اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی عنوان کرد که اگر آژانس اتمی پایگاه داده‌های خود در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران را بازسازی نکند، هرگونه توافقی با ایران «شکننده» خواهد بود.
کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که رئیس جمهوری آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شده است.
بایدن طی سخنرانی درخصوص «تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین» اظهار کرد که "سرطان" دارد؛ اظهاراتی که کاخ سفید را مجبور کرد تا فورا نسبت به این قضیه واکنش نشان دهد و اعلام کند که رئیس‌جمهوری آمریکا قبل از شروع ریاستش "سرطان پوست" داشته و آن را در گذشته درمان کرده است.
رسانه های عبری جزئیاتی از دیدار یائیر لاپید با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا منتشر کرده و اعلام کردند دو طرف در این دیدار درباره ضرورت اقدام نظامی علیه ایران، توافق نظر نداشته اند.
سفارت روسیه در واشنگتن در واکنش به ادعای وزارت خارجه آمریکا مبنی بر کنار گذاشته شدن روسیه از روابط بین‌الملل کشورها، آن را رویاپردازانه و تلاشی بی‌ثمر از جانب واشگتن برای القای درونی این موضوع دانست.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی مطرح کرد که توافق هسته‌ای[برجام] با وجود مذاکراتی طولانی که جهت احیای آن انجام گرفته و هنوز بی‌نتیجه باقی مانده، از بین نرفته است.
«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه تلویحاً ایران و روسیه را به اعمال تحریم‌های بیشتر در صورت تبادلات نظامی تهدید کرد.
کاخ سفید مدعی شد که مقام‌های روس برای ارزیابی پهپادهای دارای قابلیت حمل سلاح ساخت ایران، طی هفته‌های اخیر حداقل دو بار از فرودگاهی در مرکز این کشور بازدید کرده‌اند.
سفر جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به خاورمیانه در حالی با ورود وی به سرزمین های اشغالی آغاز شد که از روزهای قبل تفسیر، گمانه‌زنی و تحلیل‌های مختلفی در خصوص پیامدها و نتایج این سفر از سوی رسانه‌ها و کارشناسان صورت گرفته بود.
ایالات متحده به‌طور موقت اجازه فعالیت با شرکت «گازپروم جرمانیا» زیرمجموعه سابق شرکت گازپروم را صادر و تحریم‌ها علیه شعبه «آلفا بانک» در قزاقستان را لغو کرده است.
وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرد که نرخ تورم در این کشور به شکل غیرقابل قبولی بالا است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز(پنجشنبه)در کنفرانس خبری با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مدعی شد:‌ ما دست صلح و دوستی به سوی کشورهای منطقه دراز می‌کنیم. ما از هرکشوری که مایل به روابط عادی با اسرائیل است استقبال می‌کنیم.