اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

دیپلمات سابق در گفتگو با پرسون:

ترامپ و آخرین تلاش‌ها برای ضربه زدن به ایران

این ترورها و حملاتی که توسط ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی و همکاری منافقین صورت می‌گیرد در جهت جلوگیری از پیشرفت کشور و مخدوش کردن استقلال کشور است. ترامپ در ۴ سال گذشته تمام تلاش خود را برای حمایت از رژیم صهیونیستی و همکاری با منافقین برای اعمال فشارهای مختلف نسبت به کشور ما انجام داده است و احساس می‌کند باید در ایام باقی مانده تا ترک کاخ سفید ضربات دیگری را به جمهوری اسلامی ایران وارد کند.
امیرعبداللهیان با اشاره به قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها:

باید «اسلحه تحریم» را از دست تروریست های کراوات زده گرفت

دستیار ویژه رییس مجلس و مدیرکل بین الملل با اشاره به قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها، گفت: با همبستگی داخلی و عزمی ملی و جهانی باید اسلحه تحریم را از دست تروریست‌های کراواتی و ادکلن زده گرفت.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه ایران قبلاً حسن نیت خود را در برجام ثبات کرده و گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این گفته را تأیید می‌کند، خاطرنشان کرد که اکنون نوبت آمریکاست که به تعهدات خود ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کند.
جو بایدن رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا بار دیگر بر موضع خود در مورد بازگشت به برجام تاکید کرد و در عین حال آن را کاری دشوار دانست.

کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با پرسون:

همراهی اروپاییان با تروریست‌ها در ترور شهید فخری‌زاده

در ترور شهید فخری‌زاده کشورهای اروپایی همراه با آمریکایی‌ها با سکوت خود در حقیقت با تروریست‌های بین المللی و دولت تروریستی همراه شدند و اگر مشاهده می‌کنیم که رسانه‌ها یا مقامات آن‌ها ملت ایران را به صبر و تحمل و عدم واکنش به این ترور و جنایت دعوت می‌کنند، این یک حرکت طبیعی است که بارها در طول تاریخ اروپاییان در مقابل ملت ایران انجام داده‌اند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای مقرر کردند که در صورت عدم اجرای تعهدات و رفع کامل تحریم‌ها از سوی کشورهای ۱+۴ دولت باید گزارش دقیقی را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

ترامپ برای فرار از محاکمه انتقال قدرت را پذیرفت

مسیر انتقال قدرت یک مسیر پیش‌بینی شده قانونی است که در صورت تخطی پیامدهای قانونی خواهد داشت. ترامپ از این جهت ‌که بعداً با او برخورد قانونی نشود، تمکین کرده است و پذیرفته که همکاری لازم را انجام دهد و اسناد، مدارک و بودجه لازم در دوره انتقال را در اختیار بایدن قرار دهد.
به دنبال این اتفاق، دونالد ترامپ، رئیس جمهور در حال کناره‌گیری آمریکا که همچنان معتقد است بایدن با تقلب در انتخابات پیروز شده، در توییتی آرزوی بهبودی هر چه سریع‌تر برای بایدن کرد.
یکی از اعضای تیم مشاوران رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در حوزه بیماری کووید ۱۹ به شبکه سی بی اس گفت که هفته‌ها پس از برگزاری مراسم عید شکرگزاری، تعداد بیماران کرونایی، موارد بستری و فوتی افزایش خواهند یافت.
وزارت خارجه آلمان در واکنش به شهادت محسن فخری زاده تاکید کرد که ترور دانشمند هسته‌ای ایران اوضاع منطقه را بدتر می‌کند و بدون اشاره به طرف خاصی، از همه طرفها خواست از تشدید تنشها خودداری کنند.
کارشناس بین الملل و تحلیلگر آمریکا در گفتگو با پرسون:

شرایط داخلی آمریکا رو به وخامت است

شرایط امروز آمریکا با دهه‌های گذشته متفاوت است و قدرت اقتصادی سابق آمریکا در حال حاضر دیده نمی‌شود. همین مسئله سبب شد که آمریکایی‌ها در عرصه بین‌المللی تأثیرگذاری کمتری داشته باشند و روز به روز با یک شتاب فزاینده‌ از میزان تأثیرگذاری هژمونیک آمریکا در عرصه بین الملل کاسته شود.
کارشناس مسائل بین‌الملل و تحلیلگر آمریکا در گفتگو با پرسون:

سیستم سیاسی آمریکا در بحران است

نزدیک بودن آرای ترامپ و بایدن نشان‌دهنده یک جامعه دوقطبی است و این یک نقص در دموکراسی غربی است. بنابراین آمریکا باید یک سیستم انتخاباتی جدید به وجود آورد که نزدیک به اجماع باشد در غیر این‌صورت نامزدهای انتخاباتی دائما یکدیگر را متهم می‌کنند همانگونه که ترامپ چهار سال قبل متهم بود که با کمک روسیه روی کار آمده است و بایدن نیز متهم است که با تقلب رئیس جمهور شده است.
سخنگوی دولت فدرال آلمان از تصویب زمان برگزاری انتخابات در این کشور خبر داد و آنگلا مرکل قرار است پس از ۱۶ سال حضور در جایگاه صدراعظمی آلمان از سیاست خداحافظی کند.
یک کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه عربستان یکی از نگران‌ترین کشورهای منطقه به لیل تغییر سیاست‌های آمریکا در دولت بایدن است، گفت: پمپئو و نتانیاهو با انجام سفر به منطقه درصدد کاهش نگرانی کشورهای عربی از تغییر سیاست‌های آمریکا هستند.
آمریکا دیگر یک ابرقدرت نیست و حداکثر بتوان آن را یک قدرت بزرگ نامید. همه تحلیلگران و بیش‌تر اندیشمندان معتقد هستند که آمریکا در سراشیبی افول قرار دارد و این افول نه تنها در حوزه اقتصادی بلکه در حوزه سیاسی، امنیتی، نظامی و در بین افکار عمومی بین المللی به وجود آمده است.
یک پایگاه خبری آمریکایی نوشت:

گمانه زنی ها برای بازگشت دولت بایدن به برجام

یک پایگاه خبری آمریکایی با مطرح کردن نظر برخی کارشناسان و مقامات، احتمال بازگشت زودهنگام دولت بایدن به توافق هسته ای و چالش های آن را بررسی کرد.