اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

ملانیا ترامپ همسر رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه از ابتلای فرزند خویش به ویروس کرونا خبر داد.

نتایج تازه ترین نظرسنجی‌ها در آمریکا نشان می دهد که عملکرد بد در نخستین مناظره انتخاباتی آمریکا و بی اعتمادی رای دهندگان، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را از جو بایدن رقیب دموکراتش عقب انداخته است.

روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم در یادداشتی با اشاره به ناموفق بودن اقدامات آمریکا در قبال ایران نوشت که تحریم های آمریکا نه ایران را به میز مذاکره کشاند، نه نفوذ منطقه ای آن را متوقف کرد و نه فعالیت های هسته ای و موشکی و نظامی تهران را متوقف کرد.
ظریف در گفت وگو با وزیر خارجه ژاپن تاکید شد؛

محدودیت های دارویی علیه ایران جنایت بشری است

وزیر امور خارجه محدودیت‌های غیرقانونی آمریکا در استفاده از منابع ارزی خود در کشورهای دیگر و جلوگیری این رژیم برای خرید دارو و غذا برای مردم ایران را جنایت علیه بشریت عنوان کرد.
نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از فرسنگ‌ها دورتر از منطقه درگیری‌ها بین دو همسایه ایران بر سر قره‌باغ کوهستانی بیانیه صادر کرد و خواستار عدم دخالت ایران و ترکیه در این منازعه شده است.

انتخابات زودهنگام در آمریکا

ترامپ با کاخ سفید خداحافظی می کند؟

سال ۲۰۱۶ وقتی انتخابات آمریکا به روز موعودش رسید، اکثر خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها خود را برای پیروزی هیلاری کلینتون آماده کرده بودند؛ چراکه بیشتر نظرسنجی‌ها از اختلاف فاحش هیلاری کلینتون با دونالد ترامپ خبر می‌داد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تحریم اخیر ۱۸ بانک ایرانی از سوی آمریکا را شوی سیاسی و رسانه‌ای دانست و گفت که محدودیت های بانکی از سال ۹۱ وجود داشته است.
مدیرکل سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد اجازه دادن به گردش آزاد ویروس خطرناک کرونا که هنوز به خوبی شناخته شده نیست برای دستیابی به ایمنی جمعی، باعث ابتلا و مرگ‌های غیرضروری می‌شود.

آغاز رای‌گیری زودهنگام انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا ؛

بیش از ۱۰ میلیون آمریکایی تاکنون رای داده‌اند

با آغاز انتخابات زودهنگام در آمریکا تاکنون بیش از ۱۰ میلیون آمریکایی آراء  انتخاباتی خود را در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به صندوق‌های رای ریخته‌اند.

در حالی که تازه دو روز پیش برندگان جایزه صلح نوبل ۲۰۲۰ رسما معرفی شدند و دونالد ترامپ نیز از نامزدهای ناکام دریافت این جایزه بود، حالا یک نماینده فنلاندی پارلمان اروپا دوباره این رئیس‌جمهوری امریکا را برای جایزه صلح نوبل سال بعد پیشنهاد داده است.

جهان خسته از جنگ و نا آرامی؛

ضرورت صلح پایدار در قره‌باغ

حفظ آتش‌بس در منطقه قره‌باغ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان که از ظهر شنبه به وقت محلی برقرار شده و مورد استقبال کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران به عنوان دوستدار صلح و ثبات در منطقه قرار گرفته است، بویژه در شرایطی که جهان از انبوهی از تروریسم، ناآرامی و جنگ و شیوع گسترده ویروس مرگبار کرونا رنج می‌برد، از حیاتی‌ترین ضرورت‌ها محسوب می شود.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه اظهارات اخیر ترامپ عمق درنده‌خویی رییس‌جمهور آمریکا را به خوبی نشان داد، تاکید کرد: این توهین‌ها نه تنها تاثیری در رسیدن دولت آمریکا به اهدافش ندارد بلکه ملت ایران را در راستای مقاومتی که باید داشته باشند، متحدتر و آگاه‌تر خواهد کرد و موجب می‌شود آنها بهتر از گذشته در برابر زورگویی‌های آمریکا بایستند.
سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: باید از تمامی ظرفیت‌های داخلی، سیاسی، بین‌المللی و حقوقی برای مقابله با اقدامات جنایت‌کارانه آمریکا استفاده کرد چرا که امریکا با فشار حداکثری به دنبال تحمیل مزاکره با ایران است.
سخنگوی مجمع نفت و گاز نروژ اعلام کرد اعتصابی که حدود 8 درصد از تولید نفت و گاز این کشور را متوقف کرده بود، پس از گفتگوهای موفقیت آمیز با میانجی‌گری دولت پایان می‌یابد.
پایگاه روزنامه «ایندیپندنت»، در خبری فوری درباره این اظهارات ترامپ نوشت او هنگام صحبت کردن درباره ایران در برنامه رادیویی «راش لیمبو» (یکی از مجری‌های محافظه‌کار برنامه‌های رادیویی) از الفاظ رکیک استفاده کرده است.
۲۶ کشور جهان از جمله ایران، سوریه، روسیه، چین و عراق در بیانیه مشترکی با اعلام اینکه تحریم‌های اقتصادی یک جانبه و ظالمانه آمریکا و برخی کشور‌های غربی علیه برخی کشور‌های مستقل جهان به مانع بزرگی برای مقابله با ویروس کرونا تبدیل شده است، خواستار پایان دادن به این وضعیت شدند.
منابع خبری صهیونیستی گزارش دادند ترامپ قبل از انتقال به «آی‌سی‌یو» اختیارات و قدرت خود را به معاون اول رئیس جمهور واگذار کرده است.