خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

وزیر کابینه اضطراری رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه این رژیم با شرایط نظامی، سیاسی و اجتماعی ناشناخته‌ای از زمان تشکیلش مواجه شده، اذعان کرد، بازگرداندن امنیت به منطقه جنوب پس از عملیات «طوفان الاقصی» سال‌ها زمان خواهد برد
جنبش حماس امروز (پنج‌شنبه) در بیانیه‌ای از فلسطینی‌ها، مردم کشورهای عربی و اسلامی و تمامی آزادگان جهان خواست در روزهای جمعه و یکشنبه با برپایی راهپیمایی‌هایی بازگشایی گذرگاه رفح در مرز مصر را خواستار شوند.

اینکه رسانه‌های استکباری برای جبران بی‌آبرویی و درز دهان باز کرده اسرائیل، حماس را همان داعش می‌دانند هم از گیجی سیلی است و نمی‌فهمند که سربالا تُف می‌کنند. می‌خواهند جنایتکار را معرفی کنند ولی داعشی که آمریکا زاییده و شیر گاو نوشیده و انگلیس و فرانسه آن را بزرگ کرده و توسط اسرائیل آموزش داده شده و توسط جبهه مقاومت و به رهبری ایران به درک واصل شده را ناسزا می‌گویند که واقعاً لعنت ابدی بر داعش و داعشیان و سازندگان و حامیانش باد.
شبکه ۱۱ تلویزیون رژیم صهیونیستی از جزییات فریب خوردن «بنیامین نتانیاهو » و کابینه اش از حماس پیش از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» پرده برداشت.
اگرچه شاهد یورش بی‌رحمانه و پی در پی اسراییل به خانه و بیمارستان و مدرسه و کلیسا و مسجد و ممانعت از دسترسی به آب و غذا و برق و امکانات اولیه مردم هستیم، ولی جوامع مدنی، بین‌المللی، صاحب‌نظران، دانشگاهیان و مردم کشورهای مختلف از حق فلسطینیان حمایت می‌کنند.
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان شهدای هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) تاکنون را "شهدای راه قدس" توصیف کرد.
نوزدهمین روز طوفان الاقصی در حالی آغاز شده است که سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین درباره فروپاشی نظام بهداشتی نوار غزه هشدار داده و تاکید کرده است تنها راه برای نجات آن، وارد شدن فوری سوخت است.
یکی از تحلیلگران باتجربه خاورمیانه می‌نویسد: از این به بعد آنچه تعیین کننده است «ژئوپلتیک جنگ» خوهد بود. ماتریس پیچیده‌ای از محاسبات بازیگران ایجاد شده که اجزای آن سخت به هم گره خورده است.
آقا روح‌الله خمینی 19 مهر 1347 در اوج روابط صمیمانه ایران و اسرائیل و در حالی که برخی حکام عرب ساز سازش با اسرائیل را کوک می‌کردند، امیدوارانه به نماینده جنبش‌الفتح فلسطین گفت: «بر شماست[مبارزان فلسطینی] که براى خونخواهى و زدودن لکه ننگ[اسرائیل] به خط آتش روى آورید و به یارى خداوند به پیروزى درخشانى که در انتظار شما است دست یابید و به مؤمنان آزاده بشارت دهید که خداوند پشتیبان هر اراده مردانه و حق‌طلبانه است‏.»
نماینده روسیه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به اینکه خواستار آتش‌بس بی‌قید و شرط در غزه و اراضی اشغالی است عنوان کرد که نمی‌تواند از پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده توسط آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل حمایت کند.
منابع مطلع و یک دیپلمات غربی به شبکه سی‌ان‌ان گفتند مذاکراتی سخت برای آزادی شمار زیادی از اشخاصی که توسط مقاومت فلسطین به اسارت گرفته شده‌اند، در جریان است اما شماری از مسائل این گفت‌وگوها را پیچیده‌تر کرده‌اند.
روسای جمهور ترکیه و روسیه اعلام کردند که «جنایت در خاک فلسطین تعمیق یافته و سکوت کشورهای غربی این بحران را وارد ابعاد غیرقابل جلوگیری کرده است».