خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

یواف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید این رژیم و متحدانش در سال‌های اخیر توانسته‌اند بیشتر از پنجاه تلاش ایران برای ترور شهروندان اسرائیلی و یهودی در سراسر جهان را خنثی کنند. گالانت که از جمهوری آذربایجان دیدار می‌کند، پنجشنبه در باکو گفت بیشتر این حملات در لحظات آخر خنثی شدند.
نخست وزیر عراق با اینکه دلیل قطع صادرات گاز ایران به عراق تحریم های آمریکا است خاطرنشان کرد که با ایران به توافق رسیدیم و صادرات گاز از سر گرفته شد.
منطقه جنین، منطقه‌ الراس کرانه باختری به حساب می‌آید و یکی از حساس‌ترین نقطه تماس‌های سرزمین‌های 1967 با 1948 می‌باشد. این منطقه (با وسعت 1880 هکتار) نقطه اتصال راه‌های ارتباطی با حیفا، ناصره، نابلس و قدس است. جنین با دارا بودن حدود 300 هزار فلسطینی پس از قدس، بیشترین جمعیت کرانه باختری را در میان 16 شهر آن به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر جنین در جریان دو انتفاضه قبلی و به‌ خصوص انتفاضه 2002 موسوم به انتفاضه‌الاقصی، یک موقعیت مرکزی برای مبارزات فلسطینی‌ها داشت.
ضربه سنگین تحریم ها به نفت و گاز ایران و میلیاردها دلاری که در حال از دست رفتن‌اند

خنجر عربستان از پشت؛ میدان گازی آرش از دست رفت

وزارت خارجه عربستان طی بیانیه‌ای مدعی شد مالکیت منابع طبیعی در منطقه دریایی تقسیم‌شده و میدان الدره (آرش) به‌طور کامل در مالکیت مشترک میان پادشاهی عربی سعودی و کشور کویت است و ایران هیچ سهمی از آن ندارد.
شاید دلیل رسانه ای کردن موضوع میدان گازی آرش از سوی کویت، به دلیل پیشرفت های اخیر در روابط ایران و عربستان باشد. به نظر من نباید این اتفاق را حساس کرد و اجازه داد که کشورهای دیگر که دوست ندارند رابطه تهران و ریاض بهبود پیدا کند، از فرصت سواستفاده کنند. بلکه باید این مساله را به سمت اتاق‌های دیپلماتیک ببرند و موضوع را از مسائل رسانه‌ای دور کنند.
اگر ما سهمی در این میدان گازی داریم، باید در سال‌های گذشته نشست‌های مشترک بزرگ و اثرمندی با طرفین مناقشه برگزار و حد و حدود سهم هر یک در میدان گازی آرش مشخص می‌شد. متاسفانه این اتفاق رقم نخورده است.
یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: آمریکا با بومی‌کردن منازعات منطقه‌ای، قدرت‌های رسمی و غیر رسمی را علیه هم قرار داد. در این شرایط هزینه تقابل آمریکا کاهش و تقابل‌ها میان قدرت‌های رسمی و غیررسمی با یکدیگر گسترش یافت.
افراد ناشناس پیامی را بر روی سنگ قبر برادر نتانیاهو نوشتند: نخست وزیر تولد ۷۴ سالگی خود را که سه ماه دیگر است جشن نخواهد گرفت.