اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

سفیر سابق ایران در ایتالیا در گفتگو با پرسون:

فرانسوی‌ها برای اسلام هراسی برنامه دارند

دولت‌های اروپایی علی‌رغم همه شعارهایی که در خصوص آزادی و تصامح با مذاهب و فرهنگ‌های مختلف می‌دهند، فاقد چنین رویکردهایی هستند و برای اسلام هراسی برنامه مشخصی دارند و از رشد اسلام و فرهنگ اسلامی در اروپا نگران هستند.
محمد جواد ظریف به منظور انجام دیدار رسمی وارد هاوانا پایتخت کوبا شد.
به بهانه مقابله با عملیات نفوذ سری؛

آمریکا دامنه ۲7 وبگاه ایرانی را مسدود کرد

وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه از توقیف و مسدود سازی دامنه ۲۷ وبگاه ایرانی به بهانه مقابله با عملیات نفوذ سرّی خبر داد.
سخنگوی سابق وزارت خارجه و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

حساسیت انتخابات آمریکا به دلیل تأثیر آرای الکترال در نتیجه انتخابات

شیوه به کارگیری آرا الکترال وضعیت این کشور را دچار مشکل کرده است چرا که از یک طرف ممکن است مردم آمریکا به یک کاندیدا بیش‌تر رأی بدهند ولی از طرف دیگر شیوه آرا الکترال به گونه‌ای است که با دموکراسی هر نفر یک رأی سازگاری ندارد و این مسئله باعث می‌شود حتی اگر در یک ایالت یک کاندیدا با اختلاف بسیار کمی بتواند از رقیب خود پیشی بگیرد مجموع آرا الکترال آن ایالت می‌تواند نتیجه را تغییر دهد
رقابت حساس دونالد ترامپ و جو بایدن در انتخابات آمریکا بسیار نزدیک شده است به طوری که یک ایالت ، سرنوشت ریاست جمهوری آمریکا را مشخص خواهد کرد.

طرفداران جو بایدن بیش‌تر شده‌اند و بایدن توانسته در قسمت‌هایی که ترامپ در گذشته پایگاه‌هایی برای رأی داشت، نقش موثرتری را بازی کند و نظرسنجی‌ها نشان دهنده استقبال از جو بایدن است. بنابراین ترامپ موضوع تقلب را مطرح کرده تا رقیب خود و طرفدارانش را تحت فشار قرار دهد که اگر در شمارش آرا،  رأی به سمتی رفت که تعداد رأی دهندگان بایدن در جمعیتی بیش‌تر بود با جابجایی چند کارت الکترال باز هم ترامپ در کاخ سفید باقی بماند
تحلیلگر مسائل بین الملل و مسائل آمریکا در گفتگو با پرسون:

وضعیت انتخابات آمریکا دو قطبی شده است

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جو بایدن جلوتر از ترامپ است و این برتری به بالای ۱۰ درصد رسیده که نشان دهنده دو قطبی شدن کامل وضعیت انتخابات است چون به ندرت اتفاق می‌افتد که رئیس جمهور مستقر نسبت به نامزد حزب رقیب عقب باشد.
لحظه به لحظه با انتخابات آمریکا؛ درحال به روز رسانی

۲۶۴ رای الکترال برای بایدن و ۲۱۴ رای برای ترامپ/ بایدن پشت درهای کاخ سفید

تازه ترین آمار رسمی نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و تا این لحظه نشان می دهد، جو بایدن با ۲۶۴ رای الکترال در برابر ۲۱۴ رای الکترال دونالد ترامپ پیش است و به گزارش رسانه های آمریکایی فاکس نیوز و سی.ان.ان در آستانه ورود به کاخ سفید قرار بگیرد.
کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه آمریکایی ها به عنوان یکی از اقتصادهای بزرگ جهانی در تلاش هستند تا با تکیه بر اقتصاد خود اوضاع داخلی کشورشان را آرام کنند، گفت: بحران کرونا و مسئله داخلی بین سفید پوستان و رنگین پوستان در داخل آمریکا موضوعی است که در انتخابات این کشور می تواند این اوضاع را تشدید کند. اگر ترامپ با توجه به شعارهایی که داده است به هر دلیلی به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب نشود شاهد درگیری های داخلی خواهیم بود.

در بیانیه ای به مناسبت ۱۳‌آبان مطرح شد؛

ارتش اجازه هیچگونه تعرضی را نخواهد داد

ارتش جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای ضمن گرامیداشت یوم الله سیزده آبان اعلام کرد: در مقابل هرگونه تهدید و زورگویی بر علیه ملت بزرگ ایران و نظام مقدس اسلامی تا سرحد نثار جان ایستادگی خواهد کرد و اجازه هیچگونه تعرضی را به دشمن نخواهد داد.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با گرامیداشت ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، مقاومت فعال و تکیه بر اقتدار، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های درونی کشور را ضامن غلبه ملت ایران بر جنگ تحمیلی اقتصادی امریکا و همراهان کاخ سفید علیه کشور دانست.
گام بلند مجلس برای وادار سازی آمریکا و اروپا به لغو تحریم‌ها؛

بهارستان شمشیر هسته ای ایران را از غلاف بیرون کشید

مجلس شورای اسلامی با تصویب یک فوریت طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» گام مهمی برای وادار سازی آمریکا و اروپا به لغو تحریم‌ها برداشت. تکلیف دولت به تولید سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد، راه اندازی هزار سانتریفیوژ IR-۲m در بخش زیر زمین تاسیسات نطنز، نصب و راه اندازی هزار سانتریفیوژ IR-۶ تا پایان سال جاری در فردو و اقدام فوری برای احیای قلب راکتور اراک به شرایط قبل از برجام از جمله مهم ترین بخش های این طرح راهبردی است که البته قابلیت بازگشت پذیری نیز در آن دیده شده است.
کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون:

دفاع فرانسه از آزادی بیان نوعی فریبکاری است

رفتار فرانسه در دفاع از آزادی بیان یک فریب کاری با هدف هژمونیک و سلطه بر کشورهاست. بنابراین ما باید بدانیم با دنیایی مواجه هستیم که در آن فریبکاران در قدرت هستند و نباید فریب این شعارها را بخوریم.
کارشناس مسائل آمریکا با عنوان اینکه پیش بینی انتخابات آمریکا کار بسیار سختی است، گفت: با توجه به اینکه طبق نظر سنجی ها آراء بایدن بیشتر است؛ رای های کاغذی در انتخابات آمریکا نوعی دموکراسی می باشد و کالج های انتخاباتی تحت نفوذ کانون های قدرت رئیس جمهور را انتخاب می کنند.
کمتر از یک روز به انتخابات آمریکا باقی مانده است حساسیت این دوره از انتخابات آمریکا به دلیل مواضع ترامپ مبنی بر قبول نکردن نتیجه انتخابات در صورت شکست و و احتمال وجود تقلب و دخالت بالا است.
قاضی‌زاده هاشمی در نطق پیش از دستور:

نان و آب مردم را به سیاست بازی آمریکایی‌ها ربط ندهید

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سوال این است با چه عقل، منطق و چه تدبیری نان و آب مردم را به سیاست بازی‌های آمریکایی‌ها که دشمن بالفطره ایران هستند ربط می‌دهید!؟
نماینده تهران در مجلس گفت: شرطی کردن اقتصاد ایران به انتخابات آمریکا کد اشتباهی است که بارها و بارها این مسائل انحرافی در کشورمان رخ داده و نمی‌توانیم بپذیریم موضوعات اقتصادی در کشورمان به انتخابات آمریکا وصل شود.