اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

کارشناس مسائل لبنان در گفت‌وگو با پرسون:

شکست تحریم‌های آمریکا توسط ایران و حزب‌الله

آمریکا دیگر نمی‌تواند ادعای ابرقدرتی داشته باشد چرا که ابرقدرت به این معنا است که می‌تواند در جای جای کره زمین منافع خود را دنبال کرده و به دخالت بپردازد. ایالت متحده آمریکا علنا شکستن تحریم‌های خود توسط ایران و حزب الله را دید.
محمدباقر قالیباف با تأکید بر اینکه ایران باید اطمینان داشته باشد که آمریکا فشار حداکثری به مردم ایران را منتفی می کند، گفت: نباید توافقات صرفا روی کاغذ باشد بلکه باید ایران انتفاع اقتصادی داشته باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت گسترش روابط دوجانبه تهران و برن، گفت: در برهه حساس کنونی نیازمند تعمیق روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف به خصوص کشاورزی، آب، دامپروری، گردشگری و مسائل حقوق بشری در خصوص افغانستان هستیم.
تحلیل‌گر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه گفت: مذاکرات هسته‌ای به زودی صورت می‌پذیرد اما دیپلمات‌‎های ایرانی در این دور با دست پر پشت میز مذاکره خواهند نشست.
دولت بایدن برای نخستین بار از ۲۰۱۸ و در حالی تعداد کلاهک‌های اتمی خود را فاش کرده که دولت ترامپ دو سال قبل از افشای اطلاعات در این باره امتناع کرده بود.
وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه راه احیای برجام از طریق اجرای تمام عیار توافق طرفین است، یادآور شد: جهان انتظار دارد آمریکا به این توافق برگردد و تحریم‌ها را لغو کند.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ضمن محکوم کردن همه اشکال تروریسم از جمله تروریسم اقتصادی، دارویی و تحریم‌های یکجانبه، گفت: تحریم‌ها به مثابه اقدام تروریستی است.
سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل با اشاره به تاکید جنبش عدم تعهد بر اهمیت انعقاد کنوانسیون جامع برای مبارزه با تروریسم بین‌المللی، مسئولیت کشورهای عضو در اجرای استراتژی مبارزه با تروریسم را یادآور شد.
یک مقام ارشد آمریکایی گفت: ایرانی‌ها نشانه‌هایی را به تعدادی از طرفین ارسال می‌کنند که به نظر آنها را آمادگی بازگشت به وین نشان می‌دهد اما باید دید آیا آنها مجددا در این روند مشارکت خواهند کرد یا نه.
شرایط به نحوی است که همگی را به یاد "گره کور" همیشگی روابط ایران و آمریکا می اندازد. این گره کور از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ وجود داشته و حالا نیز به نحو دیگری در حال تکرار است.
اردغان خواستار شد؛

آمریکا پول ترکیه را پس بدهد

رئیس‌جمهور ترکیه از آمریکا خواسته یا جنگنده‌های اف‌۳۵ را به کشورش تحویل دهد و یا ۱.۴ میلیارد دلار پول ترکیه را برگرداند.
پاریس اعلام کرد که به همراه شرکایش برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران روی کمک چین به منظور به کار بستن قانع‌کننده‌ترین بحث‌ها در گفت و گوی خود با تهران حساب باز کرده است. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا چین برای متقاعد کردن تهران برای از سرگیری مذاکرات وین به اندازه کافی نقش سازنده ایفا می‌کند، اظهار داشت: فرانسه، «شرکای E ۳» و دیگر شرکای این کشور در توافق هسته‌ای و آمریکا با هم متحد بوده و از ایران می‌خواهند بدون تاخیر به مذاکرات بازگردد.
دیپلمات باسابقه آمریکایی در خاورمیانه:

ایرانی‌ها دیگر از ما نمی‌ترسند

دنیس راس (Dennis Ross)، دیپلمات باسابقه آمریکایی در خاورمیانه گفت: «روشن است که ایرانی‌ها دیگر از ما نمی‌ترسند. این یعنی ما فاقد آن سطح از بازدارندگی هستیم که به آن نیاز داریم، چه در زمینه مساله هسته‌ای و چه در منطقه».