خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

«سیاست خارجی دولت بایدن و حتی آمریکا در خاورمیانه شکست خورده است.» آیا این یک گزاره شعاری و از جنس پروپاگانداست؟ چقدر می‌توان این گزاره را جدی گرفت؟ و در صورت اقامه استدلال‌های متقن برای این ادعا پیامدهای چنین شکستی برای منطقه ما چیست؟
خیلی‌ها در لزوم امنیت داشتن آبراه‌ها و تنگه‌ها همداستان‌اند و می‌دانند که امنیت تنگه حساس باب‌المندب و آبراه دریای سرخ وابسته به جلب نظر یمنی‌هاست و زمانی که یمنی‌ها در حمایت قاطع از مقاومت قلسطین از سلاح تنگه و آبراه استفاده می‌نمایند، راهی جز متوقف کردن جنگ غزه و عقب‌نشینی ارتش رژیم غاصب از غزه و نیز رفع محاصره دریایی ساکنان آن وجود ندارد.
سفیر یمن گفت: صبر همه ما تمام شده است، مشکل این جا است که آمریکا و انگلیس فکر می‌کنند که خودشان تمام دنیا هستند و بقیه جهان هیچ چیزی نیست. باید به آن‌ها ثابت کنیم که آن‌ها کل جهان نیستند. بلکه کل جهان خواستار پایان جنگ در فلسطین و مخالف تجاوزات آن‌ها به یمن هستند.
بر خلاف برخی از کشورهای عربی دارای توافقنامه صلح با اسرائیل، امارات متحده عربی ارتباط خود را با اسرائیل بعد از جنگ اسرائیل علیه غزه قطع نکرد، نه سفیر خود را فرا خواند و نه سفیر اسرائیل را اخراج کرد.
اقدام نظامی بایدن علیه یمن ممکن است فاز جنگ کنونی در غزه را گسترده کند و از یک بحران منطقه‌ای به یک تقابل فرامنطقه‌ای مبدل سازد. در داخل آمریکا اغلب تحلیلگران سیاسی آمریکایی این اقدام بایدن را نه تنها نشانه‌ای قدرت‌نمایی نمی‌دانند که آن را پیچیده‌‌تر کردن شرایط بایدن در فضای انتخاباتی ریاست‌ جمهوری در آمریکا ارزیابی می‌کنند که موقعیت بایدن در انتخابات را مشکل‌تر و بحرانی‌تر می‌سازد.
سخنگوی ناتو مدعی شده ایران «مسئولیت ویژه» برای متوقف‌کردن حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی دارد.