد.
فراتر از آنچه در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا رخ خواهد داد، اکنون نیز ترامپ و پنس درصحنه‌ای دیگر با یکدیگر مواجه می‌شوند:«دادگاه ترامپ»!
ماموریت کشف حیات در قمرهای سیاره مشتری موسوم به JUICE و متعلق به آژانس فضایی اروپا که قرار است تا ساعاتی دیگر با موشک «آریان ۵» پرتاب شود، روی سکوی پرتاب قرار گرفت.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه گفت که سفر حساس دیپلماتیک خود به چین را پس از ابتلا به کووید-۱۹ به تعویق می‌اندازد.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، جلسه اخیر شورای امنیت سازمان ملل که با هدف عوام فریبی برگزار شد، قصدش بی اعتبار کردن مسکو و سایر کشورهایی است که در مقابل جاه طلبی‌های استعمارگری نوین غرب مقاومت می‌کنند.

فرمانده نیروهای دفاع بیولوژیکی، هسته‌ای و شیمیایی روسیه گفت که بر اساس شواهدی که نیروهای این کشور در دونتسک، لوهانسک و خرسون به دست آورده‌اند، آمریکا در حال ساخت اجزای سلاح‌های بیولوژیک در اوکراین است.

طبق گزارش روزنامه اورشلیم پست، در یکی از اسناد درزیافته پنتاگون سناریویی در ارزیابی آمریکا درباره کمک‌های نظامی رژیم صهیونیستی به اوکراین مطرح شده است که واشنگتن در آن برای مجاب کردن رژیم اسراییل به عرضه این کمک‌ها به اوکراین، با خواسته‌های این رژیم در زمینه اقدام علیه ایران همراهی می‌کند.
جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از صحبت‌های اسموتریچ انتقاد کرده و گفت: «من بابت اظهارات غیرقابل‌ قبول اسموتریچ ابزار تأسف می‌کنم. گفتن این صحبت‌ها در شرایطی که فضا از قبل متشنج است، اشتباه، بی‌احترامی و خطرناک است.»
رهبر چچن امروز (شنبه) گفت، ضد حمله بهاری اوکراین عملا به نفع روسیه تمام خواهد شد چون نیروهای مسکو فرصت جنگیدن «در شرایطی مطلوب‌تر» را پیدا خواهند کرد.