اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

جلسه امنیتی بایدن و نمایش چهره ماموران سیا؛

عکس جنجالی از کاخ‌سفید /ساعت به وقت تهران!

انتشار عکسی که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را در جلسه ای مجازی با مقامات امنیتی و اطلاعاتی این کشور برای بررسی بحران افغانستان نشان می دهد انتقادهایی را از کاخ سفید برانگیخت.
سفیر پیشین ایران در افغانستان با تأکید بر اینکه «رفتار» آمریکا در قبال افغانستان غیرمسئولانه بوده است، گفت: نظم فعلی در افغانستان نتیجه توافق «بن اول» در سال ۲۰۰۱ است، اما این نظم در حال فروپاشی است و به نظر می‌رسد نظم آتی در افغانستان بر پایه «توافق دوحه» شکل خواهد گرفت.
در پی تشدید حملات طالبان در افغانستان، «لوئیجی دی مایو» وزیر امور خارجه ایتالیا نیز همچون برخی دیگر از کشورها، تخلیه سفارتخانه خود در کابل را غیر محتمل ندانست.
مجلسی با اشاره به انتشار تصویری از سفرای انگلیس و روسیه:

این عکس صرفا جنبه یادآوری دارد/ بی‌احترامی نسبت به ایران رخ نداده است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: انتشار تصویری از سفرای انگلیس و روسیه یادآور پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم است و این کشورها از این طریق هیچ‌گونه نیتی بر ضد ایران ندارند.
کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با پرسون:

اختلاف نظر گروه‌های داخلی عراق بر سر خروج آمریکا

اکراد عراق موافق حضور نظامیان آمریکا هستند و در طی اظهاراتی اعلام کردند که ما نمی‌خواهیم آمریکایی‌ها از عراق خارج شوند بلکه می‌خواهیم مأموریت‌شان را تغییر دهیم، این مسئله سبب شد که گروه‌های مقاومت یکنوا در مقابل این اظهارات بایستند و این اظهارات را محکوم کنند.
کریس مورفی سناتور ارشد آمریکاگفت: آمریکا باید حضور نظامیان خود در خاورمیانه راکاهش دهد و باید اولویت خود برای ایجاد بازدارندگی در برابر ایران را کنار بگذارد.
هشدار قالیباف به انگلیس و روسیه؛

سفرای دو کشور فورا عذرخواهی کنند!

رئیس مجلس شورای اسلامی، به سفرای انگلستان و روسیه هشدار داد که فورا از اقدام غیردیپلماتیک خود عذرخواهی کنند تا با واکنش ایران روبه رو نشوند.
بر اساس منطق ژئوپلتیک در اصول روابط بین‌الملل میان قدرت‌های بزرگ، هرگونه درگیری، نزاع و کشمکش مستقیم بین چین و آمریکا منتفی است و به هیچ‌وجه بین دو کشور چین و آمریکا جنگی در نخواهد گرفت اما کشمکش‌های سیاسی به ‌منظور جابه‌جایی مسئولیت‌های جهانی و کنار زدن آمریکا از سیاست یک سویه بین‌المللی، خواست چینی‌ها است و همین مسئله آمریکایی‌ها را دچار اضطراب و نگرانی می‌کند.
هشدار رابرت مالی درباره سفر آمریکایی‌ها به ایران؛

شهروندان آمریکایی به ایران سفر نکنند!

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نسبت به سفر شهروندان آمریکایی به ایران هشدار داد..و نوشت: به خاطر خطرآدم ربایی، بازداشت خودسرانه، زندانی شدن شهروندان آمریکایی و شیوع ویروس کووید-۱۹ به ایران سفر نکنید.
سفیر جدید انگلیس در تهران؛

از بازگشت به ایران هیجان زده‌ام

سفیر جدید انگلیس در تهران در توییتی نوشت: واقعا از بازگشت به ایران هیجان‌زده هستم. ایران، کشوری با تاریخ و فرهنگ بی‌نظیر است.
زنگنه در گفت‌و‌گو با پرسون؛

غرب با اتهام به ایران به دنبال امتیازگیری است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: هدف غرب و اسرائیل در متهم کردن ایران ایجاد یک فشار و بهره‌برداری سیاسی برای کسب امتیازات بیشتر است که البته در عمل با تصمیم روشن ایران و سخنان رئیس جمهور مبنی بر استقبال از هر نوع طرح دیپلماتیک مواجه شدند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تهدید ایران به حمله از سوی صهیونیست‌ها در حد یک جوک است و آنها خود به خوبی این مسئله را می‌دانند دیگر چیزی از این رژیم باقی نمانده و مقامات آن تنها حرف می‌زنند و فضاسازی می‌کنند.
دنیس مونکادا وزیر امور خارجه نیکاراگوا در دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان آخرین تحولات روابط دو کشور و موضوعات مهم منطقه آمریکای لاتین و همچنین مقاومت دوکشور در مقابل یکجانبه گرایی و دخالت برخی طرف‌ها در امور کشورهای مستقل را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار داد.
حاجی‌زاده در واکنش به تهدید علیه ایران توسط اسرائیل؛

ما امتحانمان را پس داده ایم/ رژیم صهیونیستی چنین غلطی نخواهد کرد!

فرمانده هوا و فضای سپاه در واکنش به ادعای آمریکا و رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله پهپادهای ایرانی به کشتی اسرائیلی در دریایی عمان و تهدید حمله به ایران توسط اسرائیل گفت:به هرگونه تحرک دشمن جواب سختی خواهیم داد و آنها چنین غلطی نخواهند کرد.
معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای شرکت در مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به ایران سفر کرده بود بیان کرد که در تهران رایزنی های خوبی درخصوص برجام و شبه جزیره کره داشته است.
کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

تلاش آمریکایی‌ها برای خروج آبرومندانه از عراق

اخیراً آمریکایی‌ها یک طرح جدید ارائه دادند که براساس آن به عنوان نیروهای کارشناس و مشاور در عراق بمانند اما این طرح از طرف گروه‌های مقاومت و عامه مردم عراق رد شد چرا که این گروه کارشناسی در صورتی می‌توانند در عراق باشند که در پادگان‌ها، مراکز دولت عراق و ارتش عراق باشند نه این‌که هر کدام یک جایگاه مستقلی داشته باشند و به صورت آزاد فعالیت نظامی کنند.