اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

یکی از سخنگوهای وزارت خارجه آمریکا گفت، واشنگتن در حال حاضر برنامه‌ای برای حضور در دور جدیدی از مذاکرات ثبات استراتژیک با روسیه ندارد و از مسکو می‌خواهد تا یک راه حل دیپلماتیک را در ارتباط با اوکراین در پیش بگیرد.
سفارت ایران در آتن اعلام کرد: در پی پیگیری‌های فشرده، دادگاه تجدیدنظر یونان حکم دادگاه اولیه مبنی بر مصادره نفت متعلق به ایران را لغو و به لطف الهی کل محموله نفت مسترد خواهد شد.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت که از دیدگاه آمریکا مسیر مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام از مذاکرات ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی جدا است.
الیسون فلوک-اکرن، اهل ایالت تنسی آمریکا اعتراف کرده که نقش اصلی در آموزش و تشکیل گردان ویژه زنان داعش را بر عهده داشته و همچنین برای علمیات نظامی در داخل خاک آمریکا نقشه ریخته بود.
گزارش‌ها از نقش منفی فرانسه در پرونده ادعایی آژانس علیه ایران حکایت دارد. استفنی القاق مذاکره کننده ارشد انگلیس هم دقایقی پیش با انتشار پیامی در توئیتر تصریح کرد که تروئیکا در خصوص مسائل هسته‌ای مرتبط با ایران اشتراک نظر دارند.
ند پرایس گفت: تا زمانی که منافع ملی آمریکا ایجاب کند، به دنبال بازگشتی دوجانبه به پایبندی خواهیم بود، اما به هر طریق، همان طور که قبلا گفته‌ام، رئیس جمهور بایدن تعهد دارد. او نسبت به این که ایران هیچ گاه در جایگاه دست‌یابی به یک سلاح اتمی قرار نگیرد، تعهدی راسخ دارد.
رئیس‌جمهور اوکراین در یکصدمین روز از آغاز عملیات نظامی روسیه وعده داد که کشورش در جنگ با روسیه پیروز شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که ممنوع کردن استفاده از سلاح‌های تهاجمی و تقویت روند بررسی پیشینه افراد در هنگام صدور مجوز حمل سلاح، بر عهده کنگره آمریکا بوده و او نمی‌تواند به کنگره دیکته کند.
مکرون نخستین رئیس‌جمهوری است که در ۲۰ سال اخیر برای یک دوره ۵ ساله دوم انتخاب می‌شود؛ با این تفاوت که اگر نخستین بردش در سال ۲۰۱۷ غیرمنتظره و حتی ناممکن می‌نمود؛ این‌بار کار سختی در پیش نداشت و توانست با ۵۸/ ۵۵درصد آرا در دوگانه فرانسه گرفتار در دست راست افراطی و فرانسه میانه‌رو و طرفدار اروپا، بازی را از مارین لوپنی که توانست بیش از ۴۰ درصد آرای مردم بیشتر کارگر و غیرمرکزنشین را به دست آورد، ببرد.
به گفته وال استریت ژورنال، مدارک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اسناد پیوست شده به زبان فارسی از تاکتیک‌های ایران در مواجهه با بازررسی نهاد اتمی وابسته به سازمان ملل متحد حکایت دارد.