اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

محسن جلیلوند در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

آمریکا به دنبال قطع روابط ایران و لبنان

به خاطر چالش‌هایی که ما و آمریکا داریم، آمریکایی‌ها قصد دارند در همه جای دنیا دست ایران را از همه چیز کوتاه کنند یعنی هر قدر روابط ایران و لبنان افزایش پیدا کند، آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که روابط ما را قطع کنند. فشاری که در حال حاضر به لبنان و مردم لبنان وارد می‌شود به دلیل همین سیاست‌های آمریکا است.
یک نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی با توجه به دیدار اخیر جوبایدن و نخست وزیر رژیم صهیونیستی به بیان مطالبی مانند آغاز روابط دولت های جدید واشنگتن و تل آویو و چگونگی غلبه بر اختلافاتشان بر سر موضوع ایران پرداخت.
ما هرگز کشته یا زخمی شدن یا آسیب دیدن یک سرباز یا یک آمریکایی را تحمل نمی کردیم. اینطور بود طی ۱۸ ماه حتی یک سرباز آمریکایی در افغانستان کشته نشد. حتی یکی، طی ۱۸ ماه؛ و این به خاطر توافق دوحه و به خاطر مذاکرات من با عبدالغنی برادر بود که همانطور که میدانید، اکنون رئیس است.
گزارش الجزیره از اهداف سفر نخست وزیر اسرائیل به واشنگتن؛

بنت به دنبال توقف مذاکرات وین

محمد الشرقاوی، استاد حل درگیری‌های بین المللی در دانشگاه جرج میسون گفت: نخست وزیر اسرائیل سعی دارد آمریکایی‌ها را در مورد مهار ایران قانع کرده و تاکید کند مذاکرات وین پایان یافته و به نتیجه‌ای نمی‌رسد. به گفته الشرقاوی، بنت می‌خواهد اسرائیل را یک قدرت منطقه‌ای نشان دهد که توان ائتلاف با متحدان عرب خود را دارد، اما بعید است که دولت بایدن با این طرح همراهی کند، چرا که استراتژی واشنگتن مستلزم تکمیل مسیر با ایرانی هاست.
به گفته بایدن، دو رقیب واقعی راهبردی آمریکا، چین و روسیه هستند، که تمایل دارند ایالات متحده میلیاردها دلار خود را صرف تامین استقرار و ارامش در افغانستان کند. به این ترتیب، نمی توان تصمیم آمریکا در مورد خروج از افغانستان را از محاسبات آن در مورد رقبای بین المللی اش دور کرد.
«چنانچه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران ادامه پیدا کنند و ایران برداشتن گام‌های تحریک‌آمیز هسته‌ای را ادامه دهد- تازه اگر از فعالیت‌های تحریک‌آمیز منطقه‌ایش هم صرفنظر کنیم- این، ما را به مسیر دیگری (یعنی دور شدن از توافق هسته‌ای) هدایت می‌کند.»
وزارت خارجه سه کشور اروپایی طرف برجام، بدون اشاره به اینکه از تعهداتشان در برجام عدول کرده‌اند در بیانیه‌ای مشترک از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره غنی‌سازی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.
دبیر شورای امنیت روسیه با اشاره به ارزیابی اشتباه و اقدامات مخرب آمریکا و ناتو در افغانستان، تأکید کرد: روسیه با کمک کشورهای منطقه تلاش سیاسی خود برای حل مشکلات در افغانستان را می‌کند، ولی قصد اعزام نیرو به این کشور ندارد.

رئیس‌جمهور آمریکا با ادعای اینکه راهی برای خروج از افغانستان بدون وقوع آشوب در این کشور وجود نداشت، گفت توافق دولت قبل واشنگتن با طالبان بود که مانع حملات آنها به نظامیان آمریکایی شد.

وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه اکنون چهار هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکایی در فرودگاه کابل حضور دارند، گفت که واشنگتن بر این فرودگاه متمرکز است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که به رؤیت خبرنگار رویترز رسیده، به کشور‌های عضو اعلام کرده است که ایران با سرعتی بیشتر از قبل و با استفاده از ۲ آبشار سانتریفیوژ در حال غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۶۰ درصد است.
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

رد پای آمریکا در شکل‌گیری تحول نظامی گسترده در افغانستان

هم اشغال افغانستان غیرمسئولانه و بدون حساب کتاب بوده و هم خروج آمریکایی‌ها و ناتو از افغانستان مشکوک است. این‌که آمریکایی‌ها در این زمینه واقعاً شکست را پذیرفتند و از افغانستان خارج شدند، برداشت درستی نیست. نظر می‌رسد که معامله‌ای بین طالبان و آمریکایی‌ها صورت گرفته است و‌  شکل‌گیری این تحول نظامی گسترده در افغانستان خارج از توافق دوحه بین نماینده آمریکا و نماینده طالبان نیست.