اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه اجرای برجام منافع همه طرف‌ها را تامین می‌کند، گفت: آمریکا از آمادگی برای بازگشت به تعهدات‌ برجام صحبت می‌کنند اما هیچ اقدام عملی برای اثبات عزم‌شان به ملت و دولت جدید ایران نشان نداده‌ و بدتر از همه همزمان تحریم‌های جدیدی را اعمال کرده‌ است.
رئیس جمهور هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید انگلیس گفت: روح استقلال و آزادی خواهی در وجود ملت ایران است و هروقت احساس کنند که کشورهای دیگر زورگویی می کند، زیر بار زور نمی روند و عکس العمل نشان می دهند.
ادعاهای کذب معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا بر علیه ایران؛

ما توانستیم ایران را منزوی کنیم!

معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا مدعی شدایالت متحده با قرار گرفتن در کنار اسرائیل و متحدان عربی‌مانتوانستن ایران را منزوی کنند.
افزایش قیمت برق در اروپا به خاطر کمبود گاز طبیعی ضربه سختی به صنایع بزرگ از جمله شرکت‌های معدن کاری و فلزات در انگلیس زده است.
امیرعبداللهیان مطرح کرد؛

اراده بازگشت به مذاکره را داریم

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: ما اراده بازگشت به مذاکره را داریم، اما مذاکره‌ای جدی که تامین کننده حقوق و منافع ملت ایران باشد.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اعلام آمادگی انگلیس برای بازپرداخت بدهی‌های 40 ساله خود به ایران، گفت: امیدواریم این بار انگلیسی ها که مشهور به فریبکاری و خلف وعده هستند به این وعده خود عمل کنند.
کارشناس مسائل اروپا در گفتگو با  پرسون:

اولویت فرانسوی‌ها همگامی با آمریکایی‌هاست

فرانسوی‌ها ایران را در مسائل غرب آسیا و خاورمیانه برای خود یک اولویت می‌بینند چرا که از لحاظ ژئوپلتیک، کشورهای اروپایی و از جمله فرانسوی‌ها با آمریکا متفاوت هستند و نقش سازنده ایران را در مباحث غرب آسیا، مهاجرت، امنیت و مسائل مختلفی که ایران می‌تواند به حل آن‌ها کمک کند، قبول دارند اما ترجیح‌شان قطعاً ایران نیست. از آنجایی که بالانس‌های تجاری اروپا با آمریکا بالای یک تریلیون دلار است، آن‌ها هرگز آمریکایی‌ها را رها نمی‌کنند تا به سمت ایران بیایند.
نماینده شهرکرد در مجلس با بیان اینکه اظهارات رئیس جمهور در سازمان ملل مطالبه‌گری انقلابی جمهوری اسلامی بود گفت: آمریکا و غربی ها باید بدانند که دوران زیاده‌خواهی و امتیازگری پیاپی گذشته است و تهران صرفا بر اساس منافع ملت خود مذاکره می‌کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به اشاره از سرگیری مذاکرات تا پیش از نوروز گفت: مذاکرات احیا و شروع خواهد شد منتها به نتیجه رسیدن یا نرسیدن آن به غربی‌ها بستگی دارد.
یک مقام وزارت خارجه آمریکا با ادعای اینکه واشنگتن آماده بازگشت فوری به مذاکرات وین است، گفت که شواهد نشان می‌دهد تیم مذاکره کننده جدید ایران چارچوب رایزنی‌های انجام شده در وین را نخواهد پذیرفت.
سخنگوی کمیسیون امنیت با اشاره به اظهارات بایدن در سازمان ملل؛

آمریکا حق ندارد برای بازگشت به برجام شرط و شروط تعیین کند/ بایدن، بزک شده ترامپ است!

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکیدکرد: آمریکا عضو برجام نیست و حق اظهار نظر در مورد برجام را ندارد و در جایگاهی نیست که برای بازگشت به آن شرط مشخص کند.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه برای برون رفت از بحران‌ها و مشکلات و رفع سوءتفاهمات و اختلافات، مسیر و راه‌حلی به جز دیپلماسی وجود ندارد،گفت: اولویت دولت سیزدهم تقویت روابط با همسایگان است.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ضمن تاکید بر عدم انحراف در برنامه هسته‌ای گفت: باید با رفتار حرفه ای و فنی و به دور از نفوذهای سیاسی، روابط ایران و آژانس مبتنی بر قوانین و مقررات تسهیل و تسریع شود.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با تاکید بر پرداخت سریع و بدون عذر و بهانه طلب ایران توسط انگلیس، گفت: جمهوری اسلامی ایران جز عدم وفای به عهد و نقض تعهدات تاکنون چیزی از انگلیس ندیده است.