اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

وزیر امور خارجه روسیه در نشست شورای وزیران گروه ۲۰ با اشاره به اینکه مدل اروپایی امنیت راهبردی و توافقات قبلی بین مسکو و واشنگتن در زمینه مهار خطرات نظامی تقریباً به طور کامل نابود شده، از همتایان خود خواست تا از اقتصاد بعنوان سلاح استفاده نکنند.
جان کربی در توجیه مخالفت و وتوی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل برای سومین بار با قطعنامه پیشنهادی برقراری آتش بس فوری در غزه مدعی شد که این قطعنامه "مذاکرات حساس" جاری درباره آزادی "گروگانها" با حماس را به خطر می‌انداخت.
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارش کرد که دیپلمات‌ها و مقام‌های ارشد اروپایی در جریان کنفرانس امنیتی اخیر مونیخ هر چه بیشتر درباره افزایش شانس دونالد ترامپ برای بازگشت دوباره به ریاست جمهوری آمریکا اظهار نگرانی کرده و شروع به تدارک سناریو‌ها و تلاش‌هایی برای مواجهه با این احتمال کرده‌اند.
وزیران امورخارجه کشورهای استونی، لیتوانی و لتونی در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن مرگ «الکسی ناوالنی» رهبر مخالفان کرملین، مدعی شدند که انتخابات پیش روی روسیه فاقد مشروعیت دموکراتیک است.
حاجا لهبیب ضمن اینکه ادعا کرد به دنبال صلح است بیان کرد: که اتحادیه اروپا با تحریم رژیم صهیونیستی موافقت نمی‌کند.
«دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین طی میزگردی در کنفرانس امنیتی مونیخ عنوان کرد: خطاب به آنان که نمی‌خواهند بودجه‌ای را خرج تولید تسلیحات بکنند، باید بگویم که دوران صلح در اروپا تمام شده است.
دولت آمریکا بدون توجه به نقش تسلیحات آمریکایی در روند قتل‌عام مردم غزه، بار دیگر فشار برای تصویب لایحه کمک به رژیم صهیونیستی را در دستور کار قرار داده و به دنبال صادرات تسلیحات جدید به تل‌آویو است. اتخاذ این سیاست دوگانه سبب شده است برخی ناظران حقوق بشری ادعاهای واشنگتن را در حمایت از حقوق غیرنظامیان فلسطینی دروغ عنوان کنند.